Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Samskapa Koracia

Mon 17 Dec 2018, 22:26

Jag har börjat gå igång på tanken om Koracia: "... rykten talar om den dolda byn Koracia, med en helgedom till guden Korps ära." (SL-B, s. 45). Jag har några idéer om hur det skulle kunna bli en ganska skön äventyrsplats, men saknar tid att få ihop det. Dessutom är jag övertygad om att äventyrsplatsen blir bäst om vi är fler som bollar idéer om hur den kan se ut, så jag vill uppmana alla att komma med idéer och kommentera varandras idéer i den här tråden. Jag börjar med en skiss över vad jag har tänkt:

KORACIA
Typ av äventyrsplats: By

Bakgrund
Byn fungerar som huvudsäte för Korpkyrkan sedan rostbrödernas makt och förföljelser ökat i Det glömda landet runt 890 e.s. Just på grund av förföljelserna är platsen gömd högt upp i trädtopparna och dess byggnader är spretigt sammansatta av kvistar som korpbon, vilket gör dem svårupptäckta från marken. Endast invigda korpsystrar känner till var platsen finns och det är en hemlighet de tar med sig in i döden.

Vägar hit
Om RPna har vunnit en korpsysters (exempelvis Nirveas i Kumleklint) förtroende kan de få en ledtråd om var platsen finns. Detta kan vara korpsysterns sista ord innan hon dör och RPna uppmanas att informera hennes systrar så att de kan hämnas, eller så är det hennes sista ord innan hon flyr från sina förföljare, som ett löfte om att hon och RPna ska ses igen. Jag placerar antagligen mitt Koracia mot bergen i västra Hidamark och tänker att RPna stöter på svartalfer på vägen dit. Dessutom tänker jag att fler och fler djur iakttar RPna när de närmar sig.

Platser
Grottgång: Enda vägen upp till Koracia till fots går genom en grottgång upp genom ett berg i närheten av byn. Grottgången och dess mynning bör innehålla djur, så väl vilda som hamnskiftare som försvar mot oönskade inkräktare. Grottgången slutar i en öppning mot en klippavsats med en hängbro som leder in i täta trädkronor.

Byn: Koracia består av ett myller av hängbroar och byggnader av spretigt men tätt sammansatta kvistar.

Helgedomen: Längst in i Koracia finns en större byggnad i vars mitt en stor kviststaty av en korp står.

Händelser
Leta örter: En korpsyster vårdar en svårt sjuk människa och behöver hjälp från RPNa med att hitta en speciell ingediens. Kanske behöver de handla med svartalferna för att få tag på den? 

Räd av svartvingarna: En korpsyster är i själva verket en infiltrerande svartvinge som hjälper ett tiotal fränder att komma in i Koracia för en förödande räd.

Personer
RPna skulle kunna träffa Virelda Blodnäbb här. 
Last edited by Lalipat on Mon 17 Dec 2018, 23:17, edited 1 time in total.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Samskapa Koracia

Mon 17 Dec 2018, 22:49

Cool idé! Får se om jag kommer på nåt själv, annars sitter jag nog bara och gottar mig i allt fint alla andra kommer på =D
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Samskapa Koracia

Tue 18 Dec 2018, 21:06

Tycker den här varianten av Koracia verkar ascool och kommer att använda den!

När jag styltade upp Äventyrens Brunn så hade jag ungefär så mycket material som du har skrivit nu, plus en lista över SLP:er som som borde finnas i byn. Sen rullade jag på alla slumptabellerna för by på sid 164-167. Slagen blir mest för inspiration. Slaget för värdshusnamn fick t.ex. symbolisera något om den största samlingspunkten i byn, då det inte passade med ett vanligt värdshus.

Sen när man hade det tog jag fram vilka SLP:er som borde finnas, typ "byäldste", och "byäldstens äldsta barn" mm. Och sen rulla för alla 3 grejerna på sid 179 inkluderat sysselsättning. Sysselsättningen kan symbolisera något hos personen. Om byäldsten får "nasare" så kan det tyda på att han är pengaintresserad t.ex. Sen broderade jag ut. 

Lalipat, som chefsdesigner för detta Koracia, kan inte du rulla fram de slagen som en ram för projektet, så kan vi flesha ut allt eftersom? 
 
User avatar
xedric
Posts: 44
Joined: Mon 17 Dec 2018, 13:21
Location: Göteborg
Contact:

Re: Samskapa Koracia

Tue 18 Dec 2018, 22:14

Kul idé/peojekt. Hur kan jag hjälpa till? :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Samskapa Koracia

Thu 20 Dec 2018, 00:13

Coolt, ser fram mot vad ni gör av detta!
Fria Ligan
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Samskapa Koracia

Fri 21 Dec 2018, 00:00

Alltså, jag tänker mest bara att vi kan bomba på med idéer. Kul att några tycker att mina första var coola. Jag spinner vidare lite.

Informationscentral
Med tanke på att korpsystrarna är utspridda i Det glömda landet, både som kringresande och som mer bofasta jordemödrar i byar, har de ett ganska stort underlag för underrättelser. Underrättelserna kommer främst genom meddelanden som korpar flyger in till ett slags informationscentral i Koracia, där de sedan behandlas och framförs till byns ledare. Förutom detta har de även ett gäng druider som med hjälp av fjärrsyn håller koll på skeenden i landet.

Jag tänker mig informationscentralen som en sådan där bur för brevduvor, men utan buren. Korparna kommer typ och sätter sig på en gren i trädtoppen som informationscentralen finns i och sedan kommer en syster och tar emot meddelandet. Vore det regelvidrigt om korpsystrar kan viska meddelanden till korpar, som korpen sedan kan viska fram till en annan korpsyster?

Allmän feeling
Jag tänker mig korpsystrarna som ganska flummiga men med en stark bestämdhet i sin kamp mot sina fiender. De gillar livet och allt levande men är inte naiva! Typ som en blandning mellan Radagast, Ronjas mamma och Patti Smith.

Fyll gärna på!
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Samskapa Koracia

Sun 30 Dec 2018, 16:04

Inne i korptemplet finns gömda skriftrullar, som förvarats här sedan de första eländerna ankom till Ravland. De innehåller skatter av information om skiftet, teologiskt färgad inforamtion om människornas ankomst över haven, vilka avtal som slöts mellan släktena vid eländernas ankomst till Ravland och mycket mer. Att få beskåda skriftrullarna är såklart otänkbart om man inte är enormt troende korpsyster, eller kan tänka sig att genomgå ett urgammalt ritualliknande test, som självklart är helt livsfarligt. Dricka gift mm... 
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Samskapa Koracia

Mon 31 Dec 2018, 14:08

Inne i korptemplet finns gömda skriftrullar, som förvarats här sedan de första eländerna ankom till Ravland. De innehåller skatter av information om skiftet, teologiskt färgad inforamtion om människornas ankomst över haven, vilka avtal som slöts mellan släktena vid eländernas ankomst till Ravland och mycket mer. Att få beskåda skriftrullarna är såklart otänkbart om man inte är enormt troende korpsyster, eller kan tänka sig att genomgå ett urgammalt ritualliknande test, som självklart är helt livsfarligt. Dricka gift mm... 
Svinbra!

Är det kanske så att Koracia (och Korpkyrkan) styrs av sju korpsystrar som är de enda som genomgått (och överlevt) ritualen? Vissa behöll sitt skarpsinne, medan andra blev klart förändrade och numera talar i gåtor.

Korptemplet med skrifterna kan finnas inne i korpskulpturen. Jag tänker mig den som en korp som breder ut sina vingar, där ingången är en portal i magen, till vilken en trappa går. Utrymmet framför kan fungera som allmän plats för tillbedjan och rådslag.

Det vore gott med en tydlig anledning för någon av RPna att genomgå ritualen. Kanske blir alla av de sju ledande korpsystrarna, utom en, mördade i en räd av svartvingarna. En av de sju kanske till och med är en infiltrerande svartvinge! Den överlevande (som typiskt nog är den som talar mest i gåtor) kan känna igen någon av RPna från sina syner och peka ut denne som utvald att rädda Korpkyrkan genom att genomgå ritualen. Den ska helt klart vara livsfarlig och giftet kan till exempel komma från trädets sav eller liknande.

Om RPn klarar ritualen bör hen bli belönad, framförallt med information; sägner om och kartor till hemliga äventyrsplatser eller artefakter till exempel.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Samskapa Koracia

Wed 02 Jan 2019, 14:40

Blir görbra!

Hur får Koracia mat förresten? Finns det mer vanliga gårdar på marken under träden, där troende eländer brukar jorden? Eller har de något mer spektakulärt sätt att få mat? 

Av någon anledning tänker jag på luftmuränorna från Mutant 2 i den här miljön. Kan dessa trädslingrande fiskar tänkas ha en plats i skogarna runt Koracia?
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Samskapa Koracia

Wed 02 Jan 2019, 19:55

Blir görbra!

Hur får Koracia mat förresten? Finns det mer vanliga gårdar på marken under träden, där troende eländer brukar jorden? Eller har de något mer spektakulärt sätt att få mat? 

Av någon anledning tänker jag på luftmuränorna från Mutant 2 i den här miljön. Kan dessa trädslingrande fiskar tänkas ha en plats i skogarna runt Koracia?
Jag  har bara funderat lite lätt på det här, men jag tänker att de får vatten från ett vattenfall inne i berget som grottgången går genom. När det gäller maten har jag tre olika spår:
1. Korpsystrarna äter typ som korpar, dvs. vad de får tag på - lite bytesdjur, lite as, lite bär och frukter, lite avföring, etc. De har något slags födoinsamlare på marken, som kommer med leveranser dagligen. För utomstående är kosthållningen lite märklig och framförallt ganska äcklig.
2. Korpsystrarna har hittat nyttiga näringskällor i sin närhet. Det kan finnas svamp i grottgången, fisk nedanför vattenfallet och bär, kottar, frukter och kåda i trädtopparna. Det skulle även kunna finnas luftmuränor, även om jag spontant tycker att de vore lite malplacerade. Jag är lite tråkigt låg i min fantasy.
3. Korpsystrarna får matleveranser från omgivande eländerbyar.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests