Simpa
Topic Author
Posts: 53
Joined: Mon 22 Dec 2014, 10:23

Mer Beta!

Fri 15 Jun 2018, 18:28

Hej igen! Några till frågor och funderingar kring Betan kommer här!

1. Besvärjelser som ger lika mycket skada som effektgrader kommer att var skoj mot monster, nu när de tål mer stryk och det är farligare att kasta besvärjelser. Men vad gör detta med spelbalansen mot SLPs (särskilt viktiga humanoida (orch, alv, människa o.s.v)) SLPs, en spelarmagiker med tillgång till ÅLDRA, DÖDSKYLA, DÖDSHAND, FÖRBRÄNNA el.dyl komner ju att fimpa SLPn på en runda - det är rätt lätt att spara Kraftpoäng till ett sådant tillfälle. Det är väl inte så skoj slut på en slutstrid mot en viktig SLP? Hur är det tänkt här? Ska varje viktigt SLP behöva ha en hovmagiker som går runt och är superberädd med ANTIMAGI? Har jag missat något eller ska det vara såhär lätt för manicker att fimpa folk!? En idé är ju att göra det riktigt farligt att kasta spels med många effektgrader (som jag föreslagit tidigare :)) så det blir någon slags risk att ha detta magiker-beteende?

2. Rustningar. Med helrustning+tunnhjälm blir du nästan odödlig mot de flesta monsterattacker då de ligger på 7 till i bästa fall 12 tärningar och oftast på 8-10 (och du har 14 i skydd med bästa standardrustningen). Jämför med en draken som har 12 i skydd. Ett spelargäng som utrustar flera eller alla RP med 14 i skydd kommer att bli i princip odödliga! Känns fel när jätten/draken klämmer till med sina värsta attacker och spelaren inte behöver vara särskilt orolig för att bli skadad.

3. Draken. ELDSTORM, kan inte denna monsterattack bli lite farligare (tänker här på de fruktansvärda 10T10-eldkvastarna i Expert, en attack som nästan var det enda du behövde tänka på när du skulle möta en draken). Kanske göra den som mantikorans spikar, att det är en engångsgrej, men att den är HELT FRUKTANSVÄRD!? Och när vi ändå är inne på draken, är inte GLIPA-regeln lite konstig? -3 motsvarar 1/2 poäng skada (och såklart en minskad chans att träffa, men träffchansen är i vilket fall ofta på många träningar - särskilt när det är dags att gå upp mot en drake och med tanke på att monster riste parerar/undviker?) och den tar bort i snitt 2 poäng skydd. Du kommer ju alltid att gå på GLIPA här? Ska inte avdraget var  betydligt större för att det ska bli ett val att slå mot en GLIPA, att du verkligen riskerar att missa, trots att du är en skicklig krigare? sen tycker jag nog att en stor drake kan få ha lite häftigare Monsterattacker också, så den blir farlig på riktigt! :)

4. Fästens positiva fördelar. Jag tycker att det mest verkar jobbigt att ha ett fäste, massa tid och pengar kommer gå åt - och du får vad? Något extra kraftpoäng vissa speltillfällen, och någon bonus på vissa rätt snäva färdighetsslag! Visst kan det spelas ut, men kommer inte vissa vilja ha ditt beskydd (fler än i tabellerna), vissa ha allianser, vissa se upp till dig? Jag hade tyckt fler bonusar, kanske plus i manipulera när du blir igenkänd och ditt FÄSTE har fler än X funktioner. Ett fäste ger ju dig makt och det borde kunna avspeglas mer i reglerna? (det kanske är tanken att du ska producera massa saker och bygga en stor armé med allt din malm, ull o.dyl, om det är tanken så böjer jag mig :) hänger bara inte ihop så bra med "det är jobbigt och dyrt att ha ett fäste" vilket är hur jag tänker att tanken bakom reglerna är?) Mer positiva bonusar för ett fäste tycker jag, så du vill ha ett fäste, och inte bara skaffar det för att du tycker det är skoj och ball - vilket jag misstänker att de flesta ändå kommer att göra. Det ska väl vara BRA också!? :)

Det var nog allt! Keep up the good work, är jättespänd på slutversionen och kampanjen!!!

PS. Det har ju höjts röster om att världen är för odefinierbar "var ligger alvernas områden" - det tycker jag är trams - det går ju utmärkt att bara bestämma, eller låta spelarna bestämma! Men jag hoppas att ni inte tagit åt er av den kritiken! DS.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest