Magnus Seter
Topic Author
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Tue 26 Feb 2019, 10:33

Hej!

Jag har bestämt mig för att skriva en kort sägen till varje spelare i min grupp, som är anpassad efter deras yrke. Detta tänker jag ska ge dem extra drivkraft i kampanjen.

I gruppen har vi en nasare, en krigare, en bard och en ... en ... dvärg ... jägare tror jag han är.

Nasaren tänkte jag att jag skulle få en sägen om en börs som aldrig sinar, barden en sägen om sången som trollbinder alla, och jägaren en sägen om den vita älgen med horn av guld.

Krigaren har jag ingen idé för, allt landar i svärd och sånt.

Har ni några andra tankar eller idéer?

/Magnus
 
erti
Posts: 51
Joined: Tue 06 Dec 2016, 15:36

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Tue 26 Feb 2019, 11:58

För krigaren: välj den klassiska härförar-vägen. Alltså kanske en legendarisk hjälm/krona som ger ledarskapsförmågor, ett mantelspänne som imponerar på commons osv. Eller vålds-vägen: jag skapade till dod91 ett par armskenor som uppmuntrade till våld. Man gav mer skada men det tog energi (psy i dod91) som man fick tillbaka om motståndaren dog. Det gjorde att man alltid ville döda allt man skadade... jaga efter folk som flyr osv.
Kanske en ruskig hjälm som skräckslår?
 
Magnus Seter
Topic Author
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Tue 26 Feb 2019, 12:27

För krigaren: välj den klassiska härförar-vägen. Alltså kanske en legendarisk hjälm/krona som ger ledarskapsförmågor, ett mantelspänne som imponerar på commons osv. Eller vålds-vägen: jag skapade till dod91 ett par armskenor som uppmuntrade till våld. Man gav mer skada men det tog energi (psy i dod91) som man fick tillbaka om motståndaren dog. Det gjorde att man alltid ville döda allt man skadade... jaga efter folk som flyr osv.
Kanske en ruskig hjälm som skräckslår?
Ah! Mantelspännet gillar jag! Och handskenorna ger mig en idé!

En järnhandske som leder handen rätt när man måttar ett slag. Det passar för krigaren som också är smed!

Tack tack!
 
Magnus Seter
Topic Author
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Tue 26 Feb 2019, 13:05

Här kommer första sägnen, till en jägare.

Skogens konung

Djupt inne i den mörkaste skogen finns ett byte som gudarna själva trängtar att lägga för sina fötter: skogens konung, den vita älgen med horn av guld. Legenderna säger att den som nedlägger denna ståtliga varelse vinner rikedomar som överträffar alla drömmar; vinner ära över hela Det glömda landet; vinner kärlek varhelst och närhelst önskas.

Många jägare har sett den men ingen kan säga var. Många är de som följt den genom skog och glänta, över myr och sjö, men ingen har kommit den nära nog att avlossa sin pil. Det sägs att endast den vars hjärta är förenat med skogens själ kan döda dess konung … och kanske ta hans plats.
 
Magnus Seter
Topic Author
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Tue 26 Feb 2019, 13:22

Och så sägnen till krigaren.

Gallrungs järnhandske

Gallrung var främsta smeden. Också främsta krigaren. När han krossade missade hans järnbeklädda hand aldrig målet! Fienderna dog. Vi fick vapen. Ära till Gallrung! Fega alver dräpte Gallrung med pilar och spjut. Tog handsken. Vi hämnades vid Tordensfallen, blodet från fega ämlingar rann. Kung Fearindir slog vi till marken och satte hans huvud på pinne. Men handsken var borta, gömd av snikna benrangel.
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Tue 26 Feb 2019, 13:36

Riktigt fint! Jägar-sägnen passar klockrent för en druid+jägare duo jag har i gruppen (där druiden på eget bevåg bestämt sig för att jägaren är ödesbestämd att utföra stordåd). Den norpar jag rakt av!
 
Magnus Seter
Topic Author
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Wed 27 Feb 2019, 10:32

Här är magikerns sägen.

Felikas formelsamling

Det var många hundra år sedan Felika Formelmästaren vandrade Ravlands marker och berg. Under vandringarna samlade hon trollformler från höga såväl som låga, från tänkande fok såväl som stumma bestar. Dessa formler skrev hon ner i en bok bunden med hud från demon och enhörning, hon präntade dem med bläck blandat med drakblod och svart sav från blodsbjörken. Det sista man hörde om Felika var att hon skulle slita trollformler från självaste Baknarat, drakars fader. Vad som hände med mästaren och hennes formelsamling är höljt i dunkel, men det sägs att trollformler från denna fantastiska och förbannade lunta ibland dyker upp där det minst väntas.
 
Magnus Seter
Topic Author
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Thu 28 Feb 2019, 16:20

Nasarens sägen.

Gyldes klingande börs

Även nasarna har sin gud att be om lycka och goda affärer: Gylde den vältaliga. Klädd i hundratals former vandrar Gylde denna värld, från by till by, sökandes efter unika varor som på bästa sätt kan förvandlas till klingande mynt. Men Gylde är en slarvig gud och det händer att hon förlägger sin börs. Det sägs att den som börsen finner aldrig kommer att sakna sången av silvermynt så länge börsen aldrig töms på det sista myntet.
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Thu 28 Feb 2019, 17:55

”så länge börsen inte töms på det sista myntet” jag anar nått finstilt här, värdigt en nasare :)
 
Covenant
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Sägner för yrken - vill ni hjälpa mig?

Mon 04 Mar 2019, 22:25

Rolig idé! Jag ska klura på något liknande. Du har inte missat PelleJones mall för sägner va?

Mall för sägen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests