User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 13:42

Pratar vi om spelet överlag och i alla möjliga situationer så ligger ju inte styrka i topp (skulle nog tro att Intelligens ligger i topp i våran grupp) men Bärsärk är en talang som används i strid och i strid så är det styrka som ligger i topp hur man blir bruten med smidighet som god tvåa.
Hehe, nej. Även där beror det på grupp, spelstil och karaktärer =D
Om man reducerar ner det till att enbart handla om strid, eller situationer som som är väldigt nära att resultera i strid ändå, skulle jag säga att det är dött lopp mellan styrka och karisma för oss, med intelligens och smidighet på delad andra plats. Strid behöver ju inte bara vara stå och slå.
Vi verkar prata förbli varandra vad som kallas för vad.

Vad jag kallar för strid är t.ex. närkamp mot ett hemskt monster eller mot en grupp rövare. Då kommer ju dessa att slåss mot spelarna med vapen, vare sig spelarna vill det eller inte. Visst kan spelarna innan mötet med monstret eller rövarna eskalerar till strid använda alla sorters färdigheter för att komma undan. Men ibland så hamnar spelarna i en situation där vapenskrammel är oundvikligt. Dessa situationer är (vad jag kallar för strid) är väl ändå där som den klassiska bärsärken finns. Ett gäng vikingar som anfaller byborna och en av dom går bärsärk.

Hur skadar man Karisma i strid (det jag kallar för strid)? Styrka självklart, då man slår på varandra. Smidighet då man använder bågar, blir trött eller mår illa (av troll). Intelligens då man blir rädd.
(redigerat för att få lite luft i texten)
Last edited by Fenhorn on Mon 24 Sep 2018, 13:51, edited 2 times in total.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Röteborgaren
Posts: 61
Joined: Sun 18 Jun 2017, 21:58

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 13:45

Jag skulle nog ge bärsärken en gratis attack utanför iniativordningen, om det finns möjlighet att attackera en fiende. Annars röra sig ett steg mot närmaste fiende.
Resources for Forbidden Lands
Slumpgen NPC Generator for Android (EN, SE)
Collection of Houserules (EN, SE)
Fobbot the Discord Dice Bot (EN, SE)
 
User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 13:52

Vi verkar prata förbli varandra vad som kallas för vad.
Vad jag kallar för strid är t.ex. närkamp mot ett hemskt monster eller mot en grupp rövare. Då kommer ju dessa att slåss mot spelarna med vapen, vare sig spelarna vill det eller inte. Visst kan spelarna innan mötet med monstret eller rövarna eskalerar till strid använda alla sorters färdigheter för att komma undan. Men ibland så hamnar spelarna i en situation där vapenskrammel är oundvikligt. Dessa situationer är (vad jag kallar för strid) är väl ändå där som den klassiska bärsärken finns. Ett gäng vikingar som anfaller byborna och en av dom går bärsärk.
Hur skadar man Karisma i strid (det jag kallar för strid)? Styrka självklart, då man slår på varandra. Smidighet då man använder bågar, blir trött eller mår illa (av troll). Intelligens då man blir rädd.
Nej, vi pratar om samma situationer. Men till att börja med finns det ju varelser som har attacker som går mot karisma, exempelvis vittror. Sen har vi ju även håna och övertala som kan användas för att så tvivel och förvirring. Antingen för att man lyckas eller för man tar ut sig själv när man pressar dessa slag.
Hitills i strid har det varit ytterst ovanligt att någon av rollpersonerna blivit nedslagen av en motståndare. Vi brukar ta ut oss själva =D

Edit: Jag tycker dock det är lite för snävt eftersom det även finns mycket situationer där strid är en möjlig utkomst av situationen, där bärsärk mycket väl kan komma i spel.
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 14:03

Man kan skada Karisma via okvädning kommer jag ihåg men det kräver en talang och ingen av mina spelare har tagit den än så det har inte kommit i spel för oss än. Under beta-tiden så har jag mest använt humanoida fiender så harpyor och annat otyg har jag inte använt här (verkar som jag borde börja med det). Vi har spelat MÅ0 sedan det kom ut så mina spelare har (den hårda vägen) lärt sig att "bättre fly i dag så att du lever och kan fly en annan dag". I vår grupp så har intelligens varit det som de har knäckts av oftast. Nu ska det sägas att jag använde det gamla D&D äventyret Isle of Dread när vi beta-testade (mycket överlevnad där).

Edit: Såg din edit och ja, sant. Mina exempel ovan var helt enkelt när man åker ned i strid (alltså när striden väl börjat).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Röteborgaren
Posts: 61
Joined: Sun 18 Jun 2017, 21:58

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 16:36

Att ge en gratis attack på direkten klingar också fint med gråbjörnens dödsraseri :D
Resources for Forbidden Lands
Slumpgen NPC Generator for Android (EN, SE)
Collection of Houserules (EN, SE)
Fobbot the Discord Dice Bot (EN, SE)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Mon 24 Sep 2018, 16:40

Att ge en gratis attack på direkten klingar också fint med gråbjörnens dödsraseri :D
Det är ju nästan klockrent. Tror nog att det är så det får bli (t.v.).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Thu 27 Sep 2018, 14:16

Tanken med talangen är att man både återfår GE och angriper på sin nästa normala turordning. Fienden har alltså ingen anledning att slå på dig innan det är din tur nästa gång.
Fria Ligan
 
User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Thu 27 Sep 2018, 14:21

Tanken med talangen är att man både återfår GE och angriper på sin nästa normala turordning. Fienden har alltså ingen anledning att slå på dig innan det är din tur nästa gång.
Ah, mycket intressant! Vi trodde att man återfick GE på en gång så att fienden i praktiken kunde fortsätta slå på en direkt. Det skapar ju helt klart lite andra taktiska förutsättningar.
Tack för svar!  
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Thu 27 Sep 2018, 20:09

Tanken med talangen är att man både återfår GE och angriper på sin nästa normala turordning. Fienden har alltså ingen anledning att slå på dig innan det är din tur nästa gång.
Aaaaaaah. Tänk att det alltid finns en dörr till att öppna. Märkligt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Tvar
Posts: 6
Joined: Tue 21 Aug 2018, 16:41

Re: Hur funkar Bärsärk - attackera direkt?

Wed 19 Dec 2018, 12:38

Tanken med talangen är att man både återfår GE och angriper på sin nästa normala turordning. Fienden har alltså ingen anledning att slå på dig innan det är din tur nästa gång.
Det betyder således att det är möjligt för motståndare att Nådastöta bärsärken när den gått ner, tills dess det är dennes tur att resa sig igen?

Är det på samma sätt då med Orchens rasförmåga, liksom jägartalangen och ryttarens talang som fungerar på samma sätt som orchens?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests