Ostprästen
Topic Author
Posts: 4
Joined: Sat 10 Nov 2018, 15:14

Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sat 10 Nov 2018, 18:16

Hej!

Det har nu passerat ca 20 år sedan mina äventyrsdagar med DoD och har sedan dess inte kommit i närheten av ett rpg-regelsystem. Blev dock golvad av nostalgi när Svärdets sång dök upp på KS förra året och nu är det här i mina händer.

Det är en ganska lång uppförsbacke nu och har fullt upp med att läsa på regler. En sak jag kämpar med att förstå är stridssystemet, och i synnerhet hur avstånd fungerar.

I böckerna finns förvisso bra exempel, men jag kan ändå inte greppa t.ex. definitionen av ett "segment". Hur långt är ett segment? Är gränsen mellan två zoner alltid på "nära" avstånd? Om man med en handling "springa" kan ta sig från armlängd till kort, kan man då ta sig från kort till lång, eller till och med distans, bara på ett fåtal handlingar "springa"?

Tar tacksamt emot tips eller exempel på hur en strid kan utspela sig i MYZ-systemet.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sat 10 Nov 2018, 19:30

Min tolkning (som jag hoppas är rätt).

Vi har en väldans lång väg med skog runtomkring. SL tar här att en zon är vägens bredd och sedan tjugofem meter lång (ungefär).

|  z1  |  z2  |  z3  |  z4  |  z5  |  z6  |

En karaktär som befinner sig i z1 ...
* ... befinner sig på Nära avstånd ifrån alla andra karaktärer i z1.
* ... kan genom SPRINGA-handlingen förflytta sig till Armslängds avstånd från någon karaktär i z1 (förmodligen för att gå in i närstrid).
* ... befinner sig på Kort avstånd ifrån alla karaktärer i z2.
* ... kan genom SPRINGA-handlingen förflytta sig till z2 och kommer då att befinna sig på Nära avstånd ifrån alla karaktärer i denna zon.
* ... befinner sig på Långt avstånd ifrån alla karaktärer i z2, z3, z4 och z5.

Om karaktären har förflyttat sig in i z2 så ...
* ... är han på Nära avstånd ifrån alla i z2.
* ... är han på Kort avstånd ifrån alla i z1 och z3.
* ... är han på Långt avstånd ifrån alla i z3, z4, z5 och z6.

edit: har justerat exemplen så de stämmer.
Last edited by Fenhorn on Sun 11 Nov 2018, 01:27, edited 3 times in total.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Ostprästen
Topic Author
Posts: 4
Joined: Sat 10 Nov 2018, 15:14

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sun 11 Nov 2018, 01:03

Tack för svaret Fenhorn.

I exemplet du tog upp verkar det dock som att man både är på KORT och LÅNGT avstånd till karaktärer i angränsande zoner - stämmer det verkligen?

Min huvudsakliga huvudbry är böckernas benämning segment. Hittar ingen tydlig definition. Det står att man med SPRINGA förflyttar sig ett segment, alltså mellan zoner.

I tabellen för avståndskategorier står också:
Långt: Upp till hundratalet meter (fyra segment) bort.

Borde det inte stå fyra zoner bort? Eller det kanske då är samma sak?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sun 11 Nov 2018, 01:22

Tack för svaret Fenhorn.

I exemplet du tog upp verkar det dock som att man både är på KORT och LÅNGT avstånd till karaktärer i angränsande zoner - stämmer det verkligen?

Min huvudsakliga huvudbry är böckernas benämning segment. Hittar ingen tydlig definition. Det står att man med SPRINGA förflyttar sig ett segment, alltså mellan zoner.

I tabellen för avståndskategorier står också:
Långt: Upp till hundratalet meter (fyra segment) bort.

Borde det inte stå fyra zoner bort? Eller det kanske då är samma sak?
Oops jag skrev fel. Har  strukit över (och justerat) det felaktiga. Mina hjärna tänkte 2-4 segment bort är Långt medan jag skulle ha skrivit de namn jag gav zonerna i stället (z1, o.s.v.).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sun 11 Nov 2018, 10:29

Hej! Ett segment är helt enkelt avståndet mellan två angränsande zoner, ja. :)
Fria Ligan
 
Ostprästen
Topic Author
Posts: 4
Joined: Sat 10 Nov 2018, 15:14

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sun 11 Nov 2018, 15:26

Det börjar klarna, tack för era svar!
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sun 11 Nov 2018, 20:12

Vet ej om det är helt relevant för ditt huvudbry, men det jag har kommit att verkligen gilla med denna uppdelning i zoner är hur det gör tydligt vem som är i strid med vem utan att man behöver specificera avstånd och positioner allt för detaljerat. Det gör att det går väldigt smidigt (om man vill) att spela en hel strid utan att rita upp var folk står.

Exempel från ett spelmöte: äventyrarna och en grupp rövare står på en gårdsplan, runt gårdsplanen finns en del byggnader, bland annat ett vagnshus med öppna dörrar. I vagnshuset står en till rövare med armborst. Jag fastslår att gårdsplanen är en zon och de angränsande byggnaderna är varsin zon. Det betyder att i stridens början så är alla som står på gårdsplanen nära varandra - och rövaren i vagnshuset är på kort avstånd.

Därefter börjar folk springa för att anfalla varandra, det betyder exempelvis att en spelare går in på armlängds avstånd med en rövare. Nu vet vi att just de två är på armlängds avstånd från varandra och nära alla andra på gårdsplanen (och fortfarande på kort avstånd från rövaren i vagnshuset). Osv. Jag behöver egentligen aldrig berätta hur långt det är mellan olika folk och jag behöver inte heller ta diskussioner om vem som kan anfalla vem, systemet löser detta år mig på ett (enligt mig) väldigt elegant sätt. När en äventyrare besegrat en rövare så vet han att han behöver använda en kort handling (springa) för att komma in på armlängds med en ny fiende på gårdsplanen, han behöver egentligen inte fråga mig. När alla är med på hur systemet med avstånd fungerar så hjälps vi åt att berätta historien om hur striden rör sig runt på gårdsplanen.

Jag gillar sedan att röra om i grytan och hålla folk på tårna, så ibland så "ramlar" folk in på armlängds avstånd från varandra bara bara på grund av kaoset i en strid, eller så fastslår jag plötsligt att några hamnat lite längre bort på gårdsplanen och nu är på kort avstånd. Sånt är bara berättarknep jag använder för att göra striden ännu mer spännande, inte en del av regelverket.
 
Ostprästen
Topic Author
Posts: 4
Joined: Sat 10 Nov 2018, 15:14

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sun 11 Nov 2018, 23:25

Det var väldigt relevant. Strålande tydligt, tack för beskrivningen Rasmus!

Jag tror jag är helt med på hur det funkar. Om jag förstått det hela rätt så måste alltså spelare 1 (S1) på gårdsplanen, som vill hugga rövaren i vagshuset, först springa in i dennes zon (förflytta sig ett segment), med en handling, varpå S1 är på nära avstånd med rövaren. Därefter krävs ytterligare en springa-handling för att komma på armlängd. Oavsett om S1 är på armlängd eller nära i vagnshus-zonen så är han numera på kort avstånd från resterande i gruppen kvar på gården, eftersom han lämnade den zonen - korrekt?
 
Rasmus
Posts: 79
Joined: Mon 27 Aug 2018, 18:20

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Sun 11 Nov 2018, 23:52

Korrekt!

Det är i situationer som detta som spjutets enorma fördel visar sig, eftersom det kan anfalla folk på nära avstånd. Om S1 har spjut så kan han alltså springa in i vagnshuset med en handling (kort) och sedan anfalla rövaren med sin andra handling (lång).

Personligen så tar jag även hänsyn till ungefärliga positioner. Så om jag har sagt att vagnshuset är på högra sidan om gårdsplanen och S1 stod på vänstra sidan (baserat på spelarnas beskrivning) så kanske jag fastslår att det står andra rövare ivägen som han måste manövrera sig förbi osv. Vi bollar fram och tillbaka i gruppen vad som är ”rimligt”. Men som sagt, allt sånt beror på spelstil. Systemet i grunden tillåter för alla typer av stilar, där den enklaste är att S1 alltid kan med en kort handling ta sig in i vagnshuset.
 
Sibilisibili
Posts: 7
Joined: Fri 04 Jan 2019, 00:10

Re: Nybörjarfråga om avstånd, zoner och segment

Fri 04 Jan 2019, 00:27

Jag är fast på nästan samma fråga som OP, så jag klämmer väl in min fundering här:

Jag ser helt klart fördelen med zonsystemet när man jobbar med handgemäng i sinnets teater. Om man nu mot all förmodan skulle ha råkat köpa en skitstor raderbar stridskarta innan man upptäckte att man inte gillar 5E, och istället är lite förälskad i SS, ja... Ja, men hur ska man då tolka det hela?

Ett sätt skulle ju kunna vara att säga att den angränsande rutan är armlängds avstånd, z1, en till två rutor längre bort är nära, z2, och kanske fem eller fler rutor bort z3. Ja niin eteen. Potentiellt är spjutet då väldigt överkraftig, eftersom den så att säga skulle kunna användas till att teleportera mellan fiender utan att behöva genomgå förflyttningsfasen. En person med vapen som bara ger stryk på armlängds avstånd skulle emellertid behöva röra sig för att ha chans att slå spjutföraren, varför spjutföraren skulle kunna dansa runt slagfältet samtidigt som svärdnissar och yxsannor skulle bli tvingade att jaga runt i panik.

Alltså, om jag vill använda rutfält och miniatyrer av ingen annan anledning än att det är kul, är jag utlämnad till hembrygd, och har ni i så fall något förslag på hur sådana regler skulle kunna se ut? Eller har jag missat en sida i kapitlet om slagsmål som tydligt och klart lägger fram saken?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests