User avatar
Fenhorn
Moderator
Topic Author
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Magistrid

Sun 22 Apr 2018, 23:29

I vårt spelmöte i dag så hade vi vår första magiduell. Några frågor som dök upp.

Spelaren (druid) lade Magiskt Sigill* E2 innan striden (den räcker så länge).
Min häxdoktor (blodsmagiker) känner av sigillet när spelaren kommer inom kort och vet således att, åtminstone det finns magi aktivt där. Eftersom häxdoktorn inte ser någon magiskt så när häxdoktorn anfaller spelaren så tar han inga risker och anfaller med E5 (4 KP + Ingrediens). Spelaren så nu vill "parera" min anfallsbesvärjelse använder en sparad handling till att lägga Anti-Magi** E3. Han lägger E3 då han ser att jag har lagt E5. Hans Sigill och hans Anti-Magi tillsammans bör ta bort hela min besvärjelse.

Så mina undringar blir då. Är det spelaren så då är försvararen som väljer KP sist (så han vet hur mycket han ska lägga) eller får min häxdoktor öka på. Är det?

Jag (häxdoktor) lägger en offensiv besvärjelse till E5. Det finns ett Sigill innan till E2. 
1) Spelaren lägger Anti-Magi E3. Sedan är det stopp. Vi slår för att se om det blir några missöden (det är så vi körde).
2) Spelaren lägger Anti-Magi E3. Min häxdoktor känner motståndet och ökar på med +1 E (+1 KP). Spelaren ökar då också på med +1 E (+1 KP). Detta kan pågå tills häxdoktorn väljer att slå för missöden (låter inte troligt).
3) Häxdoktorn slå för missöden och då ser den försvarande spelaren hur många E som besvärjelsen har (den kan ju ha överväxlat) och kan då kontra med lagom många E (kanske).

* Borde byta namn till Anti-Magi eller Anti-Magiskt Sigill (Anti-Magic, Anti-Magic Seal).
** Borde byta namn till Skingra eller Skingra Magi.

Bonusfråga som inte har med magi att göra som jag kom på just nu. Vid ett anfall, vem är det som väljer att pressa först, om någon? (detta eftersom vi slår vår a slag samtidigt).

1) Anfallaren väljer först om han vill pressa. Försvararen kan sedan välja om han också vill pressa (det är så vi har kört).
2) Båda kan välja att pressa och även välja att pressa om motståndaren har gjort så, även om man inte valde att pressa först (låter inte bra).
3) Anfallaren slå sitt slag först och även pressar innan försvararen slår överhuvudtaget. Sedan slår försvaren och kan pressa om han känner för det (kanske, vi har kört så ibland i MÅ0).

Bonusfråga 2: Finns det något max för hur många KP man kan ha som spelare eller som SL?
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests