Tirumbar
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 28 Dec 2017, 16:12

Talangförklaring - Snabbskytt

Fri 18 May 2018, 13:40

Hej,

Blir inte riktigt klok på "lagtexten" i denna talangen nu när vi inte får använda mer än en nivå åt gången per handling.
Jag får det till att en karaktär kan nu endast avlossa 2ggr på en runda med talangen snabbskytt ifall avståndsvapnet redan har utfört lägga an rundan innan.
Detta eftersom när vi använder nivå 1 för att avlossa utan att lägga an så är det en lång handling att avlossa och får ej kombineras med nivå 3 under samma handling, alltså avlossa.

Har jag tolkat nedan rätt ?

Ex 1.

RP börjar rundan med ett avståndsvapen som ej har utfört Lägga an
RP aktiverar nivå 1 och använder en lång handling till att avlossa utan att lägga an.
Rp aktiverar nivå 3 för att avlossa som kort handling men kan då inte använda nivå 1 och har därför inte lagt an.

Resultat: Kan ej avlossa 2ggr samma runda.

Ex 2. 

Rp börjar rundan med ett avståndsvapen som tidigare runda har Lagt an
Rp aktiverar nivå 3 och använder en kort handling till att avlossa.
Rp aktiverar nivå 1 och använder en lång handling till att avlossa utan Lägga an 

Resultat: Kan avlossa 2ggr samma runda
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Talangförklaring - Snabbskytt

Fri 18 May 2018, 13:46

Rent tekniskt så gäller båda dina exempel så som talangen och reglerna är skrivna nu. Dock så kan jag tänka mig att nivå tre bör inkludera "Som I ovan" (kanske även nivå två ska ha detta).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Tirumbar
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 28 Dec 2017, 16:12

Re: Talangförklaring - Snabbskytt

Fri 18 May 2018, 13:47

Jag håller med och är därför jag tar upp detta ! :)
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Talangförklaring - Snabbskytt

Sat 19 May 2018, 11:23

Rent tekniskt så gäller båda dina exempel så som talangen och reglerna är skrivna nu. Dock så kan jag tänka mig att nivå tre bör inkludera "Som I ovan" (kanske även nivå två ska ha detta).
Anser också att Tirumbars tolkning är korrekt. Däremot förstår jag inte hur "som ovan" skulle påverka tolkningen. Menar du att det skulle stå så här?

NIVÅ 3: Du kan LÄGGA AN och AVLOSSA ett avståndsvapen som en kort handling, vilket innebär att du kan LÄGGA AN och AVLOSSA två gånger i samma runda.

Det ökar potensen i talangen ganska avsevärt och sänker kraven på taktiskt tänkande, vilket kanske inte är önskvärt. Det blir å andra sidan mycket lättare att tolka regeln.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Talangförklaring - Snabbskytt

Sat 19 May 2018, 12:01

Texten i nivå 3 lyder:
NIVÅ 3: Du kan AVLOSSA ett avståndsvapen
som en kort handling, vilket innebär
att du kan AVLOSSA två gånger i samma
runda.
Texten blir missvisande då man inte får kombinera två nivåer i en handling. Så ska man använda effekten i nivå 3 som gör att AVLOSSA blir en kort handling så kan du inte samtidigt använda effekten i nivå 1 som gör att du kan LÄGGA AN gratis. Om man krystar till det lite så som exemplet ovan så kan man visserligen få texten till nivå 3 att stämma och om det är så det är tänkt så tycker jag nog att regelmakaren bör skriva om texten till:
NIVÅ 3: Du kan AVLOSSA ett avståndsvapen
som en kort handling.
Denna text är mindre missvisande. Man kan AVLOSSA två pilar i samma runda om man LÄGGER AN i rundan innan men eftersom detta inte uttryckligen är skrivet så, så slipper det bli diskussioner om om huruvida man också får LÄGGA AN gratis (eftersom det utan att göra LÄGGA AN gratis så måste man ju använda två rundor till att AVLOSSA två pilar, något som inte ger så mycket effekt för en nivå 3 talang då det flesta i världen kan AVLOSSA två gånger på två rundor).
Om det nu var tänkt som att man ska kunna använda nivå 1 och nivå 3 samtidigt (det är ju bland det första man tänker på när man ser texten) så bör man i så fall lägga till undantag till regeln att man inte får kombinera två nivåer:
NIVÅ 3: Som Nivå 1 ovan och du kan AVLOSSA ett avståndsvapen
som en kort handling, vilket innebär
att du kan AVLOSSA två gånger i samma
runda.
om det var så här det var tänkt så bör det stå så om än för att undvika diskussioner om det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
andarp
Posts: 47
Joined: Sat 24 Mar 2018, 15:32

Re: Talangförklaring - Snabbskytt

Fri 04 Jan 2019, 13:25

Förlåt för nekromantik på den här tråden, men som jag tolkat reglerna så bygger hela frågeställningen här på en felläsning. Antagandet är att man inte får kombinera nivåerna från talangen Snabbskytt under samma handling, men var står det i texten? Snabbskytt är inte en yrkestalang, och det enda jag hittar om att kombinera talanger i regelboken är följande (Spelarboken, s.59):
Om nivåerna i en yrkestalang har olika effekter kan du dock bara lägga kraftpoäng på effekt åt gången. Till exempel kan en jägare med nivå 3 i PILENS VÄG antingen ignorera rustning eller öka skadan i en attack – inte båda samtidigt.
Snabbskytt är inte en yrkestalang och kräver inga kraftpoäng. Som jag tolkar det får man alltså använda sig effekten av samtliga tre nivåer under en runda/handling. Det finns väldigt många Allmänna talanger som inte skulle fungera annars (t.ex. en Byggare kan inte använda artefakttärningen när de bygger Avancerade funktioner).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Talangförklaring - Snabbskytt

Fri 04 Jan 2019, 14:06

Förlåt för nekromantik på den här tråden, men som jag tolkat reglerna så bygger hela frågeställningen här på en felläsning. Antagandet är att man inte får kombinera nivåerna från talangen Snabbskytt under samma handling, men var står det i texten? Snabbskytt är inte en yrkestalang, och det enda jag hittar om att kombinera talanger i regelboken är följande (Spelarboken, s.59):
Om nivåerna i en yrkestalang har olika effekter kan du dock bara lägga kraftpoäng på effekt åt gången. Till exempel kan en jägare med nivå 3 i PILENS VÄG antingen ignorera rustning eller öka skadan i en attack – inte båda samtidigt.
Snabbskytt är inte en yrkestalang och kräver inga kraftpoäng. Som jag tolkar det får man alltså använda sig effekten av samtliga tre nivåer under en runda/handling. Det finns väldigt många Allmänna talanger som inte skulle fungera annars (t.ex. en Byggare kan inte använda artefakttärningen när de bygger Avancerade funktioner).
Den här tråden bygger på beta-reglerna där man inte fick kombinera nivåerna i talangerna (detta ändrades i de officiella reglerna).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests