Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Bloodsdimman / lore.

Thu 17 May 2018, 10:38

Hej alla!

Jag sitter och läser in lite material om Rov och Ruiner / Svärdets Sång (Det nya namnet?) Och stöter på ett litet frågetecken. Under rubriken Ravland - Det glömda landet står det "Under tio människosåldrar slukades resenärer av bloodsdimman". Men under Utfärder beskrivs bloodsdimman på detta sätt "Bloodsdimman har lyft. Den demoniska slöja som vilat tungt över Det glömda Landet i tre sekel....".

Om vi säger att en människa lever i 60år så ska bloodsdimman har funnits i 600år. Men om jag inte har helt fel så är ett sekel 100år, och tre sekel blir 300år. Så vilken är det? Har bloodsdimman funnits i 600år eller 300år? Eller har jag missat något?
 
User avatar
AndersP
Posts: 94
Joined: Tue 03 Oct 2017, 14:12

Re: Bloodsdimman / lore.

Thu 17 May 2018, 10:44

Antingen så levde de betydligt kortare i den här världen, eller så borde de ändra till "tio människogenerationer" som blir ungefär 300 år om man räknar med en generationstid på 30 år.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Bloodsdimman / lore.

Thu 17 May 2018, 11:02

Jag har använt ”människoålder” som neutral variant av ”mansålder”, här i betydelsen 30 år – avståndet mellan två generationer. Tio mansåldrar blir då 300 år, så ingen motsättning föreligger med den betydelsen. Mansålder KAN enligt SAOB betyda 30 år ELLER en hel livstid.
 
Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Re: Bloodsdimman / lore.

Sun 20 May 2018, 13:05

Tack så mycket! Nu kan jag börja skriva en introduction till mina spela och säga att blodsdimman har legat över landet i 300år.
Men jag har lite fler frågor kring blodsdimman. Och det handlar lite om hur man påverkas av dem, och hur den beter sig. Föreställ er en vanlig by där någon av spelarna kommer ifrån. Dem har levt där i X antal år (beroende på deras ålder), men i vilket fall som helst har dem sätt blodsdimman/upplevt den. Så under nätterna när blodsdimman steg ur marken var den i själva byn? Var alla tvungna att spendera deras kvällar/nätter inomhus för att inte stryka med och dö, eller var det en magisk barriär runt byn som gjorde att folket kunde röra sig mellan hus under nätterna. 
I R&R alfan under slumpmöten står det en beskrivning om av som händer med äventyrarna om dem stöter på en ficka av blodsdimma. Där står det att om du misslyckas med ditt genomskåda tärningsslag tar du en poäng tvivel och drabbas av intensiv hemlängtan. Betyder detta att om du befinner dig i din hemort/by så blir du inte påverkad? Och är inte konceptet "hem" lite personligt? Om äventyrarna skapar ett fäste ute i Ravland och slår sig ner där, kommer detta räknas som deras hem? eller kommer det fortfarande vara deras hemort som blodsdimman kommer driva dem till?  Om en karaktär känner att han/hon alldrig har passat in i sitt hem och känner ingen speciell koppling till sin by (känner sig hemlös) blir denna karaktär opåvärkad av blodsdimman? 

Sen har jag lite svårt att se hur blodsdimman har påverkat vargfolket, och andra släkten som kanske inte lever i en vanlig by. Om vargfolket lever ute i skogarna vad räknas som deras hem? Själva skogen? eller bara den platsen som dem har slagit sig ner på? 

Detta kanske allt kommer att beskrivas i Spelledarboken men jag har inte den :).
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Bloodsdimman / lore.

Sun 20 May 2018, 14:19

Men jag har lite fler frågor kring blodsdimman.
SPOILER NEDAN – Blodsdimman




Grejen med Blodsdimman är att den utgörs av Blodlingar – gasformiga demoner från okänd värld. Dessa är bara aktiva nattetid eller i annat mörker och har då formen av rödtonad dimma, men de kondenseras till varelser när de vill attackera en eller flera byten. Blodlingar attackerar bara intelligenta varelser ”som känner sig främmande där de befinner sig”. Det spelar alltså egentligen ingen roll var offret är utan bara bara vilken sinnesstämning det befinner sig i. Det var därför de inte angrep rostprästerna som trodde att dimman var ”Hemes andedräkt” eller Vargfolk som tycker sig vara hemma överallt i skogarna eller medvetslösa. Varför blodlingarna har denna egenhet är okänt, men antagligen har de någon utrensande funktion i sin hemvärld, alternativt hålls under starkt tabu att bara attackera lovliga byten.

Inget av detta är känt i Ravlands värld, men ”Viskarnas råd” en grupp rostpräster på äventyrsplatsen Haggahus, lyckades kommunicera med blodlingarna som gömt sig under templet och började förstå hur de fungerar. Äventyrarna kan under äventyret ta del av deras anteckningar och till och med börja samarbeta med blodlingarna. Demonen Merigall lyckades redan tidigare kommunicera med blodlingarna och fick dem att börja längta hem och därmed slakta varandra, vilket är anledningen till att de i stort sett försvann från Ravland. Merigall har också dödat viskarnas råd eftersom han inte vill ha tillbaka Blodsdimman som ”gjorde Ravland tråkigt”.

Jag föreställer mig att blodlingar tar fysiskt form som någon oformlig tentakelvarelse med vassa lemmar. De påstås också kunna ta önskad form för att smälta in. Ta gärna monstren från animen Parasyte som inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=rVp81Kv7pPI&t=61s

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests