Covenant
Topic Author
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Funderingar om Vädersten

Fri 11 Jan 2019, 23:55

Varning för spoilers för spelare nedan!

Imorgon startar jag mitt första spelledarpass i Svärdets sång och är superpeppad. Jag tänkte sno inledningen från Sweden rolls och när de smitit från fängelset (som jag nog gör om till slavhandlarläger) vet de inte var de är. Eventuellt låter jag Merigal i en one off förklädnad öppna dörren till dem, han hoppas på ett spännande möte mellan spelargruppen och skattletarna som redan är på väg in i Vädersten.

Efter det tänkte jag låta dem stöta på Vädersten, eventuellt med guidning av den gulögda hjorten. Jag är lite fundersam på hur tanken är med "rum" 4, Ravinen. Där finns/fanns skatten och det finns vagnar i vagnsliderna (som jag var tvungen att googla på! https://sv.wikipedia.org/wiki/Vagnslider )  som jag fattar det men hur är tanken att man tog sig dit? Om det finns vagnar där nere är det rimligt att man kan ta sig dit med vagn och kanske till och med hästar men det är otydligt hur detta är tänkt att gå till.

Jag tänker nog göra det möjligt att hitta ner dit genom Riddarhusets källare men är nyfiken på hur det är tänkt och hur ni andra hanterat detta?
 
Covenant
Topic Author
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Funderingar om Vädersten

Sun 13 Jan 2019, 14:20

Körde första passet med gruppen igår (4 st 10-13-åringar) och det gick riktigt bra men det blev en del regelknas (det var jag som inte hade full koll) som vi rättar till till nästa speltillfälle. Alla hade väldigt roligt utom 10-åringen som inte riktigt hade så mycket att spendera sina kraftpoäng på så vi måste fixa hennes talanger till nästa spelmöte. Det blev totalt 8 timmars spelande (inklusive lite fika och matpauser) och vi körde igenom en improviserad inledning från Sweden rolls där spelarna träffades (den delen tog längre än jag hade tänkt mig men var ändå en bra start) och efter att de flytt stötte de på Vädersten och Dalb. De fick svärdet och kronan gjorde jag om till Stanengist som kommer driva dem framåt i berättelsen framöver.

Jag lade till en källare i 3. Riddarhuset där man kan komma ner till botten på ravinen. Där var den andra skattletargruppen, min grupp hörde dem och valde att inte gå ner utan pressade på och kom före konkurrenterna och den ledningen höll i sig.

Jag läser upp flavor texten för varje plats i äventyrsplatsen och på 7. Fällbron så blev det lite tokigt. I den texten så är de odöda vakna  även om ingen rört svärdet ännu så jag lät dem vara vakna även om det nog inte är meningen. Eller?

Tycker det är en riktigt bra äventyrsplats med bra material för en spelledare som inte är jättebra på det och som inte har så mycket tid att förbereda eget material. Det verkar vara genomgående i allt jag läst och upplägget med att generera nya äventyrsplatser med tabeller är ju gjort för detta. Tror vi kommer ha mycket roligt i det glömda landet framöver och vi har ökat frekvensen i spelmöte och vill träffas ett par gånger i månaden framöver!
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Funderingar om Vädersten

Sun 13 Jan 2019, 15:17



Jag läser upp flavor texten för varje plats i äventyrsplatsen och på 7. Fällbron så blev det lite tokigt. I den texten så är de odöda vakna  även om ingen rört svärdet ännu så jag lät dem vara vakna även om det nog inte är meningen. Eller?
!
Äsch jag är inte världens mest erfarne spelledare, fast skulle säga att så länge det passade bra just då och gruppen gillade det. Så spelar det ingen roll om vad som ör meningen eller ej.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
andarp
Posts: 47
Joined: Sat 24 Mar 2018, 15:32

Re: Funderingar om Vädersten

Sun 13 Jan 2019, 15:24

Jag läser upp flavor texten för varje plats i äventyrsplatsen och på 7. Fällbron så blev det lite tokigt. I den texten så är de odöda vakna  även om ingen rört svärdet ännu så jag lät dem vara vakna även om det nog inte är meningen. Eller?
Tyckte det här var lite svårt att hänga med i när jag läste igenom äventyrsplatsen också. Jag tycker nästan det är lite roligt att låta de odöda vara vakna men apatiska/ointresserade av äventyrarna förutsatt att de inte gör något drastiskt - så så länge det funkade för er så ser jag inget fel. :-)
 
Covenant
Topic Author
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Funderingar om Vädersten

Sun 13 Jan 2019, 19:47

Nej jag är absolut inte ute efter rätt eller fel:) Jag gör om som jag känner passar bäst för stunden men är ändå nyfiken på hur det är tänkt, det kan ju ge nya uppslag och idéer till hur man kan hantera och bygga ut situationen. Gissar på att man i det här fallet het enkelt gjort en liten miss i texten, ingen stor grej.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar om Vädersten

Sun 13 Jan 2019, 20:52

Det är tyvärr en miss i redigeringen som ni redan varit inne på. Tanken är att allt ska vara stilla och dött tills... det inte är det längre :)
Fria Ligan
 
Covenant
Topic Author
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Funderingar om Vädersten

Tue 15 Jan 2019, 01:08

Ja, det händer:)
 
User avatar
Herr Otypa
Posts: 35
Joined: Mon 12 Nov 2018, 14:23

Re: Funderingar om Vädersten

Fri 18 Jan 2019, 17:03

Jag kör rätt friskt med att blanda klassiska Drakar och Demoner-äventyr med Korpens Klagan. Så under Vädersten kommer jag att placera kryptan från Skelettbyn. Den döde riddaren får bli Kung ALGAROD. Tanken är att så fort spelarna börjar pilla på Rostbite så kommer alla odöda att vakna. Spelarna kommer att få det jobbigt att ta sig ut ur den mörka, trånga och eländiga kryptan.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests