User avatar
Blatifagus
Topic Author
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Hantverksfråga

Wed 23 May 2018, 08:26

Jag upptäckte en märklig sak i beskrivningen av färdigheten Hantverk.

Om man vill tillverka ett föremål (säg en metkrok) och misslyckas med slaget, så förbrukas materialet. Det är ju helt i sin ordning.
Men sedan står det att man måste höja FV och vänta en vecka innan man kan tillverka samma föremål igen.
Va!? Blir hantverkaren så knäckt av misslyckandet att hen fullkomligt ger upp tanken på metkrokar, eller vad är det frågan om?
Det är väl bara att kasta den misslyckade, ta fram nytt material och ge sig på att göra en ny?

Den sista meningen om att höja FV måste i rimlighetens namn tas bort.
Image
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hantverksfråga

Wed 23 May 2018, 10:12

"Om du misslyckas blir föremålet oanvändbart och råvarorna är förbrukade. Du måste dessutom öka ditt FV i HANTVERK eller vänta en vecka innan du kan försöka tillverka samma föremål igen."

Visst kan man tycka att en vecka är lång tid men en del regler är skrivna för balansera saker. En vecka är väl en ok tidsangivelse. Lagom lång tid så att det ska betyda något att misslyckas. Annars skulle det ju bli så för rika spelare att färdighetsslag blir meningslösa vad gäller hantverk.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
siggex
Posts: 10
Joined: Mon 04 Sep 2017, 15:41

Re: Hantverksfråga

Wed 23 May 2018, 10:17

"Om du misslyckas blir föremålet oanvändbart och råvarorna är förbrukade. Du måste dessutom öka ditt FV i HANTVERK eller vänta en vecka innan du kan försöka tillverka samma föremål igen."

Visst kan man tycka att en vecka är lång tid men en del regler är skrivna för balansera saker. En vecka är väl en ok tidsangivelse. Lagom lång tid så att det ska betyda något att misslyckas. Annars skulle det ju bli så för rika spelare att färdighetsslag blir meningslösa vad gäller hantverk.
Tycker att det låter ganska vettigt. Om jag skulle göra ett svärd till mig själv och sen misslyckas jag första gången. Då kommer jag ju få samma resultat om jag gör ett nytt direkt efter (mest troligt). Men om jag funderar någon vecka eller pratar med en mer kunnig smed så kanske jag lär vad som gick fel och på så sätt slipper jag upprepa misstaget.
 
User avatar
Blatifagus
Topic Author
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Hantverksfråga

Wed 23 May 2018, 11:33

Ahaa!! ELLER vänta en vecka. Ja så går det när man läser fort och fel.

Men en vecka är väl ändå lite väl lång tid? Nåja. Det är en struntsak i sammanhanget.
Image
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hantverksfråga

Wed 23 May 2018, 12:26

Ahaa!! ELLER vänta en vecka. Ja så går det när man läser fort och fel.

Men en vecka är väl ändå lite väl lång tid? Nåja. Det är en struntsak i sammanhanget.
Man kan kanske vara flexibel. Vad passar situationen.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Hantverksfråga

Wed 23 May 2018, 23:55

Och spelarna ska inte rulla tärning om det inte handlar om något som verkligen är viktigt. De får om inte annat pressa slaget när det går snett.
 
User avatar
Lejonel
Posts: 52
Joined: Fri 10 Apr 2015, 09:38

Re: Hantverksfråga

Thu 24 May 2018, 11:23

Alltså, jag är så kluven till sådana regler. I min egen verklighet funkar det ju snarare så att om jag misslyckas gång ett och direkt testar en gång till så ökar jag definitivt min chans att lyckas än om jag går hem och väntar en vecka och sedan försöker igen. Däremot om jag försöker, och misslyckas, tre-fyra gånger i stöten, ja då kan jag nog behöva ge frustrationen en vecka att ebba ut. :)

Mitt förslag är att försök två och tre, givet nytt material, istället ges bonus för att lyckas (säg +1, +2T6) men att det sedan blir stopp tills fv ökat/en vecka gått.
 
Aldorf
Posts: 20
Joined: Mon 19 Feb 2018, 11:31

Re: Hantverksfråga

Tue 29 May 2018, 10:29

Har en annan fråga som kommit upp i min grupp nu, gäller reparation av föremål.

"Har föremålet redskapsbonus ökar denna ett steg för varje slagen X." 

Den meningen har förvirrat gruppen nu. Men nog måste det vara underförstått att bonusen bara kan öka upp till den ursprungliga nivån?
 
User avatar
siggex
Posts: 10
Joined: Mon 04 Sep 2017, 15:41

Re: Hantverksfråga

Tue 29 May 2018, 10:42

Har en annan fråga som kommit upp i min grupp nu, gäller reparation av föremål.

"Har föremålet redskapsbonus ökar denna ett steg för varje slagen X." 

Den meningen har förvirrat gruppen nu. Men nog måste det vara underförstått att bonusen bara kan öka upp till den ursprungliga nivån?
Japp! Det är underförstått :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests