Christian Gullfeldt
Posts: 44
Joined: Fri 16 Dec 2016, 16:58

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sun 19 Aug 2018, 17:25

Det var ett spännande och roligt sätt att starta kampanjen på. Tack!
 
Mayor
Posts: 24
Joined: Tue 26 Dec 2017, 13:56

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 20 Aug 2018, 09:01

Inte direkt en tanke, men en möjighet: Om spelarna ger sig av mot Varassa kan man lägga Rosenöga i ruinerna och om de uppsöker Kvidershold kan Lumragruvorna finnas söder om staden. Vad gäller Falender så kan Eners pik ligga där floden Sicklan rinner ut från sjön Tinnsenda. Den brända ruinstaden kanske tillför Zertorme något i sökandet av eldkunskap? Kanske elddemonen Brinhelda kallades till platsen av de omåttliga lågorna när staden brann? Alderkleva är en bra plats för fästet Vond.


Observera att detta kanske inte är ställen dit jag förlade äventyrsplatserna när jag skrev dem, men det är definitivt möjliga lokalisationer, särskilt om behovet uppstår att fylla platserna med innehåll.
Tack för tipsen och klargörandet. :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 20 Aug 2018, 15:28

Förtydligande - de namngivna ruinstäderna på kartan är INTE äventyrsplatser. De är terrängområden (med terrängtypen Ruinstad), precis som tex Asinaskogen är ett terrängområde med terrängtypen Skog.

Det kommer alltså inte att publiceras mer detaljerad information om ruinstäderna - i spelteknisk mening är de bara terrängtyper.

Angående Vond och Alderkleva - bra poäng, det borde ha funnits en symbol för Fästning i Alderkleva. Nu är dock Vond något av ett specialfall, då det är kampanjens slutfinal, och det är klokt att inte introducera platsen för tidigt. :)
Fria Ligan
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Thu 06 Sep 2018, 14:19

Hej all vart hittar man kartan på Svenska? Jag har backat och tagit hem alla pdf men jag har bara lyckats ladda hem den engelska kartan. 

Sen för att hålla mig till trådens ämne. Jag har inga problem med att får spelarna att flytta på sig men hur fasiken introducerar man dom i världen? Världen är såpass farlig och att resa på egen hand är livsfarligt så min fundering är hur tänker ni kring hur de olika spelarkaraktärerna kan befinna sig på samma ställe?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Thu 06 Sep 2018, 14:57

Hej all vart hittar man kartan på Svenska? Jag har backat och tagit hem alla pdf men jag har bara lyckats ladda hem den engelska kartan. 

Sen för att hålla mig till trådens ämne. Jag har inga problem med att får spelarna att flytta på sig men hur fasiken introducerar man dom i världen? Världen är såpass farlig och att resa på egen hand är livsfarligt så min fundering är hur tänker ni kring hur de olika spelarkaraktärerna kan befinna sig på samma ställe?
FL lade up en länk till både den engelska och den svenska kartan i Update 49 (om jag inte minns fel).
I det lilla häftet "Sägner och äventyrare" så finns det en tabell "Hur möttes ni" som kan ge en liten historia om hur två (eller fler) personer möts. Jag tänker (förmodligen) använda den rekommenderade äventyrsplatsen Kumleklint. Den byn har (väl?) eländisk bakgrund så om man placerar den i mitten (eländer bor mest i mitten och i ostnordost om man tittar på kartan över kulturer) så har man ganska nära till i princip alla andra kulturella grupper. M.a.o. en bra startplats (nära till alla).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Gangir
Posts: 51
Joined: Thu 06 Sep 2018, 14:11
Location: Mölnlycke

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Thu 06 Sep 2018, 15:06

Hej all vart hittar man kartan på Svenska? Jag har backat och tagit hem alla pdf men jag har bara lyckats ladda hem den engelska kartan. 

Sen för att hålla mig till trådens ämne. Jag har inga problem med att får spelarna att flytta på sig men hur fasiken introducerar man dom i världen? Världen är såpass farlig och att resa på egen hand är livsfarligt så min fundering är hur tänker ni kring hur de olika spelarkaraktärerna kan befinna sig på samma ställe?
FL lade up en länk till både den engelska och den svenska kartan i Update 49 (om jag inte minns fel).
I det lilla häftet "Sägner och äventyrare" så finns det en tabell "Hur möttes ni" som kan ge en liten historia om hur två (eller fler) personer möts. Jag tänker (förmodligen) använda den rekommenderade äventyrsplatsen Kumleklint. Den byn har (väl?) eländisk bakgrund så om man placerar den i mitten (eländer bor mest i mitten och i ostnordost om man tittar på kartan över kulturer) så har man ganska nära till i princip alla andra kulturella grupper. M.a.o. en bra startplats (nära till alla).
Helt i linje med vad jag tänkt mig, men har inte läst igenom "sägner..." dags att göra det. Tack.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests