• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Fri 28 Dec 2018, 12:28

"Förflyttning" för monster? är det hur snabbt/många avstånd de kan förflytta sig i en handling?
och vad är en "Ferrall?
Förflyttning: Jag tror att det är så det är tänkt.

En Ferrall är en högrankande rostbroder. Typ överstepräst.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Fri 28 Dec 2018, 13:03

Ja på båda!

En människa har exempelvis Förflyttning 1. Ett djur med Förflyttning 2 kan förflytta sig två gånger med en enda handling.
Fria Ligan
 
jedvard
Posts: 20
Joined: Fri 07 Feb 2014, 11:55

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Fri 28 Dec 2018, 21:36

Tack o bock för svaren :)
Kör vår första omgång imorgon ska ses vid 10 på förmiddagen och skapa karaktärer sedan har vi hela dagen/kvällen avsatt för rollspel...innan vi slår läger för natten ;)
RP ska få landets karta av en jagad korpsyster som rusar in i deras nattläger tätt följd av en vanväxt demonform som RP måste besegra....när så gjort kommer korpsystern be RP om hjälp att hitta en spira i ett gammalt fäste kallat Vädersten och sedan möta henne i byn söderut hon markerar på kartan och sedan är det adjö....
 
Martin di Gothi
Posts: 9
Joined: Tue 28 Aug 2012, 16:14

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 30 Dec 2018, 01:36

Vet inte om admin föredrar att vi fortsätter med regelfrågor i den här tråden, eller om det är bättre att ha dem i nya inlägg med tydliga rubriker. Jag vet inte heller om det är bäst att ta dem här eller på den engelska delen, men börjar här i alla fall :-) Vi drog igång på riktigt idag (efter lite uppvärmande smakprov i Kumleklint häromveckan) och tog oss igenom större delen av Vädersten. Givetvis uppstod en del regelfrågor, varav ett par följer nedan. [MILDA SPOILERS]

1. Läkning. Läkekonst (s.54): "[...] om du tar hand om den brutne och klarar ett slag [...] återvinner omedelbart ett antal poäng [...]". Fortsatt återhämtning (s. 106): "När du väl har repat dig [alltså från brutet läge, via läkekonst, [eller helande magi] eller naturligt efter T6 timmar, som nämns på föregående sida]återhämtar du resten av dina GE-poäng om du vilar eller sover ett kvartsdygn." Båda dessa beskrivningar förutsätter (eller säger explicit) att den skadade börjar som bruten, med 0 i relevant GE. FRÅGOR: (a) Betyder detta att man alltså inte kan använda läkekonst (i syfte att höja tillfälligt sänkt GE) på en som inte är bruten? (b) Och (vilket kanske vore något mer förvånande) att man inte återfår sina GE-poäng under vila/sömn, om man inte först har varit bruten?  (c) Om det är som i (a) och (b), är helande magi och alvens inre frid i så fall de enda sätten att läka sig från "obrutet" läge? Det låter kontraintuitivt, men jag är öppen för allt ;-) (d) Om det inte är som i (b), utan man faktiskt läker alla sina GE vid vila/sömn, är det då rätt uppfattat att den "enda poängen" med inre frid är att även kritiska skador läker?

2. Antal mål för besvärjelser. Exempelvis Förinta odöd och Fördriva demon – påverkar de samtidigt flera odöda(/demoner) inom räckvidden, eller bara mot en? Och motsvarande för exempelvis Helande händer – kan man lägga en hand var på två personer och hela dem samtidigt? (Om besvärjelser som dessa är tänkta att bara ha ett mål, så kunde man kanske tänka sig en husregel där man spenderar effektgrader på att dela upp dem, men det är ju inte direkt en regelfråga, och kan diskuteras annorstädes.)

3. Monsterskydd. Fungerar skydd för monster som rustningar (man slår ett antal pryltärningar) förutom att skyddsvärdet inte kan försämras? Eller? (Sidreferens till regel?)

4. Monster och press. På sid. 69 står att monsterattacker inte kan pressas, men finns det något som hindrar att monster pressar andra handlingar?

Tacksam för svar!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 30 Dec 2018, 02:08

1a) Återhämtning med Läkekonst (s.54), när det gäller STY och SMI och Skaldekonst (s.55), när det gäller INT och KAR används bara på karaktärer som är brutna, ja. Tyvärr så är inte Skaldekonst med på s.105.
1b) Fortsatt återhämtning äger rum när du har repat dig. Om du har skador men blev aldrig bruten så är du ju redan i det steget och du kan återhämta dina skador genom att vila/sova omedelbart.
1d) Ja (det är den enda skillnaden). Man kan se det så här. Inre Frid läker dina kritiska skador (en helt otroligt bra förmåga) och som en liten bonus även dina "vanliga skador. Det hade ju blivit otroligt tidskrävande om Inre Frid bara hade läkt kritiska skador. En alv hade ju då behövt att vila/sova förutom att meditera.

2) Normalt sett så gäller nog att besvärjelser bara påverkar ett mål om inget annat sägs. Vad gäller Förinta odöd så står det att den ger odöda skada så i det fallet har jag inga problem med att druiden kan fördela de skador han gör på de odöda som finns innom räckvidden (så en E2 skulle alltså kunna skada två odöda ett poäng var eller en odöd två poäng). Samma skulle kunna säga om Förinta Demon och Helande Händer (och Själaljus).

3) Naturligt skydd skadas inte (s101) under Rustning.

4) Lurigt men min antagelser är att eftersom det är ett färdighetsslag så kan de pressa slaget.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sun 30 Dec 2018, 10:22

Bra svar av Fenhorn!

Angående din första fråga - skulle rekommendera en ny tråd för varje fråga snarare än att samla alla regelfrågor eftersom det snabbt blir oöverskådligt. :)
Fria Ligan
 
Martin di Gothi
Posts: 9
Joined: Tue 28 Aug 2012, 16:14

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 31 Dec 2018, 02:33

Tack Fenhorn (och Tomas)!
 
Covenant
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Thu 10 Jan 2019, 00:25

Hallå, jag ska spelleda mitt första spelmöte i SS i helgen och har några regelfunderingar.

1. När man skapar en rollperson och väljer talanger kan man välja att avstå från talangpoäng för att öka en annan talang till nivå två. Jag uppfattar det som att man på detta sätt också kan öka sin yrkestalang till nivå två, stämmer det?

2. Kan man få minus i en grundegenskap när man blir bruten? Jag tror inte det men ser inget om det i reglerna. Detta skulle då i så fall påverka återhämtningen.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Thu 10 Jan 2019, 00:42

Hallå, jag ska spelleda mitt första spelmöte i SS i helgen och har några regelfunderingar.

1. När man skapar en rollperson och väljer talanger kan man välja att avstå från talangpoäng för att öka en annan talang till nivå två. Jag uppfattar det som att man på detta sätt också kan öka sin yrkestalang till nivå två, stämmer det?

2. Kan man få minus i en grundegenskap när man blir bruten? Jag tror inte det men ser inget om det i reglerna. Detta skulle då i så fall påverka återhämtningen.
1) Ja (i exemplet på sidan 33 ser du att magikern har Blodets Väg 2).
2) Noll är noll (det skulle vara tungt annars).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Covenant
Posts: 22
Joined: Fri 09 Oct 2015, 23:06

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Thu 10 Jan 2019, 00:49

Tackar för snabbt svar! Ja håller med om att minus i grundegenskaper vore tungt men det vore bra att ha utskrivet.

Ser verkligen fram emot träffen på lördag:)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests