Om det kan vara till någon hjälp kan jag berätta hur jag har anpassat SS till en klassisk "battlemap" med 1" rutor.Jag är fast på nästan samma fråga som OP, så jag klämmer väl in min fundering här:
Jag ser helt klart fördelen med zonsystemet när man jobbar med handgemäng i sinnets teater. Om man nu mot all förmodan skulle ha råkat köpa en skitstor raderbar stridskarta innan man upptäckte att man inte gillar 5E, och istället är lite förälskad i SS, ja... Ja, men hur ska man då tolka det hela?
Ett sätt skulle ju kunna vara att säga att den angränsande rutan är armlängds avstånd, z1, en till två rutor längre bort är nära, z2, och kanske fem eller fler rutor bort z3. Ja niin eteen. Potentiellt är spjutet då väldigt överkraftig, eftersom den så att säga skulle kunna användas till att teleportera mellan fiender utan att behöva genomgå förflyttningsfasen. En person med vapen som bara ger stryk på armlängds avstånd skulle emellertid behöva röra sig för att ha chans att slå spjutföraren, varför spjutföraren skulle kunna dansa runt slagfältet samtidigt som svärdnissar och yxsannor skulle bli tvingade att jaga runt i panik.
Alltså, om jag vill använda rutfält och miniatyrer av ingen annan anledning än att det är kul, är jag utlämnad till hembrygd, och har ni i så fall något förslag på hur sådana regler skulle kunna se ut? Eller har jag missat en sida i kapitlet om slagsmål som tydligt och klart lägger fram saken?
1" ruta = 2m
Direkt angränsande ruta = Armslängd.
Inom 2 rutor, (1 ruta mellanrum) = Nära.
Inom 10 rutor (9 rutor mellanrum) = Kort.
Inom 50 rutor (49 rutor mellan) = Långt.
Över 50+ rutor bort = Distans
1 kort handling på springa/retirera = Förflyttning upp till 5 rutor (10m)
1 kort + lång handling på springs/retirera = Förflyttning upp till 15 rutor (30m)
-------------------------------------------
Detta baserat på andra Fria ligan system (framförallt Coriolis) hantering av avstånd, zoner och handlingar, som jag då lagt över på SS. Och det har fungerat mycket bra för två spelgrupper.
Monster med fler handlingar än vanligt bör dock inte lägga mer än 1 kort + lång handling på förflyttning då de annars kan teleportera sig över brädet, men det är lika oavsett rutsystem eller bara zoner i tankens teater också.