Har funderingar kring smygattack. Jag tycker att det känns rätt svagt att få en gratis attack förutsatt att man lyckas med slaget för SMYGA. Nu är SS inte ett simulationsspel, men det är lite konstigt att en relativt stark och vältränad krigare (STY4, NÄRKAMP2) som lyckas smyga upp bakom en fiende till armlängds avstånd har ~66% chans att sticka kniven i ryggen på fienden. Och då har vi inte ens räknat in fiendens eventuella rustning.
Är ni med på hur jag tänker? Belöningen för smygattack är vad jag vet:
1) gratis vanlig attack (som kan missa!)
2) kan ej duckas/pareras
3) extra skada om du är en tjuv med Mördarens väg nivå 1
Det är ju såklart inte dåligt, men det innebär också ett rätt stort risktagande i vissa situationer. Jag tänker att i situationer där RP kan välja mellan att göra en smygattack för att hitta en alternativ väg/belöning och att helt enkelt totalt undvika strid så kommer de flesta alltid välja det senare - eftersom smygattacken kräver två lyckad slag och då fortfarande kan hindras med rustning osv. Missar smygattacken kanske man väcker hela gardet till liv och måste fly eller illa fäkta.
Jag tror ni förstår lite vad jag far efter. Jag önskar att smygattack gav lite mer "reward" för att balansera upp all "risk" man tar med den. Den är dessutom ganska situationsbunden och kan generellt inte användas mer än en gång per strid.
Min spontana tanke är att alla FRAMGÅNG utöver den första i slaget för SMYGA skänker en färdighetstärning till själva attacken. Narrativt förklaras detta genom att ju bättre den attackerande kan smyga upp, ju bättre läge blir det för attacken. Och det innebär också att personer som är riktigt bra på att smyga faktiskt kan få av bättre smygattacker, utan att för den delen vara starkare i strid generellt.
Tänker jag fel? Kommer en pumpning av Smygattack innebära att alla RP bara blir stealth archers?