Jens go game
Topic Author
Posts: 296
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Sista minuten fundering på betan

Tue 03 Jul 2018, 20:46

Jag undrar om det inte skulle vara bra att byta plats på rollformuläret och tabellerna för kritiska skador. Tänker att det är tabeller man vill nå snabbt i en strid för att behålla tempot och tabellerna är för långa för att vara på en SL skärm. Då är det bra att bara öppna spelarboken bakifrån och så finns tabellerna där. Annars måste man först bläddra förbi de tomma rollformulären för att komma dit.
 
Aldorf
Posts: 20
Joined: Mon 19 Feb 2018, 11:31

Re: Sista minuten fundering på betan

Fri 06 Jul 2018, 12:52

Jag har också en fundering innan allt är färdigt. Jag har problem att få till känslan av att guld och silver ska vara ovanligt i världen. En stor måltid på värdshus kostar 1silver (listpris), vilket är nåt som även bönder borde ha råd med. Samma pris för en limpa bröd 1s, här började mina spelare skämta om att bara öppna ett bageri istället för att äventyra :P jag saknade en wowfaktor när spelarna hittade silver-, och framförallt guldmynt. 1 guld är ju bara 10 silver och för det kan 1 person bo gott på värdshus i ett par dar, men känslan i världen skulle kanske vara en annan. Ett guldmynt borde kanske betala för en skön vistelse med mat och dryck i en vecka för hela sällskapet, 5pers. Jag föreställde mig en ekonomi driven runt koppar där både silver och guld är ovanligt för folk att ha, dvs båda sorterna har en klar wowfaktor. Det verkar iaf vara bilden som försökts målas upp i fluffet. Ekonomin är i dagsäget uppbyggd för att ha sin bas i silver, men kanske skulle känslan bli bättre om den hade sin bas i koppar och att stegen mellan mynten blir längre. Tex 1g=20s=2000k eller mer obskyrt 1g=23s=874k

Det blev en jobbig förklaring, men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. 

I gruppen prövade vi en moddning av bara guldpriset, 1guld=42Silver=420koppar. Det gjorde direkt att guldet på riktigt kändes värdefullt, och svårt att handla med vilket gjorde koppar och silver mer attraktivt än förut. 

Kanske har jag fokuserat för hårt på själva penningvärdet, men jag tycker det är en viktig del av spelets känsla. 
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Sista minuten fundering på betan

Sat 07 Jul 2018, 11:06

Om du vill låta dig inspireras av världsliga exempel så kostade s.k. investeringsmynt länge ca 200 kr för 1 troyuns silver (eller ca 10000 för guld). Ett troyuns är ~31 gram. Det är en ganska rejäl sak att väga i handen. Ett bra piratfilmsmynt :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests