Grimmar Bärse
Topic Author
Posts: 36
Joined: Tue 20 Nov 2018, 14:17

Modifikationer

Tue 05 Feb 2019, 11:07

Hej,
Vill bara dubbelkolla en sak med er andra gällande modifikationer.
 
Läser någonstans i boken att modifikationer enbart påverkar färdighetstärningarna, vilket i och för sig verkar rimligt. Då grundegenskaper och redskap kan ta skada då man pressar sitt slag. Något som inte har effekt på färdighetstärningarna.
 
Låt säga att jag har INT 4, SPEJA 0.
Det är natt och således becksvart, jag är ute och vandrar i ödemarken.
Jag har då -2 i modifikation på SPEJA (vilket jag måste göra för att inte falla och slå mig).
 
Fråga: Appliceras avdraget/modifikationen i detta fall eller inte? Jag har ju inga färdighetstärningar och slår således bara för grundegenskapen. Antar att de då är 4st T6 jag ska slå? Helt opåverkat av alla typer av modifikation.
 
 
Ett annat scenario är ju om jag har 0 i färdigheten och ska göra något som är väldigt enkelt ger exempelvis +3 T6 tärningar. Appliceras dessa även om jag inte har några tärningar i färdigheten?
 
Kortfattat: är det alltså korrekt att modifikationer i alla lägen bara påverkar färdighetsvärdet (även om man har 0 i färdigheten)?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Modifikationer

Tue 05 Feb 2019, 12:03

Modifikationer använder färdighetstärningar, plus och minus. Om du hamnar på minus så slås s.k. negativa tärningar (s.45). Så om du har INT 4 och Speja 0 och får en mod. på -2 så slår man fyra grundtärningar och två (negativa) färdighetstärningar. Eventuella negativa X som slås, slår ut "positiva" X.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Röteborgaren
Posts: 61
Joined: Sun 18 Jun 2017, 21:58

Re: Modifikationer

Tue 05 Feb 2019, 12:06

Under MODIFIKATION (sid 45 i spelarboken):

NEGATIVA TÄRNINGAR: Om du efter modifikationerna hamnar på noll färdighetstärningar slår du bara dina grundtärningar (och eventuella redskapstärningar). Om du hamnar under noll, på ett negativt antal färdighetstärningar, måste du slå detta antal. Tärningarna kallas då negativa. Eventuella X på negativa tärningar slår ut lika många X på grund- och redskapstärningar. Om du pressar ett slag måste du slå om även dina negativa tärningar (utom de som visar X förstås). Du kan få modifikationer på två sätt: av handlingens svårighetsgrad eller via hjälp från andra personer.

I vår grupp kallar vi negativa tärningar för tvärtomtärningar.

Angående ditt andra scenario, ja du får +3 även om du har 0 i färdigheten.
Last edited by Röteborgaren on Tue 05 Feb 2019, 12:14, edited 1 time in total.
Resources for Forbidden Lands
Slumpgen NPC Generator for Android (EN, SE)
Collection of Houserules (EN, SE)
Fobbot the Discord Dice Bot (EN, SE)
 
Grimmar Bärse
Topic Author
Posts: 36
Joined: Tue 20 Nov 2018, 14:17

Re: Modifikationer

Tue 05 Feb 2019, 12:13

Stort tack. Det klargjorde det hela!
 
Magnus Seter
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Modifikationer

Tue 05 Feb 2019, 12:24

Kortfattat: är det alltså korrekt att modifikationer i alla lägen bara påverkar färdighetsvärdet (även om man har 0 i färdigheten)?
EDIT: Aaargh! Tog för lång tid att skriva inlägget! Ninjad! :-D

Ja, det är korrekt. Om du får en negativ modifikation på grund av detta slår du det antalet tärningar och alla framgångar på de tärningarna slår ut framgångar från grund- och redskapstärningar.

Exempel: Jag har 2 grundtärningar, 1 färdighetstärning och 1 redskapstärning. Jag får en negativ modifikation på 3. Mina färdighetstärningar hamnar då på -2. Jag slår då 2 grundtärningar och 1 redskapstärning, som räknas normalt. Jag slår också 2 färdighetstärningar, och eventuella framgångar slår ut framgånger från de andra tärningarna. 

Exempel: Om jag slår 6 och 4 på grundtärningarna, och en 6:a på redskapstärningen (tjohoo!), har jag samlat ihop 2 framgångar. Men jag slog 6 och 2 på mina färdighetstärningar och eftersom de var "negativa" så slår den 6:an ut en av mina andra 6:or. Men jag fick i alla fall ihop 1 framgång! 

/Magnus
 
Grimmar Bärse
Topic Author
Posts: 36
Joined: Tue 20 Nov 2018, 14:17

Re: Modifikationer

Tue 05 Feb 2019, 14:00

Tack ändå Magnus. Förtydligar ytterligare hur det fungerar.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests