User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Optning pga EP-systemet

Wed 22 Aug 2018, 15:11

När jag tittade igenom PDF:en slog det mig att det blir en himla skillnad på om man optar sin gubbe eller om man placerar ut sina FV ganska brett. I och med att mängden EP per extra steg ökar 5 för FV 1, 10 för FV 2, 15 för FV 3 osv, men det inte är något motsvarande när man bygger gubben från start. 

En medelålders rollperson som lägger ut FV 3,3,3 och 1 har 95 EP:s värde från start, medan någon som läger ut 10 FV 1 bara har 50 EP:s värde från start. 

Det här skulle locka mina 50% karaktärsspelare, 50% optare över gränsen till den mörka sidan. Jag kommer nog att ändra så att de första 3 FV kostar 10 EP st, men sedan kostar FV 4 20 EP, FV 5 25 EP, så blir det samma totalsumma som det skulle blivit annars. 

Samma sak gäller i viss mån för talangerna, men där är det inte lika många EP vi talar om. För att lösa det tror jag att både Nivå 1 och Nivå 2 får husreglas att kosta 6 EP. Talangerna verkar faktiskt vara extremt användbara redan på Nivå 1. 
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Optning pga EP-systemet

Wed 22 Aug 2018, 21:04

Husregla kan du förstås göra, men tanken med detta är att uppmuntra spelare att fokusera sina färdigheter snarare än att sprida ut dem alltför brett. Att det sedan i spel är dyrare med höga FV beror på att det ska kosta rejält att nå de högsta nivåerna, FV 4 och 5, medan det bör vara rätt billigt att lära sig en helt ny färdighet.
Fria Ligan
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Optning pga EP-systemet

Sat 25 Aug 2018, 23:38

Tackar för svar, gillar i övrigt spelet skarpt skall tilläggas!

Kruxet med skillnaden mellan att köpa FV vid start och sedan med EP är att spelare som vill göra en mångysslarkaraktär från början missgynnas kraftigt regeltekniskt, utan att det egentligen verkar tillföra spelet något. Det blir sedan under spel ett ganska stort incitament att dutta ut 1:or på sina FV eftersom det är billigt. Bättre i så fall om det inte spelar någon roll för framtiden hur man bygger gubben från start tänker jag. 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests