User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 21:38

Det finns så klart ingenting som hindrar någonting. Det är mer att jag gärna spelar världen så som den är tänkt av skaparen och jag vill undvika att spela i delar som kommer att beskrivas närmare i expansioner.
Med tanke på grundupplägget -- placera äventyrsplatser där du tycker att det passar -- föreställer jag mig att framtida konstruktörer skriver för kontexter som inte är så geografiska. Kraven kan ställas annorlunda. Att det finns jordbrukare i området, eller vad du vill. Det går att böja saker mycket om språket är det rätta.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Mon 13 Aug 2018, 22:01

Precis. Vi kommer exempelvis aldrig att ge ut en modul som beskriver Arinaskogen i detalj med alla äventyrsplatser fastslagna, eftersom det går emot spelets grundprinciper.

De expansioner vi planerar är antingen enskilda äventyrsplatser som kan placeras där SL önskar, eller stora expansioner med en ny karta att utforska. En tredje variant är kampanjer med flera sammankopplade äventyrsplatser.
Fria Ligan
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Tue 14 Aug 2018, 06:46

Precis. Vi kommer exempelvis aldrig att ge ut en modul som beskriver Arinaskogen i detalj med alla äventyrsplatser fastslagna, eftersom det går emot spelets grundprinciper.

De expansioner vi planerar är antingen enskilda äventyrsplatser som kan placeras där SL önskar, eller stora expansioner med en ny karta att utforska. En tredje variant är kampanjer med flera sammankopplade äventyrsplatser.
Okej! Skönt att veta! Så markörerna för äventyrsplatser på kartan fyller egentligen ingen funktion? Kommer kartan som Brior nämner att komma med i spelet? Jag har inte sett någon i betan.

Oavsett allt, fortsätter jag gärna diskussionen om hur man kan placera äventyrsplatser i förhållande till vad som står i boken. Vad tror ni till exempel om att placera De dödas dal i bergen norr om Bortre Vivend? Jag tänker att det kan vara rimligt att Martea kom därifrån och tog Zygofer till sina hemtrakter på deras smekmånad.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sat 18 Aug 2018, 10:44

Jo, symbolerna för äventyrsplatser är absolut viktiga - de visar spelarna var äventyrsplatser finns (utan att avslöja vilken äventyrsplats det rör sig om). Visst kan du som SL placera äventyrsplatser på helt andra ställen om du så vill, men då får spelarna ingen hint om var de finns.

Kartan som Brior nämner finns i den slutliga PDF:en - som backer har du fått tillgång till den. :)

Att i förväg fastslå var äventyrsplatserna ligger går lite emot grundtänket i spelet - att låta spelarna gå dit de vill - men man kan förstås göra så om man vill. :)
Det finns dock inget "facit" om saken.
Fria Ligan
 
User avatar
Daarkh
Posts: 94
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sat 18 Aug 2018, 10:56

Vi har valt att göra en kombo, med en del fast punkter har jag som SL vald i förväg och andra slumpas fram av Spelarnas val. Jag har gjort en egen karta utifrån eran, och har på den lagt en "Fog of War" som jag suddar ut bitvis varje gång spelarna avancerar längre och längre in i världen. Platser som jag placerat ut i förväg, ser jag ofta till att spelarna hör talas om ryktesvägen, och därefter markerar jag ut dem på kartan. Vi började även vårt äventyr i Askedal, där spelarna höll på att gå under en attack likt striden i Helms Deep, fast istället för orcher så attackerades de av Lavajättar (Spelarna fick vara med och improvisera fram storyn) och precis när allt var på väg att förloras, så fan en Dvärg druid en naturlig spricka i den massiva bergskedjan och vår äventyrar grupp kunde genom den fly in i Ravland. 

Inför Korpens klagan skulle jag dock gärna vilja ha lite mer stöd för vart i världen platserna är tänkta att ligga. Speciellt eftersom ursprungskartan har vissa större fästningar och byar utmarkerade. 
När jag skrev platserna så hade jag ganska specifika lokalisationer i tanken, men de är som sagt enkelt flyttbara
Brior - Vore det möjligt skulle jag gärna vilja ha ett PM eller liknande med dessa platser. Jag är lite för "old school" för att slumpa fram allt. 

Image
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sat 18 Aug 2018, 11:15

Inför Korpens klagan skulle jag dock gärna vilja ha lite mer stöd för vart i världen platserna är tänkta att ligga. Speciellt eftersom ursprungskartan har vissa större fästningar och byar utmarkerade. 
När jag skrev platserna så hade jag ganska specifika lokalisationer i tanken, men de är som sagt enkelt flyttbara
Brior - Vore det möjligt skulle jag gärna vilja ha ett PM eller liknande med dessa platser. Jag är lite för "old school" för att slumpa fram allt. 
Skulle också vilja ha det. Bra att ha som grund att falla tillbaka på.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sat 18 Aug 2018, 18:34

Jo, symbolerna för äventyrsplatser är absolut viktiga - de visar spelarna var äventyrsplatser finns (utan att avslöja vilken äventyrsplats det rör sig om). Visst kan du som SL placera äventyrsplatser på helt andra ställen om du så vill, men då får spelarna ingen hint om var de finns.
Okej! Har ni haft en tanke om att vissa äventyrsplatser ska vara utmärkta medan andra inte ska vara det? Är äventyrsplatserna som finns på klistermärkena tänkta som utöver de utmärkta eller är tanken att de klistras över utmärkta? I betan av Korpens klagan föreslås det att Vond placeras på någon av ruinstad-rutorna i Alderkleva, men ingen av dem har en äventyrsplats utmärkt.

Jag inser att jag gör som jag vill med det här, men undrar vad tanken är.
Kartan som Brior nämner finns i den slutliga PDF:en - som backer har du fått tillgång till den. :)
Ja, såg den! Riktigt bra!
Att i förväg fastslå var äventyrsplatserna ligger går lite emot grundtänket i spelet - att låta spelarna gå dit de vill - men man kan förstås göra så om man vill. :)
Det finns dock inget "facit" om saken.
Ledsen för det där med ”facit”. Min ambition var inte att fastslå något rätt och fel, utan att höra andra spelledares tankar kring kartan i förhållande till äventyrsplatserna.
 
Lalipat
Topic Author
Posts: 103
Joined: Sun 31 Dec 2017, 12:43

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sun 19 Aug 2018, 08:53

Vi har valt att göra en kombo, med en del fast punkter har jag som SL vald i förväg och andra slumpas fram av Spelarnas val. Jag har gjort en egen karta utifrån eran, och har på den lagt en "Fog of War" som jag suddar ut bitvis varje gång spelarna avancerar längre och längre in i världen. Platser som jag placerat ut i förväg, ser jag ofta till att spelarna hör talas om ryktesvägen, och därefter markerar jag ut dem på kartan. Vi började även vårt äventyr i Askedal, där spelarna höll på att gå under en attack likt striden i Helms Deep, fast istället för orcher så attackerades de av Lavajättar (Spelarna fick vara med och improvisera fram storyn) och precis när allt var på väg att förloras, så fan en Dvärg druid en naturlig spricka i den massiva bergskedjan och vår äventyrar grupp kunde genom den fly in i Ravland. 

Inför Korpens klagan skulle jag dock gärna vilja ha lite mer stöd för vart i världen platserna är tänkta att ligga. Speciellt eftersom ursprungskartan har vissa större fästningar och byar utmarkerade. 
När jag skrev platserna så hade jag ganska specifika lokalisationer i tanken, men de är som sagt enkelt flyttbara
Brior - Vore det möjligt skulle jag gärna vilja ha ett PM eller liknande med dessa platser. Jag är lite för "old school" för att slumpa fram allt. 

Image
Schyst ingång till Det glömda landet! Jag har tänkt låta de flesta rollpersonerna utgå från sin hemby (eventuellt Kumleklint), men det får bli lite upp till dem. Att istället låta dem fly in i landet är helt klart ett alternativ!
 
Mayor
Posts: 24
Joined: Tue 26 Dec 2017, 13:56

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sun 19 Aug 2018, 10:39

En fundering: På kartan finns några namngivna bosättningar/ruiner; Alderkleva, Kvidershold och Falender. Dessa finns, så vitt jag förstår, inte som äventyrsplatser ännu och beskrivs inte (vad jag kunnat se) annat än med några korta referenser. Är tanken att dessa platser är övergivna och det är upp till SL vad man göra av platsen, eller kommer det att publiceras material för dessa äventyrsplatser? Det finns ju en risk/chans att spelarna, när de får se kartan, ganska snart ger sig av mot ett av de få namngivna platserna på kartan, och då vore det bra att veta vad tanken med dessa är, för att inte sabba en kommande äventyrsplats. 
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Var placerar ni era äventyrsplatser?

Sun 19 Aug 2018, 11:04

Det finns ju en risk/chans att spelarna, när de får se kartan, ganska snart ger sig av mot ett av de få namngivna platserna på kartan, och då vore det bra att veta vad tanken med dessa är, för att inte sabba en kommande äventyrsplats. 
Inte direkt en tanke, men en möjighet: Om spelarna ger sig av mot Varassa kan man lägga Rosenöga i ruinerna och om de uppsöker Kvidershold kan Lumragruvorna finnas söder om staden. Vad gäller Falender så kan Eners pik ligga där floden Sicklan rinner ut från sjön Tinnsenda. Den brända ruinstaden kanske tillför Zertorme något i sökandet av eldkunskap? Kanske elddemonen Brinhelda kallades till platsen av de omåttliga lågorna när staden brann? Alderkleva är en bra plats för fästet Vond.

Observera att detta kanske inte är ställen dit jag förlade äventyrsplatserna när jag skrev dem, men det är definitivt möjliga lokalisationer, särskilt om behovet uppstår att fylla platserna med innehåll.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests