Aldorf
Topic Author
Posts: 20
Joined: Mon 19 Feb 2018, 11:31

Fiendens väg

Tue 02 Oct 2018, 09:45

För alla dem som inte spelar avancerad strid med dolda kombinationer så är det här ett förslag på ett talangträd att byta ut den med.

DUELLANTENS VÄG 
✥ NIVÅ 1:
Efter utförd fint kan du lägga ett kraftpoäng och tvinga motståndaren att på hans nästa tur utföra en kort handling, som du väljer och han har förutsättning att utföra.
✥ NIVÅ 2:
·         Efter lyckad parad kan du med ett kraftpoäng avväpna din motståndare.
·         Efter lyckad attack kan du lägga ett kraftpoäng på att hitta en öppning i fiendens försvar, han kan då varken parera eller ducka.
·         Efter utförd ducka kan du lägga ett kraftpoäng för att utföra en knuff. Du undviker fiendens utfall och ”hjälper” denne till marken.
✥ NIVÅ 3:
Efter utförd fint kan du lägga ett kraftpoäng och tvinga motståndaren att på hennes nästa tur utföra en specifik lång handling, som du väljer och hon har förutsättning att utföra.
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Fiendens väg

Tue 02 Oct 2018, 10:24

Jag gillar detta, satt själv och spånade lite men detta är bättre än vad jag kom fram till. 
 
Aldorf
Topic Author
Posts: 20
Joined: Mon 19 Feb 2018, 11:31

Re: Fiendens väg

Tue 02 Oct 2018, 11:06

Uppdaterad variant efter en del diskussion.


DUELLANTENS VÄG
NIVÅ 1:
Efter utförd fint kan du lägga ett kraftpoäng och tvinga motståndaren att snarast möjligt utföra en kort handling, som du väljer och han har förutsättning att utföra. (tex. Parad kan tvingas att utföras i tomma intet.)
NIVÅ 2:
·              Efter lyckad parad kan du med ett kraftpoäng avväpna din motståndare.
·              Efter lyckad attack kan du lägga ett kraftpoäng på att hitta en öppning i fiendens försvar, han kan då varken parera eller ducka.
·              Efter utförd ducka kan du lägga ett kraftpoäng för att utföra en knuff. Du undviker fiendens utfall och ”hjälper” denne till marken.
NIVÅ 3:
Efter utförd fint kan du lägga ett kraftpoäng och tvinga motståndaren att snarast möjligt utföra en specifik lång handling, som du väljer och hon har förutsättning att utföra. Provocerar du fram ett anfall har du +2 att ducka eller parera denna, och får utföra en av dessa handlingar "gratis". (Om motståndaren har slut på handlingar, händer det i nästa runda.)
Last edited by Aldorf on Tue 02 Oct 2018, 15:45, edited 1 time in total.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Fiendens väg

Tue 02 Oct 2018, 11:57

Provocerar du fram ett anfall har du +2 att ducka eller parera denna, och får utföra en av dessa även om dina handlingar är spenderade.
Om man inte har spenderat alla sina handlingar, är denna ducka/parad fortfarande gratis?
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Fiendens väg

Tue 02 Oct 2018, 12:08

Fienden kan också tvingas utföra en reaktion med sin långa handling.
Jag hade även tagit bort denna del. När skulle du någonsin välja att låta fienden attackera dig, även med +2 på ducka och parera, om du istället kan välja att låta fienden vifta i tomma luften i en runda? Det är redan rätt kraftfullt att kunna manipulera en motståndares långa handling.
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
Aldorf
Topic Author
Posts: 20
Joined: Mon 19 Feb 2018, 11:31

Re: Fiendens väg

Tue 02 Oct 2018, 15:47

Absolut! Har uppdaterat det förra inlägget och nu känns den väldigt bra :) 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests