Gråheden
Topic Author
Posts: 5
Joined: Wed 16 May 2018, 22:02

Mer info om religonerna?

Fri 01 Jun 2018, 01:46

Jag skulle gärna se mer info om dom olika tolkningarna av fader-guden förutom att dom tror sig veta vilket djur han tog form av i urminnes tider. Jag känner att vi kanske inte behöver hela kyrkans struktur osv, men det skulle vara gött att veta vad till exempel ormkyrkans värderingar och traditioner är.

En till grej jag tänkte på, ska rostbröderna ha tillgång till druid-magi? Trodde blodsmagi var deras grej?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Mer info om religonerna?

Fri 01 Jun 2018, 07:29

Jag skulle gärna se mer info om dom olika tolkningarna av fader-guden förutom att dom tror sig veta vilket djur han tog form av i urminnes tider. Jag känner att vi kanske inte behöver hela kyrkans struktur osv, men det skulle vara gött att veta vad till exempel  ormkyrkans värderingar och traditioner är.

En till grej jag tänkte på, ska rostbröderna ha tillgång till druid-magi? Trodde blodsmagi var deras grej?
Det vore kul att brodera ut religionerna, men det givna utrymmet tillät inte mer (vilket jag tror på det hela taget är bra för spelet som helhet eftersom det ryms väldigt mycket information i den kondenserade text som faktiskt presenteras). Just ormkyrkan är mer alderländsk än ravländsk och vi har med flit lämnat mycket till en eventuell expansion söderut.
 
Mayor
Posts: 24
Joined: Tue 26 Dec 2017, 13:56

Re: Mer info om religonerna?

Fri 01 Jun 2018, 08:43

Håller med om att lite mer information vore tacksamt, även om jag förstår att innehållet måste prioriteras. Min tanke är dock att eftersom religionen sägs vara viktig för att bland annat "skilja vän från fiende", så vore det tacksamt att veta lite vad som skiljer de olika trosriktningarna åt i värderingar och vad de mest grundläggande reglerna och värderingarna är. Skiljer de sig avsevärt från de värderingar vi är vana vid från de religioner vi har i vår värld, eller är det i princip samma? Säg att en spelare vill spela en rollperson som är en aktiv utövare av den ena eller andra religionen, så vore några grundläggande levnadsregler eller värderingar till stor hjälp. Spelaren måste annars fylla ut livsåskådningen med egna idéer som kan tänkas gå stick i stäv med hur det var tänkt, och väl inne i kampanjen måste korrigera hela sitt värderingssystem. Tänker inte att detta behöver vara så omfattande, en lista med några grundläggande regler räcker. Detaljer kring kyrkans organisation, historia, politiska inflytande osv kan sparas till senare expansioner, då RP antagligen inte har en aning om detta i alla fall.
 
Gråheden
Topic Author
Posts: 5
Joined: Wed 16 May 2018, 22:02

Re: Mer info om religonerna?

Fri 01 Jun 2018, 11:22

Precis, det var något sånt jag tänkte så man kan spela på den konflikten utan att oroa sig för att missrepresentera och senare behöva ändra på det i efterhand
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mer info om religonerna?

Fri 01 Jun 2018, 11:56

Det stämmer att rostbröderna främst är blods- och dödsmagiker. Det kommer ändras i slutversionen!
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Mer info om religonerna?

Fri 01 Jun 2018, 16:10

Jag föreslog följande tillägg (vilket i och för sig inte säger mycket om levnadsvanor, men kan ge lite ledtrådar):

”Gudarna är för ravlänningar främst mäktiga varelser kapabla att skydda, gynna och krossa individer, byar eller hela släkten. Den personliga tron är mindre viktig än ritualer och seder, vars korrekta utförande kan gränsa till besatthet. Den gudarna älskar når framgång medan gudarnas vrede leder till elände av alla slag.”
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Mer info om religonerna?

Thu 21 Nov 2019, 10:25

Återupptar en gammal tråd här.
Har funderat en del på hur jag ska få de olika religionerna att framträda tydligare i spelet, hur jag ska porträttera dem så de framstår som levande och trovärdiga. I de funderingarna kom jag åter igen in på orchernas tro. Jag vet att Brior nämnt dem tidigare i denna tråd, viewtopic.php?f=79&t=4116
Vad jag funderar på är vilka namn som skulle passa som misstolkningar/feluttalade namn på Drejaren/Stor då jag och mina spelare använder svenska namn på övrigt i spelet?
Drejaren= ”Mejaren”? (Brutala förstörelsen?)
Stor= ”Schoor”? (Återuppbyggnad/framsteg?)
Idéer någon?
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Mer info om religonerna?

Thu 21 Nov 2019, 11:49

Återupptar en gammal tråd här.
Har funderat en del på hur jag ska få de olika religionerna att framträda tydligare i spelet, hur jag ska porträttera dem så de framstår som levande och trovärdiga. I de funderingarna kom jag åter igen in på orchernas tro. Jag vet att Brior nämnt dem tidigare i denna tråd, viewtopic.php?f=79&t=4116
Vad jag funderar på är vilka namn som skulle passa som misstolkningar/feluttalade namn på Drejaren/Stor då jag och mina spelare använder svenska namn på övrigt i spelet?
Drejaren= ”Mejaren”? (Brutala förstörelsen?)
Stor= ”Schoor”? (Återuppbyggnad/framsteg?)
Idéer någon?
Drejaren = Röjaren? Står för all uppsluppenhet i livet. Alltifrån strid och kamp till fest och fortplantning. Fokuserad på allt i livet som är i rörelse. Motsvarar kaos.
Stor = Shur/Sur? Livets mindre spännande, men ack så viktiga åtaganden. Klanheder, arbete för stammen och rasen. Mycket fokus kring det statiska livet i byn/lägret. Motsvarar ordning.

Typ?
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Mer info om religonerna?

Thu 21 Nov 2019, 12:31

Återupptar en gammal tråd här.
Har funderat en del på hur jag ska få de olika religionerna att framträda tydligare i spelet, hur jag ska porträttera dem så de framstår som levande och trovärdiga. I de funderingarna kom jag åter igen in på orchernas tro. Jag vet att Brior nämnt dem tidigare i denna tråd, viewtopic.php?f=79&t=4116
Vad jag funderar på är vilka namn som skulle passa som misstolkningar/feluttalade namn på Drejaren/Stor då jag och mina spelare använder svenska namn på övrigt i spelet?
Drejaren= ”Mejaren”? (Brutala förstörelsen?)
Stor= ”Schoor”? (Återuppbyggnad/framsteg?)
Idéer någon?
Drejaren = Röjaren? Står för all uppsluppenhet i livet. Alltifrån strid och kamp till fest och fortplantning. Fokuserad på allt i livet som är i rörelse. Motsvarar kaos.
Stor = Shur/Sur? Livets mindre spännande, men ack så viktiga åtaganden. Klanheder, arbete för stammen och rasen. Mycket fokus kring det statiska livet i byn/lägret. Motsvarar ordning.

Typ?
Typ!
Kul med förvrängningen av namnen och också att det på sikt kan komma att klarna för spelarna varifrån namnen kommer.

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 1 guest