Rasmus
Topic Author
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Renlighet & puts

Thu 17 Jan 2019, 16:25

Ikväll är det dags att kicka igång kampanjen igen. Som ett skojfriskt tilltag tänkte jag experimentera med att lägga till ett nytt tillstånd: vanvårdad :)

Varför i allsin dar vill jag göra nått så dumt? Jo, dels för att det finns bad, tvätt och klippning i utrustningstabellen som jag tänkte skulle få lite mer speltid och dels för att det är lite lustigt. Förmodligen leker vi runt med det ett par spelmöten och stryker det hela sedan som en skoj grej (om nu inte gruppen av någon anledning blir stormförtjusta förstås).

Renlighet mäts isf som en resurstärning T6-T12. Följande riktlinjer gäller för att öka denna resurstärning:

Vaskning vid vattendrag (eller ur vattenskinn): T6
Bad i värdshus: T8
Bad + tvätt av kläder: T10
Bad + tvätt + klippning: T12

Varje strapatsfyllda dag, eller dag i utfärd slås tärningen. Särskilt skitiga företag som att slåss med troll, krypa i latriner eller gömma sig i gödselstackar sänker resurstärningen ett eller fler steg enligt SLs godtycke. När resurstärningen försvinner (om man exempelvis har T6 och slår 1-2) så infaller direkt tillståndet VANVÅRDAD.

VANVÅRDAD
  • Du kan inte återhämta KAR på något sätt, utom på magisk väg. Du kan återhämta andra grundegenskaper.
  • Du tar 1 poäng i skada på KAR per vecka. Om din KAR blir bruten medan du är VANVÅRDAD drabbas du av blemmor, skabb, skorv, löss eller liknade. Slå uthållighet mot smittovärde 3 (+1 per vecka i vanvårdat tillstånd).
  • Du får negativ modifikation -1 vid sociala konflikter (i särskilt krävande och förnäma sällskap så kan det räcka med att ha låga värden i resurstärningen för att hamna i underläge. Renlighet fungerar då som rykte och du får -1 för varje stegs skillnad).
  • Så snart du vaskat dig eller på annat sätt fått en resurstärning i renlighet är du inte längre VANVÅRDAD.
För den som verkligen gillar sånna här tarvligheter kan man lägga till en ny talang, Lortgris:

LORTGRIS
Du trivs och frodas i lort och smuts
  • Nivå 1: Din KAR påverkas inte av att vara VANVÅRDAD (du kan återhämta KAR som vanligt och du tar inte 1 poäng i skada per vecka)
  • Nivå 2: Snuskhummer. Lite skit rensar magen. Du får +1 på UTHÅLLIGHET när du motstår alla typer av smitta.
  • Nivå 3: Skunkröv. Du får lägga en artefakttärning T8 till ditt slag för UTHÅLLIGHET när du motstår alla typer av smitta.
Last edited by Rasmus on Thu 17 Jan 2019, 16:42, edited 1 time in total.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Renlighet & puts

Thu 17 Jan 2019, 16:42

Haha, klockren! Hade jag varit SL hade jag omedelbart inför denna!
 
User avatar
Dudde
Posts: 21
Joined: Sun 28 Jan 2018, 16:49
Location: Södertälje

Re: Renlighet & puts

Thu 17 Jan 2019, 16:55

Toppen! Det här har saknats i rätt många spel, men nu ska det fanimig användas ordentligt!

Tack för bidraget - kul att se folks alla hembyggen och moddar här!
"Whenever I encounter a problem I can't solve, I throw a molotov-cocktail at it, and then I have a NEW problem instead."
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Renlighet & puts

Thu 17 Jan 2019, 17:42

Sjukt bra tillägg! Mina spelare kommer älska det här :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Renlighet & puts

Thu 17 Jan 2019, 22:30

Älskar detta! Måste bli officiell regel. :)
Fria Ligan
 
Röteborgaren
Posts: 61
Joined: Sun 18 Jun 2017, 21:58

Re: Renlighet & puts

Thu 17 Jan 2019, 23:28

Har tagit upp detta med gruppen, helt fantastiskt ju!
Resources for Forbidden Lands
Slumpgen NPC Generator for Android (EN, SE)
Collection of Houserules (EN, SE)
Fobbot the Discord Dice Bot (EN, SE)
 
nifelfang
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Re: Renlighet & puts

Fri 18 Jan 2019, 09:22

SÅ bra! 
Älskar det :D.
 
Rasmus
Topic Author
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Renlighet & puts

Fri 18 Jan 2019, 10:16

Kul att ni gillar! Blev skoj :) Direkt skapade det lite extra story när äventyrarna efter ett strövtåg i vildmarken gömt sig i ett fähus utanför en by och ville smyga ner till floden för att vaska av sig. Det blev kurragömma i vassen när de var tvungna att undvika en spejar-patrull. I övrigt hann vi bara introducera konceptet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests