Mon 13 Aug 2018, 08:23
Jag har funderat typ som du, Simpa, kring Eners pik och Lumra. Tack för tips om Stormunsel och Rosenöga och tack Brior för påminnelsen om Pelagia! De hänvisningarna har jag missat!
Jag har tolkat det som att äventyrsplatserna är tänkta att placeras i hexagoner där motsvarande typ (BY, FÄSTNING, GROTTA) finns utmärkt på kartan. Om Kumleklint står det exempelvis "Du kan placera Kumleklint i valfri hexagon med en BY som ligger vid en flod" (Spelledarboken, s. 8). Det gör det svårt att placera Eners pik i Margelda, varför jag är inne på att placera den på Benifars kust istället (där det finns en FÄSTNING). Lumra tänker jag mig längs Otunafåran, fem hexagoner söder och två hexagoner väster om Kvidershold (där det finns en GROTTA). Ge mig gärna mer, Brior! Du är ju ändå att betrakta som facit här!
Jag gillar verkligen hela hexcrawl-grejen, men är lite kluven kring om jag ska låta spelarna se kartan som den ser ut nu. Det känns lite motsägelsefullt att landet ska vara nytt och oupptäckt, men ändå finns det utmärkt var det finns äventyrsplatser. Jag lite sugen på att köra som Klas, där kartan växer fram för spelarna efter hand (med skillnaden att jag hela tiden har koll på hur den ser ut), alternativt försöker lösa en version av kartan där äventyrsplatserna är borttagna. En sådan karta skulle kunna vara ett tidigt fynd som äventyrarna gör.
Bra idé, Simpa, att knyta äventyrarna till äventyrsplatser! Jag är inne på något liknande och tycker att det finns ganska många härliga möjligheter. Står det skrivet någonstans att äventyrarna har levt som äventyrare i sex år?