User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 01:14

I talangen bärsärk står det att om man väljer att gå bärsärk så måste man direkt gå till anfall. Vad innebär det? Måste man fortfarande vänta på att det ska bli ens tur i initiativordningen, eller bryter man initiativordningen (och kanske avbryter någon annans tur) för att göra en omedelbar attack?

Om det är det senare, hur funkar detta med ens handlingar? Är det som med parera och undvika, att det äter upp rundans handlingar och om de är slut får jag inte göra något. 
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 02:05

Bra fråga.

Några tolkningar:
* Med direkt menas så fort som möjligt. Alltså man agerar när man ska enligt initiativordningen.
* Man får agera direkt med de handlingar man har och bryter temporärt initiativordningen. Nästa runda så agerar man när man ska agera enligt gällande initiativordning.
* Man får direkt göra en fri närstridsattack.

Jag testade bärsärk när vi spelade med beta-reglerna och körde då på första alternativet. Bärsärk blev då väldigt dålig. Alla andra i striden vet om att man är bärsärk och har tid att antingen attackera dig först (man tål ju inte så mycket) eller gå iväg.
Om man tar mittenalternativet så kan det fortfarande vara ett dåligt att bli bärsärk om man t.ex. redan har agerat i rundan. Då kan man inte göra något förrän nästa runda.
Tredje alternativet skulle kanske göra den bra. 

Men det vore bra att få veta hur den är tänkt att fungera.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 08:06

En fundering som kanske kan tillföra något (utan att jag är insatt i reglerna för bärsärk):

I min trakoriska setting kan vargmän försättas eller försätta sig i bärsärksläge (där kallat rrochla) vilket innebär det att de blir rasande och mordiska men slutar tänka som intelligenta varelser för en bestämd tid. Spelaren tappar kontrollen sedan han/hon ”programmerat” sin karaktär med vad raseriet syftar till eller snarare vem fienden är. SL tar sedan över. Kan bli ganska intressant och potentiellt dödligt för alla parter. Naturligtvis måste karaktären få något för risken, där omedelbara eller multipla attacker kan vara aktuella, liksom okänslighet för allt som påverkar moral, psyke etc.
 
User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 09:09

Naturligtvis måste karaktären få något för risken, där omedelbara eller multipla attacker kan vara aktuella, liksom okänslighet för allt som påverkar moral, psyke etc.
Som talangen är skriven nu så får rollpersonen redan:
1) omedelbart återhämta sig från att ha blivit bruten, och återfår lika många poäng i den brutna grundegenskapen som nivån i talangen.
2) +1 i skada på alla attacker medan denna är bärsärk.
3) Imun mot tvivel (och rädsla, har jag för mig).
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 09:41

Talangen har några fördelar, visst men det stora problemet med talangen är just när den inträffar och hur man ska tolka "Du måste sedan direkt gå till angrepp ...".

Om bärsärken redan har använt sina handlingar och det finns fiender som kan agera kvar så finns det ingen fördel att bli bärsärk då eventuella fiender vet att man bara har 1-3 i Sty och man dessutom har en kritisk skada (man blev ju bruten, det var ju så man blev bärsärk) och man har inga handlingar kvar att använda i rundan. Man kommer med all säkerhet att bli bruten igen (man tål ju inte så mycket längre).

Om bärsärken har handlingar kvar men det är fiender som är före i initiativordning så vet dessa fiender vad bärsärken kommer att göra och kan utnyttja det. Avancerad strid vore för taskigt mot bärsärken här.

Om bärsärken har handlingar kvar och det är han är näste man att agera i initiativordningen så kan bärsärk vara, kanske ok. Träffar man så tillfogar man ju mer skada.


Jag använde mig utav denna talang under en beta-session vi hade och upptäckte just detta att spelarna inte behöver vara direkt rädda för en bärsärk, utom just i de fall där den som blir bärsärk är näste man att agera.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 09:49

Om bärsärken redan har använt sina handlingar och det finns fiender som kan agera kvar så finns det ingen fördel att bli bärsärk då eventuella fiender vet att man bara har 1-3 i Sty och man dessutom har en kritisk skada (man blev ju bruten, det var ju så man blev bärsärk) och man har inga handlingar kvar att använda i rundan.
Det är fortfarande en enorm fördel att inte vara bruten. Allternativet är ju att man ligger i en hög på marken och är ute ur leken. Och att ha 3 i styrka (om man har alla tre nivåer) är definitivt inte fy skam.
Det under förutsättning att det ens var styrka man blev bruten i, man kan ju gå bärsärk oavsett vilken grundegenskap man blev bruten i. Och det är inte ens säkert att man har en kritisk skada. Man kan ju ba brutit sig själv genom att pressa ett slag.
Ett ypperligt exempel där det är en ren fördel även om man inte får agera mer i rundan är ju om man blir bruten i en situation som ännu inte eskalerat till strid. Exempelvis kanske en motståndare försöker hota eller håna en till underkastelse. Boom... bärsärk och därmed imun mot vidare sånna försök.
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 11:57

Om bärsärken redan har använt sina handlingar och det finns fiender som kan agera kvar så finns det ingen fördel att bli bärsärk då eventuella fiender vet att man bara har 1-3 i Sty och man dessutom har en kritisk skada (man blev ju bruten, det var ju så man blev bärsärk) och man har inga handlingar kvar att använda i rundan.
Det är fortfarande en enorm fördel att inte vara bruten. Allternativet är ju att man ligger i en hög på marken och är ute ur leken. Och att ha 3 i styrka (om man har alla tre nivåer) är definitivt inte fy skam.
Det under förutsättning att det ens var styrka man blev bruten i, man kan ju gå bärsärk oavsett vilken grundegenskap man blev bruten i. Och det är inte ens säkert att man har en kritisk skada. Man kan ju ba brutit sig själv genom att pressa ett slag.
Ett ypperligt exempel där det är en ren fördel även om man inte får agera mer i rundan är ju om man blir bruten i en situation som ännu inte eskalerat till strid. Exempelvis kanske en motståndare försöker hota eller håna en till underkastelse. Boom... bärsärk och därmed imun mot vidare sånna försök.
Lite krystat måste jag säga. Det absolut vanligaste är att man blir bruten i Sty. Förutom en strid som vi har haft mot ett par troll så tror jag inte någon spelare har blivit bruten (i strid) utav något annat än via Styrka. Jo, då en mänsklig karaktär använde adaptiv.
Om vi skippar hur bra eller inte talangen är så är ju fortfarande frågan vad som menas med att man "direkt" ska angripa och det är en fråga som bara FL kan svara på.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 12:16

Lite krystat måste jag säga. Det absolut vanligaste är att man blir bruten i Sty.
Det där beror oerhört mycket på gruppen, spelstil och inriktning på karaktärerna. I vår grupp skulle jag exempelvis säga att Karisma har varit det absolut vanligaste att bli bruten i.
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 12:46

Lite krystat måste jag säga. Det absolut vanligaste är att man blir bruten i Sty.
Det där beror oerhört mycket på gruppen, spelstil och inriktning på karaktärerna. I vår grupp skulle jag exempelvis säga att Karisma har varit det absolut vanligaste att bli bruten i.
Pratar vi om spelet överlag och i alla möjliga situationer så ligger ju inte styrka i topp (skulle nog tro att Intelligens ligger i topp i våran grupp) men Bärsärk är en talang som används i strid och i strid så är det styrka som ligger i topp hur man blir bruten med smidighet som god tvåa.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 13:13

Pratar vi om spelet överlag och i alla möjliga situationer så ligger ju inte styrka i topp (skulle nog tro att Intelligens ligger i topp i våran grupp) men Bärsärk är en talang som används i strid och i strid så är det styrka som ligger i topp hur man blir bruten med smidighet som god tvåa.
Hehe, nej. Även där beror det på grupp, spelstil och karaktärer =D
Om man reducerar ner det till att enbart handla om strid, eller situationer som som är väldigt nära att resultera i strid ändå, skulle jag säga att det är dött lopp mellan styrka och karisma för oss, med intelligens och smidighet på delad andra plats. Strid behöver ju inte bara vara stå och slå.
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests