Tirumbar
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 28 Dec 2017, 16:12

Talangfunderingar (final print pdf)

Tue 21 Aug 2018, 15:12

Hej,

Efter ha granskat den senaste pdf varianten har jag vissa funderingar kring ändringarna i talanghanteringen.
Förklarande texten går inte ihop med exemplen riktigt tycker jag. Därför vill jag ställa frågan här och bolla lite hur folk ser på nya ändringarna.

På s.59 under "Nivåer" förklaras det att talanginnehavaren har effekterna av alla nivåer som bemästrats. Ex nivå 2 i talang x har effekterna av nivå 1 och nivå 2.
Det anmärks dock att Yrkestalangerna kan ha olika effekter och spelaren kan endast lägga kraftpoäng på en effekt åt gången, samt att släktestalangerna endast har en nivå.
Det görs skillnad alltså på yrkes, släktes och allmäna talanger - so far so good.

Skillnaden mellan Beta och det Färdiga spelet är nu alltså att allmäna talanger brukar alla nivåerna samtidigt medans Yrkestalangerna ifall de har olika effekter måste välja vilken effekt som gäller.

Sedan kommer ett exempel som då inte går ihop - ex kombon av Drakdräpare och Svärdskämp mot ett monster = + 2T8.
Borde det inte här både bli +2 för de båda nivå1 och sedan ytterliga +2T8 för de båda nivå3?

Dessutom blir resten av de allmäna talangerna ruskigt kraftiga när man får alla effekterna av dem.
Jag måste säga att jag gillade verkligen att man blev tvungen att välja ifall man skulle få antingen VILA när man fiskade eller ifall man skulle dra upp dubbelt så mycket fisk etc.
Nu får man +1, VILA och dubbelt så mkt fisk när man har nivå3.

Eller ifall Svärdsmästaren skulle försöka angripa två motståndare med samma hugg eller ta en +T8 på hugg mot enskild fiende.
Nu tycker jag det ser ut som att Svärdsmästaren kan angripa två motståndare med samma hugg med +1 +T8 dessutom.

Säkert bara jag som läser reglerna som satan läser bibeln men tycker detta är ett steg bakåt faktiskt.
Blir nog att husregla så som Betan hade det formulerat för mina kampanjer känner jag.

Vad säger ni andra, bu eller bä?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Tue 21 Aug 2018, 15:26

Jag såg också det. Har inte hunnit fundera på hur mycket inverkan det kommer att få i spelet att man nu (tydligen) kan använda alla nivåer i de allmänna talangerna. Det fanns en ljusning med att man var tvungen att välja mellan att få en bonus eller göra en specialmanöver. Vissa allmänna talanger blir nu användbara igen, t.ex. den där bågskyttetalangen som tillåter att du till slut får skjuta flera pilar under en omgång var ju (nästan) omöjlig att använda under betan. Talangnivåer är nu trots allt dyra så många nivå 3 talanger lär man ju inte ha, och har man det så är den karaktären en riktigt ärrad veteran och kanske ska vara bra.

Jag kommer nog inte ligga sömnlös över detta utan kommer se hur det verkar när vi väl får spelet.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Tvar
Posts: 6
Joined: Tue 21 Aug 2018, 16:41

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Tue 21 Aug 2018, 16:47

Hej!

Jag har en annan fråga jag måste dela med mig, pga att jag inte ser några klarifikationer sedan beta. Det handlar om orchens släkttalang, som också Jägaren och Ryttaren har tillgång till i form av Djurets Väg nivå2, respektive Följeslagarens Väg nivå2.

Tanken är, att man med talangen Bärsärk första gången man i strid blir bruten, reser sig upp; andra gången du blir bruten kan du inte gå bärsärk eftersom "du kan inte använda denna talang om du blir bruten under din bärsärkagång". Då använder du 1 KP från din orch/jägare/ryttartalang för att komma upp på fötter. Nästa gång du blir bruten, kan du bärsärka igen (?), och sedan varva det såhär tills du har slut på KP. Detta skulle medfölja att man för 1 KP kan bli bruten 3 ggr innan du är helt nere (kombineras med fördel med Tursam3, vilket du får snabbt som tex Gammal).

Working as intended?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Tue 21 Aug 2018, 17:16

Angående orchens talang tillsammans med bärsärk så, rent tekniskt, så kanske det är så det fungerar. Jag provade faktiskt det under betan att ha en orch-npc med just bärsäk och jag kan väl inte direkt säga att jag blev så imponerad. Visst är orchens talang bra men den kostar ju KP och använder man bärsärk så får man bara tillbaka nivån styrkepoäng vilket inte är så fantastiskt, man blir snabbt bruten igen. Dessutom så åker man ju ner. Alltså man får ju skadan, att man sedan vaknar till liv igen tack vare talanger spelar ju mindre roll, man åker ner (d.v.s. man ligger ner). Det är åtminstone min tolkning och då blir bägge egenskaperna mindre bra. Om man tolkar bärsärk och orchens talang så att man inte åker ned (alltså blir liggande) så är det ju givetvis bra mycket bättre det ska medges. 
Tursam är ju givetvis bra med bärsäk (och orchens talang) men då pratar vi många erf att spendera (både bärsärk och tursam). Tursam är bra för alla i.o.f.s.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Tirumbar
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 28 Dec 2017, 16:12

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Wed 22 Aug 2018, 09:06

Skillnaden i det språkliga på flera talanger förvirrar nu när allmäna talanger ger effekterna från alla nivåer samtidigt.

Vissa talanger är fortfarande formulerade med angivelsen "så som nivå1" etc
Borde inte behövas eftersom tillstånd som givits användaren på en tidigare nivå automatiskt hänger med.
Detta skapar ytterligare förvirring att talanger som inte har denna texten då inte skulle få tillgodo räkna sig alla effekterna.

Är det alltså tänkt att en nivå3 packåsna skall kunna bära = 2+5+10 = 17st extra prylar?
Eller får man här då bara den "högsta" effekten eftersom de inte är angivna som " + " antal prylar utan ett fast antal prylar man kan bära extra?

Är det tänkt att bonusar skall ersätta tidigare bonusar. ex +1 blir ersatt av +T8, eller skall dessa adderas?
Otydligenheten illustreras tyvärr av exemplet på s59 där två talanger nivå3 kombineras till "+2T8" men inte " +2 + 2T8"
Enligt beskrivningen av talangerna borde samtliga effekter adderas men det visar ju inte exemplet.

Jag blir verkligen förvirrad av ändringen i hur talanger skall användas från Betan till Nu.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Wed 22 Aug 2018, 10:13

Jag gissar att det kanske är så att "man inte får kombinera nivåer i en enskild talang om inget annat sägs". Annars så blir vissa talanger mycket konstiga så som det nämnts ovan som Packåsna (+17 prylar) eller som Blixtsnabb (9 initiativkort).
Edit: Med "inget annat sägs" är alltså när det står "som nivå I". Desto mer talanger jag läser desto mer övertygad är jag att beta-reglerna är det som gäller.
Last edited by Fenhorn on Wed 22 Aug 2018, 10:28, edited 1 time in total.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Wed 22 Aug 2018, 10:26

Det finns fler konstiga effekter med denna nya regel att behålla effekten från samtliga nivåer.

STADIG PÅ FOTEN
"NIVÅ 1: Det krävs två x i stället för en för att lyckas KNUFFA omkull dig.
NIVÅ 2: Det går inte att KNUFFA omkull dig."

Så der krävs fler sexor för att KNUFFA dig... men det går inte.
Image
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Wed 22 Aug 2018, 21:10

Hej!

Jag har en annan fråga jag måste dela med mig, pga att jag inte ser några klarifikationer sedan beta. Det handlar om orchens släkttalang, som också Jägaren och Ryttaren har tillgång till i form av Djurets Väg nivå2, respektive Följeslagarens Väg nivå2.

Tanken är, att man med talangen Bärsärk första gången man i strid blir bruten, reser sig upp; andra gången du blir bruten kan du inte gå bärsärk eftersom "du kan inte använda denna talang om du blir bruten under din bärsärkagång". Då använder du 1 KP från din orch/jägare/ryttartalang för att komma upp på fötter. Nästa gång du blir bruten, kan du bärsärka igen (?), och sedan varva det såhär tills du har slut på KP. Detta skulle medfölja att man för 1 KP kan bli bruten 3 ggr innan du är helt nere (kombineras med fördel med Tursam3, vilket du får snabbt som tex Gammal).

Working as intended?
Hej! Detta är helt i sin ordning. Tänk på att du A) förbrukar KP, B) tar en kritisk skada varje gång du blir bruten, och dessutom C) faller omkull (vilket Fenhorn påpekar).
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Wed 22 Aug 2018, 21:13

Jag gissar att det kanske är så att "man inte får kombinera nivåer i en enskild talang om inget annat sägs". Annars så blir vissa talanger mycket konstiga så som det nämnts ovan som Packåsna (+17 prylar) eller som Blixtsnabb (9 initiativkort).
Edit: Med "inget annat sägs" är alltså när det står "som nivå I". Desto mer talanger jag läser desto mer övertygad är jag att beta-reglerna är det som gäller.
Betan gäller inte.
Vissa talanger kunde ha formulerats lite tydligare. I fallen Packåsna och Blixtsnabb ska nivå 2 och 3 ses som uppgraderingar av lägre nivåer, det är alltså den sammanlagda effekten som avses. Detta kunde varit tydligare, beklagar det.
Fria Ligan
 
Tirumbar
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 28 Dec 2017, 16:12

Re: Talangfunderingar (final print pdf)

Thu 23 Aug 2018, 08:42

Jag gissar att det kanske är så att "man inte får kombinera nivåer i en enskild talang om inget annat sägs". Annars så blir vissa talanger mycket konstiga så som det nämnts ovan som Packåsna (+17 prylar) eller som Blixtsnabb (9 initiativkort).
Edit: Med "inget annat sägs" är alltså när det står "som nivå I". Desto mer talanger jag läser desto mer övertygad är jag att beta-reglerna är det som gäller.
Betan gäller inte.
Vissa talanger kunde ha formulerats lite tydligare. I fallen Packåsna och Blixtsnabb ska nivå 2 och 3 ses som uppgraderingar av lägre nivåer, det är alltså den sammanlagda effekten som avses. Detta kunde varit tydligare, beklagar det.
Tack för svaret Tomas!
Då vet vi vad som gäller då.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest