User avatar
andarp
Topic Author
Posts: 47
Joined: Sat 24 Mar 2018, 15:32

Smygattack - lite väl svag?

Fri 04 Jan 2019, 15:37

Har funderingar kring smygattack. Jag tycker att det känns rätt svagt att få en gratis attack förutsatt att man lyckas med slaget för SMYGA. Nu är SS inte ett simulationsspel, men det är lite konstigt att en relativt stark och vältränad krigare (STY4, NÄRKAMP2) som lyckas smyga upp bakom en fiende till armlängds avstånd har ~66% chans att sticka kniven i ryggen på fienden. Och då har vi inte ens räknat in fiendens eventuella rustning.

Är ni med på hur jag tänker? Belöningen för smygattack är vad jag vet:

1) gratis vanlig attack (som kan missa!)
2) kan ej duckas/pareras
3) extra skada om du är en tjuv med Mördarens väg nivå 1

Det är ju såklart inte dåligt, men det innebär också ett rätt stort risktagande i vissa situationer. Jag tänker att i situationer där RP kan välja mellan att göra en smygattack för att hitta en alternativ väg/belöning och att helt enkelt totalt undvika strid så kommer de flesta alltid välja det senare - eftersom smygattacken kräver två lyckad slag och då fortfarande kan hindras med rustning osv. Missar smygattacken kanske man väcker hela gardet till liv och måste fly eller illa fäkta.

Jag tror ni förstår lite vad jag far efter. Jag önskar att smygattack gav lite mer "reward" för att balansera upp all "risk" man tar med den. Den är dessutom ganska situationsbunden och kan generellt inte användas mer än en gång per strid.

Min spontana tanke är att alla FRAMGÅNG utöver den första i slaget för SMYGA skänker en färdighetstärning till själva attacken. Narrativt förklaras detta genom att ju bättre den attackerande kan smyga upp, ju bättre läge blir det för attacken. Och det innebär också att personer som är riktigt bra på att smyga faktiskt kan få av bättre smygattacker, utan att för den delen vara starkare i strid generellt.

Tänker jag fel? Kommer en pumpning av Smygattack innebära att alla RP bara blir stealth archers?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Smygattack - lite väl svag?

Fri 04 Jan 2019, 16:34

Tycker tvärtom att Smygattack är väldigt mäktigt. Mina spelare har till och från sprungit på en grupp Svartalfer (som bor i närheten). Om jag skulle låta dem utföra en Smygattack (vilket är deras speciality) på spelarna så är spelarna körda. Menar, det finns inget försvar emot det (bortsett från rustning). Ett X ger i snitt 2 skada. De allra flestas rustning är bara 2-3 tärningar så det byter ofta att den inte skyddar. Två i skada i sett spel där man i snitt tål 3 är väldigt farligt och det kan mycket väl blir mer (inte så svårt att få ett extra X när ingen duckar/parerar). Dessutom så lär ju det räknas som ganska överraskande så man har större chans att få initiativet när väl striden börjar. Så även om relativt krigare bara har 67% att träffa (87% om han pressar) så är effekten på attacken ganska förödande.

Så långt i våran kampanj så måste jag säga att Smygattack (eller Bakhåll) är ganska effektivt. Även om jag som SL inte har använt mig av det än så har spelarna gjort det och men bra resultat. Men det är klart, det är vi det. Olika spelgrupper har lite olika syn på vad som är bra och effektivt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
andarp
Topic Author
Posts: 47
Joined: Sat 24 Mar 2018, 15:32

Re: Smygattack - lite väl svag?

Fri 04 Jan 2019, 16:48

Tack - precis den här typen av info jag behöver. Det är absolut en bra övning att vända på en färdighet och använda den mot RP istället, då får man snabbt en känsla av hur farlig/kraftfull/orättvis den egentligen är.

Glömde även detaljen med överraskning och bättre initiativ - det blir ju då desto saftigare med en smygattack.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Smygattack - lite väl svag?

Fri 04 Jan 2019, 17:10

Jag förstår att man vid en genomläsning av reglerna kan tycka att smygattack känns rätt poänglös. Det tyckte jag också när jag läste den. Efter att ha prövat den i strid ett par gånger har jag dock ändrat uppfattning. 

Den är fortfarande inte superbra, men det är också något jag gillar; det är liksom inte en självklarhet att försöka sig på en smygattack varje strid. Det är mer något man försöker sig på när situationen presenterar sig och i det läget är en smygattack fenomenal (inget sabbar en bra attack så mycket som motståndarens förmåga att parera den). 

Man behöver bara får DnDs motsvarighet ur huvudet först, och komma ihåg att smygattacker inte bara är tjuvens expertisområde. Även krigaren med tvåhandshammare kan få in en smygattack, och de kan vara fullkomligt förödande. 

Men... om man vill hotta upp smygattacker lite, kanske just för att man _vill_ ha en backstabbing assassin så skulle jag inte modda smygattack som det för alla utan istället bygga en talang på ämnet. 

Typ:

Lönmördare
Nivå 1: 1 Bonustärning på anfallet vid smygattacker.
Nivå 2: Du ignorerar motståndarens rustning vid smyggattacker. 
Nivå 3: 1 Artefakttärning på anfallet vid smygattacker.

(Betänkt att dessa bonustärningar alltså adderas till eventuella bonusar från knivkämpe, om man vill gå "all in" på lönnmördartropen, eller vilken annan vapentalang som helst. Jag vill se fler lönnmördare med tvåhndsyxor ;).
 
Aldorf
Posts: 20
Joined: Mon 19 Feb 2018, 11:31

Re: Smygattack - lite väl svag?

Wed 09 Jan 2019, 10:23

Smygattackerna kan vara helt fruktansvärt starka när de kombineras med nån annan talang. Min grupp har ganska framgångsrikt prövat ett par bakhåll mot starka fiender. Även om det inte blivit nån one shot kill så blev motståndarna kraftigt försvagade och den efterföljande fighten något lättare. 

Den enda gången jag hade planerat att använda det mot spelarna så kastade de upp en pall för en trapp som då fick ta hela bakhållet. En dödsmagiker kastade nivå 5 åldra, övertände på 3 av dem så den pallen blev fort väldigt gammal :P
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Smygattack - lite väl svag?

Wed 09 Jan 2019, 11:06

Den enda gången jag hade planerat att använda det mot spelarna så kastade de upp en pall för en trapp som då fick ta hela bakhållet. En dödsmagiker kastade nivå 5 åldra, övertände på 3 av dem så den pallen blev fort väldigt gammal :P
Jag vill minnas att ett par spindlar som låg i bakhåll fick en kastad fackla i ansiktena också =) Eller var det en död spindel vi slängde ner? Minnet är gott, men ack så kort...
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Smygattack - lite väl svag?

Mon 21 Jan 2019, 12:17

Typ:

Lönmördare
Nivå 1: 1 Bonustärning på anfallet vid smygattacker.
Nivå 2: Du ignorerar motståndarens rustning vid smyggattacker. 
Nivå 3: 1 Artefakttärning på anfallet vid smygattacker.
Efter denna diskussion blev jag lite sugen själv på att ta min tjuv i denna riktning (han har stött på lite hårda tider), men min SL tyckte att det var lite för tråkigt med bara extratärningar, så efter lite funderande kom vi fram till följande:

Lönnmördare:
Nivå 1: Kan använda fingerfärdighet för att utföra en smygattack med lätta vapen mot en motståndare. 
Nivå 2: Ignorerar offrets rustning vid en smygattack.
Nivå 3: Om offret tar minst 1 i skada från en lyckad smygattack tar offret genast en kritisk skada.
 
Covenant
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Smygattack - lite väl svag?

Mon 21 Jan 2019, 17:18

Efter denna diskussion blev jag lite sugen själv på att ta min tjuv i denna riktning (han har stött på lite hårda tider), men min SL tyckte att det var lite för tråkigt med bara extratärningar, så efter lite funderande kom vi fram till följande:

Lönnmördare:
Nivå 1: Kan använda fingerfärdighet för att utföra en smygattack med lätta vapen mot en motståndare. 
Nivå 2: Ignorerar offrets rustning vid en smygattack.
Nivå 3: Om offret tar minst 1 i skada från en lyckad smygattack tar offret genast en kritisk skada.
Ah rolig, den ska jag plocka med i min spelgrupp!

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 9 guests