Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Var placerar ni era äventyrsplatser?

Fri 10 Aug 2018, 22:55

Jag håller på att läsa igenom Korpens klagan och funderar på var alla äventyrsplatser lämpligen ska placeras. Jag har bara hittat en hänvisning till kartan (Vond bör ligga i Alderklevas ruiner). I övrigt verkar det helt öppet för mig som SL att bestämma och jag vill gärna hitta så logiska placeringar som möjligt. Jag är inte så mycket för att platserna ska poppa upp av en slump. Hur resonerar ni andra här? Har ni placerat ut några ännu? Hur motiverar ni placeringarna?
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sun 12 Aug 2018, 13:14

Vi började spela med en hemmasnickrad karta innan det fanns någon så jag kan placera beskrivna områden och platser väldigt fritt. Det känns förstås lite synd att vi inte kommer att spela med den officiella kartan men jag gillar ännu mer att inte ens jag vet hur världen ser ut :)

http://strimlad.se/gravsådd/karta.html
 
Simpa
Posts: 53
Joined: Mon 22 Dec 2014, 10:23

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sun 12 Aug 2018, 22:49

Vissa finns ju rätt tydligt beskrivna var de ligger, Stormunsel i Vivend, Eners pik i Margelda (alltså, finns ju inga berg i Margelda - så vet inte riktigt var jag ska klämma in det ändå - längs en klippig kust, så långt från Harga det bara går kanske) och Lumra bör inte ligga för långt bort från Kvidershold? Rosenöga bör ju ligga i någon av skogarna som orcherna håller till i, Feulemark eller Arinaskogen... o.s.v! Jag kommer nog att placera ut åtminstone hälften av dem redan från början, och ha resten av platserna att köra mer fritt med. Dessutom så ska jag låta knyta rollpersoner till plaster redan från början, konstigt att det levt som äventyrare i sex år i Ravland och inte sett nått! Bara kul om någon varit fånge i Rosenöga, någon har en kontakt i Eners pik och så redan när spelet börjar.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 08:01

Jag skulle inte stirra mig blind på huruvida det finns skog / berg / en flod etc på kartan när äventyrsplatserna läggs ut på kartan. Alla dessa terrängtyper kan naturligtvis finnas lokalt på platsen – det är bara de stora områdena som är utritade på översiktskartan. Det står att Pelagia ligger vid havet i öster, men även den platsen kan ju enkelt placeras exempelvis i bergen med lite småändringar.

När jag skrev platserna så hade jag ganska specifika lokalisationer i tanken, men de är som sagt enkelt flyttbara.
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 08:23

Jag har funderat typ som du, Simpa, kring Eners pik och Lumra. Tack för tips om Stormunsel och Rosenöga och tack Brior för påminnelsen om Pelagia!  De hänvisningarna har jag missat!

Jag har tolkat det som att äventyrsplatserna är tänkta att placeras i hexagoner där motsvarande typ (BY, FÄSTNING, GROTTA) finns utmärkt på kartan. Om Kumleklint står det exempelvis "Du kan placera Kumleklint i valfri hexagon med en BY som ligger vid en flod" (Spelledarboken, s. 8). Det gör det svårt att placera Eners pik i Margelda, varför jag är inne på att placera den på Benifars kust istället (där det finns en FÄSTNING). Lumra tänker jag mig längs Otunafåran, fem hexagoner söder och två hexagoner väster om Kvidershold (där det finns en GROTTA). Ge mig gärna mer, Brior! Du är ju ändå att betrakta som facit här!

Jag gillar verkligen hela hexcrawl-grejen, men är lite kluven kring om jag ska låta spelarna se kartan som den ser ut nu. Det känns lite motsägelsefullt att landet ska vara nytt och oupptäckt, men ändå finns det utmärkt var det finns äventyrsplatser. Jag lite sugen på att köra som Klas, där kartan växer fram för spelarna efter hand (med skillnaden att jag hela tiden har koll på hur den ser ut), alternativt försöker lösa en version av kartan där äventyrsplatserna är borttagna. En sådan karta skulle kunna vara ett tidigt fynd som äventyrarna gör.

Bra idé, Simpa, att knyta äventyrarna till äventyrsplatser! Jag är inne på något liknande och tycker att det finns ganska många härliga möjligheter. Står det skrivet någonstans att äventyrarna har levt som äventyrare i sex år?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 11:17

Är det något som hindrar att den enskilde spelledaren placerar ut sina stickers även i en hexruta där det inte finns markeringar på kartan, eller sätter en by där det ska vara en borg etc?

Vad gäller mitt ”facit” så föredrar ligan att ni hittar era egna ställen för äventyrsplatserna så jag väntar lite med mina egna förslag. Skickade dem dock en karta där jag markerat var olika släkten och klaner har sina kärnområden och den tror jag skulle komma med i spelet. Kartan kan nog ge viss vägledning även om man inte ska känna sig bunden av den heller.
 
Röteborgaren
Posts: 61
Joined: Sun 18 Jun 2017, 21:58

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 11:59

Jag planerar att hålla den "verkliga" kartan för mig själv och låta spelarna måla en karta på ett gemensamt papper under spelets gång. Får se hur väl det funkar, men spelarna är positivt inställda!
Resources for Forbidden Lands
Slumpgen NPC Generator for Android (EN, SE)
Collection of Houserules (EN, SE)
Fobbot the Discord Dice Bot (EN, SE)
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 12:57

Är det något som hindrar att den enskilde spelledaren placerar ut sina stickers även i en hexruta där det inte finns markeringar på kartan, eller sätter en by där det ska vara en borg etc?

Vad gäller mitt ”facit” så föredrar ligan att ni hittar era egna ställen för äventyrsplatserna så jag väntar lite med mina egna förslag. Skickade dem dock en karta där jag markerat var olika släkten och klaner har sina kärnområden och den tror jag skulle komma med i spelet. Kartan kan nog ge viss vägledning även om man inte ska känna sig bunden av den heller.
Det finns så klart ingenting som hindrar någonting. Det är mer att jag gärna spelar världen så som den är tänkt av skaparen och jag vill undvika att spela i delar som kommer att beskrivas närmare i expansioner. Exempelvis finns ganska lite skrivet om Vargaved och Belifar och om jag skulle följa min, nu lämnade, tanke om att placera Eners pik där kanske jag missar chansen att placera världens mest lämpliga fästning just där. Det vore typ som att döda Blatifagus i Svavelvinter ;).

Jag förstår och har respekt för att Fria Ligan har en vision om att låta spelarna skapa sin egen värld, men dela gärna med dig av så mycket av dina tankar som du får. Under tiden försöker jag tyda de ledtrådar som finns i texten!
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 13:11

Jag planerar att hålla den "verkliga" kartan för mig själv och låta spelarna måla en karta på ett gemensamt papper under spelets gång. Får se hur väl det funkar, men spelarna är positivt inställda!
Schysst!
Printar du en tom hexagon-karta själv då, eller finns det snygga sådana att köpa någonstans?
 
Röteborgaren
Posts: 61
Joined: Sun 18 Jun 2017, 21:58

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 20:11

Schysst!
Printar du en tom hexagon-karta själv då, eller finns det snygga sådana att köpa någonstans?
Nä, tänkte köra ett blankt papper och se hur de hanterar det! Förhoppningsvis fokuserar de mer på att markera väderstreck, landmärken och restid än att göra en så detaljerad karta som möjligt. Om det inte funkar är det bara att låta spelarna hitta den "riktiga" kartan hos någon gammal kartograf! ;)
Resources for Forbidden Lands
Slumpgen NPC Generator for Android (EN, SE)
Collection of Houserules (EN, SE)
Fobbot the Discord Dice Bot (EN, SE)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests