nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Galdaner och blodsdimman - SPOILERS -

Fri 30 Nov 2018, 08:33

SPOILERVARNING - är du spelare finns en chans att saker spoilas här, läs på egen risk! 




Läst böckerna en andra runda nu, och kom att tänka på att Galdanerna (en av ryttarklanerna från väst) beskrivs som ett ryttarfolk som älskar friheten i att kunna färdas vart de vill, då de anser landet tillhöra alla. Någon annanstans i texterna har jag för mig att de beskrivs som nomader till skillnad från Kvarderna som lagt nomadlivet bakom sig. 
Min fundering börjar när jag läser om blodsdimman och dess effekter. 
Om nu Galdanerna var nomader och ansåg sig vara hemma vart dem än red, så borde inte blodsdimman påverkat dem? Om så var fallet måste detta har varit en enorm fördel för detta släkte. 
En annan vinkel är att eftersom Galdanerna egentligen härstammade från väst, så var dem verkligen inte hemma i Ravland, och därmed borde gått under genom blodsdimmans påverkan? 
En tredje vinkel är att även Galdanerna blev bosatta, som Kvarderna. Men man kan då starkt ifrågasätta deras nomadbeskrivning, då 300 år, isolerade i byar, måste ha präglat dem precis som med Kvarderna. 

Vad som för mig är förvirrande är blodsdimmans påverkan och hur det går ihop med ett nomadliv. 
Det behöver inte vara ett problem om man tar första synsättet ovan som regel, men känner inte att det uttalat står i böckerna något om det. 

Vad är er syn på det här? 
Har jag missat något i böckerna kanske? 
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Galdaner och blodsdimman - SPOILERS -

Sat 01 Dec 2018, 01:11

Inget missat vad jag har sett. Går vi till det som skrivits så nämns enbart rostbrödernas och vargfolkens förmåga att röra sig genom blodsdimman. Detta väcker så klart din intressanta fråga om Galdanerna och deras nomadiska livsstil.

Jag har gjort följande antaganden i min kampanj.

Dels föreställer jag mig (när jag funderar på alla typer av bosättningar och släkten) att blodsdimman likt en sagans blöta filt la sig över landet och hämmade utveckling något. Jag tänker mig alltså att bosättningarna som omslöts av dimman har förändrats, drabbats, förfallit på grund av den - men att de inte har förändrats värst mycket kulturellt eller teknologiskt. De har liksom bidat sin tid. Med detta menar jag inte en blodindränkt törnrosa-saga där tiden har stått stilla. Jag tänker mig istället att de galdaner som kom till Ravland, knappt 25 år innan blodsdimman la sig, har behållt mycket av sin nomadiska kultur under dessa tre århundraden trots sin fångenskap i dimman. De har hållit den vid liv genom muntliga traditioner, generation efter generation. Detta ger inte hela svaret men det gör att jag kan slappna av lite och låta saker vara lite mystiskt oförklarliga när jag beskriver hur världen funkar nu när dimman lättat.

Dels tänker jag mig att galadanerna sökte sig till sådana platser som passar nomaders säsongsläger när de kom till Ravland- och sedan fastande på nån av dessa när dimman kom. Det gjorde att de kanske inte hade de bästa förutsättningarna att bli ett åkerbrukande folk med inhägnade byar, även om de skulle vilja. Dessa nomadiska läger blev så klart permanenta, men med sina hästar kunde de röra sig upp till tre hex-rutor över slätten åt ett håll under en kvartsdag och sedan rida tillbaka på en kvartsdag till bosättningen, innan natten och dimman kom. Det ger dem en area med ca sex mils diameter att röra sig på - fullt tillräckligt för att bibehålla någon form av imitation av ett traditionellt nomadiskt liv. Förmodligen levde de under digra förutsättningar eftersom deras livstil krävde mer rörelsefrihet ändå och de hade därför svårare än andra släkten att vara självförsörjande, men det tänker jag mig mest sporrar dem att nu erövra landet och återgå till "livet som det borde vara". De galdaner som eventuellt kamperade vid eller i närheten av en fast bosättning när blodsdimman kom tänker jag mig har blandats upp och är nu likt något av de många blandsläkten som finns i landet - alltså inte längre traditionella galdaner.

Skillnaden mot Kvarderna är att de blandades upp med eländare redan under tre århundraden innan blodsdimman, så de hade redan lämnat det traditionellt nomadiska livet när dimman kom.
 
Tobias
Posts: 3
Joined: Mon 10 Dec 2018, 16:21

Re: Galdaner och blodsdimman - SPOILERS -

Mon 10 Dec 2018, 16:41

Jag håller på att läsa igenom böckerna och har samma problem med effekterna av blodsdimman. Tre hundra år är en lång tid, 10 generationer. För galanderna har jag kommit fram till att använda en lösning lik den som Rasmus föreslår. En grupp som inte har utbyte med andra grupper kommer inte få så många influenser att ändra sin kultur. Så minnet av en nomadieserande livsstil är fullt rimlig.

Det jag får svårare att svälja är att det inte bara är galanderna som saknar beskrivning av hur deras nomadiserande kultur har utvecklats. Både svartalfer och orcher beskrivs på ett sätt som antyder nomadiserande liv alternativ regelbundna rövartåg över längre sträckor. Min tanke angående dessa är att tolka "klanen" som ett hem, och att vissa klanerna rör sig inom givna områden och så länge orcher eller svartalfer håller sig till sin grupp kommer de inte att påverkas (så mycket) av blodsdimman.

En annan observation är att slumptabellerna för de flesta äventyrsplatser har en ganska sannolik ursprungsålder "under blodsdimman". Hur då? Vilka byar, fästen eller grottor har kunnat byggas under blodsdimman?

En tanke är att de flesta små bosättningar antagligen tappat mycket teknologiskt kunnade. På tio generationer kan kunskapen om att smida stål och järn mycket väl gå förlorad. Utan en lokal järngruva kommer allt järn antagligen att ha slipats ned till sista spets och egg och sedan har man gått över till sten. Brons är antagligen ingen troligersättare, särskilt tenn kan vara svårt att få tag på.

Slutsatsen jag drar av det är att de flesta vapen och rustningar som kräver avancerat smide är mycket mer sällsynta än tabellerna anger.

Sammantaget känner jag ett behov att modifiera en hel del i tabeller och beskrivningar för att få ihop beskrivningen av världen och göra den till något jag tycker hänger ihop logiskt.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Galdaner och blodsdimman - SPOILERS -

Mon 10 Dec 2018, 19:45

Ett förslag: Se inte situationen med blodsdimman och galdaner, svartalfer etc som ett problem utan som en möjlighet. Allt beror ju på gruppernas psykologiska syn på sig själva och var de hör hemma, samt det faktum att ingen förstod vad blodsdimman var och säkert förklarade den på olika och olika skrämmande sätt i sin grupp. Dessutom kan dimman ha varit olika tät / mordisk under olika faser och i olika områden. Sammantaget finns det många faktorer att spela med kreativt. T.ex.

* Varje familjegrupp galdaner kanske förde med sig sin ärvda totemsymbol och kände sig hemma i dess närhet, dvs på lägerplatsen där den stod. Denna symbol kunde sedan flyttas under dagtid så att man ändå kunde föra ett slags nomadiserande liv om än med långsammare förflyttning. Modiga galdaner gjorde spaningsritter för att hitta lämpliga boplatser. Några av dessa, kanske en särskild shamanklass, ansåg sig vara hemma där hästens hovar stod och kunde därför övernatta i skogen eller rida bud, men tolkade att överlevnaden berodde på deras särskilda status.

* Svartalfer kanske känner sig hemma i grupp och kan röra sig tillsammans, eller i natten under den kvartsnatt de föddes och som är deras. Eftersom en del av dem ändå dog kan förflyttningen trots detta vara ett tabu, kanske förklarat med vissa månfaser genom ren feltolkning. Eller så är svartalfer helt enkelt inte så mobila till sin natur. Kanske kan vissa shamaner försätta sig i mental djurform och då röra sig som djur?

Och så vidare. Det går nästan alltid att finna spännande lösningar. Sådan är min erfarenhet från författandet när saker tycks köra ihop sig. Fokusera inte på problem utan på möjligheter. Eller för att citera ur ”Shakespeare in love”:

The natural condition is one of unsurmountable obstacles on the road to imminent disaster.
So what do we do ?
Nothing. Strangely enough, it all turns out well.
How?
I don't know. It's a mystery.
 
Tobias
Posts: 3
Joined: Mon 10 Dec 2018, 16:21

Re: Galdaner och blodsdimman - SPOILERS -

Tue 11 Dec 2018, 10:34

Nej, jag ser det inte så mycket som ett problem som mitt inlägg får det att framstå, nu när jag läser om vad jag skrev. Mer som en utmaning. En typ av utmaning jag gillar.

En tanke som slog mig efter det jag skrev i går kväll är hur viktiga rostbröderna har varit. Eftersom de har haft i stort sett monopol på resor bör de ha utnyttjat det till att stärka sitt inflytande över byarna.

De skulle kunna vara nyhetsförmedlare: Varje år kopieras en identisk skrivelse vid ett tempel som hämtas av den lokale rostbrodern och läses upp hemma i byn. Snacka om monopol på sanningen!

De skulle kunna vara handelsmän: Två gånger om året reser en karavan ut från något tempel och hämtar upp varor som den lokale rostbrodern köpt i utbyte mot andra varor som han tagit emot förra gången. Med monopol på produkter som inte kan produceras lokalt kan priset sättas i princip hur som helst. För även i självhushållande byar på medeltida teknologisk nivå finns det alltid vissa saker som behövs, salt, järn, glas, osv. Kan inte byn producera något av värde kan de alltid få vissa nödvändigheter i utbyte mot arbete. En skäppa salt mot en månads dagsverke på templet. Inte undra på att många tempel i folkmun kallas "Salthuset".

Förmedlare av teknologi: När nu byborna skall bygga sagda tempel har de inte kunskap nog att göra det. Då kallas rostbrodern på en byggare, en murare och en timmerman som kommer med verktyg och kunskap. Byborna som arbetar som hantlangare kommer att lära av dessa mästare och kommer därför kunna underhålla och förbättra sina hus och allmänna byggen. Här tänker jag på klostrens roll som kunskapscentrum och förmedlare av den till allmogen i nordeuropa under framförallt den tidiga medeltiden.

Konsekvensen av att rostbröderna förlorat detta monopol på resor är förstås förödande. Inte undra på att Sturkas sitter och tjurar i sin stuga i Kumleklint.

En annan grupp som har kunnat röra sig i blodsdimman är ju vargfolk. De har säkert haft mindre intresse att ge sig på storskalig handel, men att kunna byta till sig en veckas mat mot några pilspetsar av en desperat folkspillra i ett hörna av någon skog verkar ju mycket bekvämare än att skaffa maten själv.
Last edited by Tobias on Tue 11 Dec 2018, 12:44, edited 1 time in total.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Galdaner och blodsdimman - SPOILERS -

Tue 11 Dec 2018, 12:39

Nej, jag ser det inte så mycket som ett problem som mitt inlägg får det att framstå, nu när jag läser om vad jag skrev. Mer som en utmaning. En typ av utmaning jag gillar. Fast lite synd tycker jag alltid att det är när inte skaparna lyckas utnyttja mer av potentialen i det de har skapat.
”inte lyckas utnyttja” är väl ändå onödigt starkt och lite orättvist uttryckt? Böckerna är redan omfångsrika och mycket som hade varit kul att utveckla kunde inte tas med av utrymmesskäl. Som spelskapare försöker jag inspirera och tillhandahålla ett ramverk med möjligheter snarare än detaljutveckla och besvara alla tänkbara frågor. Det viktiga är för mig att världen har potential att breddas och fördjupas utan att motsäga sig själv eller tappa sin lyskraft.
 
Tobias
Posts: 3
Joined: Mon 10 Dec 2018, 16:21

Re: Galdaner och blodsdimman - SPOILERS -

Tue 11 Dec 2018, 12:45

Jag ber om ursäkt för den onödigt hårda formuleringen. Jag har redigerat inlägget.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Galdaner och blodsdimman - SPOILERS -

Tue 11 Dec 2018, 13:10

Jag ber om ursäkt för den onödigt hårda formuleringen. Jag har redigerat inlägget.
Det är lugnt! Jag menar mest att ett misslyckande är när man försöker göra något utan framgång, medan det här var en fråga om vad vi valde att ta med i spelet. Min erfarenhet från Trakorien är att det är guld med ofullständigheter kvar mitt i smeten där man kan bygga ut dem efter behov och lust.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests