User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Tue 04 Dec 2018, 00:48

ÄVENTYRENS BRUNN

Äventyrare säger du? Ensam kommer du inte att klara dig länge! Men det finns en plats för sådana som dig - en brunn i en liten by där vandrare har mötts sedan urminnes tider. Under blodsdimmans tid drack man från brunnen inför en längre resa. Det sades att brunnens vatten gav tur på färden, och skydd mot blodsdimman. Nu har Vannabrunn blivit en mötesplats för äventyrslystna på väg ut i Det glömda landet. Varje vårdagjämning sedan dimman släppte har hågade äventyrare samlats där utan att tidigare känna varandra, och dragit ut i gemensamt sällskap. Seden bjuder att man skall dricka en gemensam skål från brunnens vatten, fylla sina vattenskinn, och sedan bege sig dit fötterna bär en! De kallar den för Äventyrens brunn. Spännande, eller hur?

Jag har gjort en liten by för rollpersonerna att mötas i inför vårt första spelmöte. Inspirerad av kreativiteten här så har jag försökt fixa till den som en riktig äventyrsplats, med karta och illustrationer och allt. Loggan och en del layouttekniskt har jag dock gått bet på - om någon duktig person vill förbarma sig och snygga till den så säg gärna till!

Google drive: Äventyrens Brunn
Scenariobiblioteket: Äventyrens Brunn
Last edited by Gaddeborg on Tue 12 Feb 2019, 23:45, edited 1 time in total.
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Tue 04 Dec 2018, 01:34

Snyggt! Inget fel på layouten - det är ändå storyn som är guld värd när man skall SLa!

Att de vågade skjuta lufsen! Man blir ju förbannad och emotionellt investerad från start :)
 
User avatar
pellejones
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Tue 04 Dec 2018, 08:49

Jäklar vad smutt!! Grymt gjort. Älskar alla ritningar och att det är så pass mycket bakgrund till karaktärerna! Tack för denna äventyrsplats :)
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Wed 05 Dec 2018, 20:46

Jäklar vad smutt!! Grymt gjort. Älskar alla ritningar och att det är så pass mycket bakgrund till karaktärerna! Tack för denna äventyrsplats  :)
Tackar för de vänliga orden. Om ditt gäng passerar förbi Äventyrens brunn så rapportera gärna hur det gick! 
Vad gäller karaktärernas djup så har jag ändå skurit bort en halvsida från arbetshästen Ulres öden och äventyr ;)
Att de vågade skjuta lufsen! Man blir ju förbannad och emotionellt investerad från start :)
Ja man blir lite mer uthållig med nya stridsregler om det är ena riktiga slempuckar som skall få sig tycker jag :)
 
Bonecracker
Posts: 2
Joined: Sun 06 Jan 2019, 15:11

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Fri 18 Jan 2019, 20:24

Vill bara tacka för att du skapat den här äventyrsplatsen! Använde den här istället för de som fanns i spelledarboken för vårt första spelmöte (oerfarna spelare och en precis ny spelledare). Spelarna lyckades att reta upp slavjägarna ganska snabbt, och jag tror de misstänker att Lufsen är lite skum!
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Sun 20 Jan 2019, 11:38

Vad roligt att ni haft kul med äventyrsplatsen! Vilka var de tappra äventyrarna och vad gjorde de? Hade varit skoj att få läsa lite om deras äventyr! Har flera veckor till nästa spelmöte själv så har lite rollspelsabstinens ;)
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Tue 12 Feb 2019, 23:48

Nu finns Äventyrens Brunn även bevarat för eftervärlden på scenariobiblioteket.se!
 
Magnus Seter
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Mon 25 Feb 2019, 10:53

Jag har läst igenom Äventyrens brunn lite snabbt.


Jag tycker att själva idén med en brunn där äventyrare samlas är briljant. En fräsch idé jämfört med "ni träffas på ett värdshus". Detta ger spelledaren ett extra verktyg när hen ska starta en kampanj.

Platsen är också trevligt beskriven och följer det etablerade upplägget för äventyrsplatser i Svärdets sång, nämligen att ge spelledaren krokar utan att utveckla dem för mycket. Äventyrsplatsen och det som beskrivs kring den är mycket väl förankrade i Svärdets sångs kampanjvärld och känslan i spelet, vilket ger äventyrsplatsen ett djup som låter spelledaren plocka upp tankar och idéer framöver i sin kampanj.

Som spelledare för Svärdets sång uppskattar jag att jag får speldata för slavjägarna, om jag inte använder äventyrsförslaget kan jag ändå ha stor nytta av informationen om jag behöver banditer till något annat äventyrsuppslag.

Bra jobbat!
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Tue 26 Feb 2019, 14:43

Tackar!
 
ical
Posts: 3
Joined: Sun 06 Jan 2019, 22:35

Re: Äventyrens Brunn - Äventyrsplats, By

Mon 15 Apr 2019, 16:26

Mina äventyrare kommer till den här platsen idag, är riktigt pepp!

Berätta gärna hur det gått för era äventyrare på platsen och om det finns något jag bör tänka på extra noggrant!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests