User avatar
siggex
Topic Author
Posts: 10
Joined: Mon 04 Sep 2017, 15:41

Tips Oneshot samt färdiga karaktärer.

Tue 25 Dec 2018, 13:06

Hej forumet!

Jag ska köra en Oneshot med familj och vänner som inte spelat rollspel förut (förutom 1 spelare).

Jag skulle behöva tips på ett bra äventyr / äventyrsplats som man hinner spela på 3-4 timmar.
Får gärna inkludera nån strid, nån gåta eller annan problemlösning samt nått eller några andra typer av hinder. Har tittat i böcker och på forumet men svårt att få en förståelse hur lång tid nått tar innan man testat, vill ju inte göra det för kort heller.

Sen vet nån om det finns färdiga karaktärer att ladda hem och skriva ut? Eller är det lättast att försöka göra det själv innan?

Tack på förhand och god jul och gott nytt år!
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Tips Oneshot samt färdiga karaktärer.

Tue 25 Dec 2018, 13:13

Väldigt intressant att se svar på detta då jag själv suttit och sugit på karamellen att skriva ett oneshot för min familj men noll erfarenhet. Hoppas på svar!

God hjul och gott nytt år!
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Tips Oneshot samt färdiga karaktärer.

Tue 25 Dec 2018, 17:02

Kör på Vädersten, stämningsfull och ganska klassisk äventyraplats. Går supersnabbt att slänga ihop en relativt balanserad grupp med hjälp av bakgrundstabellerna i det extra lilla häftet. Shake and bake, kör! :) God Jul!
 
User avatar
siggex
Topic Author
Posts: 10
Joined: Mon 04 Sep 2017, 15:41

Re: Tips Oneshot samt färdiga karaktärer.

Tue 25 Dec 2018, 19:22

Kör på Vädersten, stämningsfull och ganska klassisk äventyraplats. Går supersnabbt att slänga ihop en relativt balanserad grupp med hjälp av bakgrundstabellerna i det extra lilla häftet. Shake and bake, kör! :) God Jul!
Ska läsa och kolla! Har inte läst igenom den noga. Men, har du testat köra den? Tog den typ 3-4 timmar?
 
User avatar
AndersP
Posts: 94
Joined: Tue 03 Oct 2017, 14:12

Re: Tips Oneshot samt färdiga karaktärer.

Tue 25 Dec 2018, 22:35

Har du tagit fram karaktärer i förväg kan ni hitta Vädersten på 4 timmar. Mina spelare behövde ungefär det om man räknar koncentrerad speltid. Risken är väl om du har helt nybörjare att det kan ta lite längre tid så finns risk att det tar nån timme till.
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Tips Oneshot samt färdiga karaktärer.

Fri 28 Dec 2018, 15:17

Jag tror också att Vädersten säkert funkar utmärkt, men om du vill kolla upp andra möjligheter så tänkte jag vara så oerhört ofin att föreslå två äventyrsplatser ur min kampanj Mörkrets Zenit.
Äventyrplatser 2 och 3 ur äventyr 4 (sid 229 resp. 237) tror jag att kunde fungera bra som oneshots .

http://forum.frialigan.se/viewtopic.php?f=80&t=4125

De är dock inte speltestade så jag vet inte hur lång tid de tar, men skulle tippa att de borde gå under 4h.
Som oneshots måste de givetvis också förses med egna ”uppdrag”. Kanske alverna i äventyrsplats 5 kan fungera som uppdragsgivare.
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
User avatar
siggex
Topic Author
Posts: 10
Joined: Mon 04 Sep 2017, 15:41

Re: Tips Oneshot samt färdiga karaktärer.

Fri 28 Dec 2018, 17:49

Jag tror också att Vädersten säkert funkar utmärkt, men om du vill kolla upp andra möjligheter så tänkte jag vara så oerhört ofin att föreslå två äventyrsplatser ur min kampanj Mörkrets Zenit.
Äventyrplatser 2 och 3 ur äventyr 4 (sid 229 resp. 237) tror jag att kunde fungera bra som oneshots .

http://forum.frialigan.se/viewtopic.php?f=80&t=4125

De är dock inte speltestade så jag vet inte hur lång tid de tar, men skulle tippa att de borde gå under 4h.
Som oneshots måste de givetvis också förses med egna ”uppdrag”. Kanske alverna i äventyrsplats 5 kan fungera som uppdragsgivare.
Men du, tack för tipset. Ska ta och kika direkt, laddade faktiskt hem det du skrivit här om dagen, sjukt imponerande!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests