Jag har också en fundering innan allt är färdigt. Jag har problem att få till känslan av att guld och silver ska vara ovanligt i världen. En stor måltid på värdshus kostar 1silver (listpris), vilket är nåt som även bönder borde ha råd med. Samma pris för en limpa bröd 1s, här började mina spelare skämta om att bara öppna ett bageri istället för att äventyra
jag saknade en wowfaktor när spelarna hittade silver-, och framförallt guldmynt. 1 guld är ju bara 10 silver och för det kan 1 person bo gott på värdshus i ett par dar, men känslan i världen skulle kanske vara en annan. Ett guldmynt borde kanske betala för en skön vistelse med mat och dryck i en vecka för hela sällskapet, 5pers. Jag föreställde mig en ekonomi driven runt koppar där både silver och guld är ovanligt för folk att ha, dvs båda sorterna har en klar wowfaktor. Det verkar iaf vara bilden som försökts målas upp i fluffet. Ekonomin är i dagsäget uppbyggd för att ha sin bas i silver, men kanske skulle känslan bli bättre om den hade sin bas i koppar och att stegen mellan mynten blir längre. Tex 1g=20s=2000k eller mer obskyrt 1g=23s=874k
Det blev en jobbig förklaring, men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
I gruppen prövade vi en moddning av bara guldpriset, 1guld=42Silver=420koppar. Det gjorde direkt att guldet på riktigt kändes värdefullt, och svårt att handla med vilket gjorde koppar och silver mer attraktivt än förut.
Kanske har jag fokuserat för hårt på själva penningvärdet, men jag tycker det är en viktig del av spelets känsla.