Ezping Orm
Topic Author
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Dolda kombinationer

Tue 10 Apr 2018, 19:27

Nu har jag säkert missat nåt men finns det någon anledning för anfallaren att inte ANFALLA med sitt första kort?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Dolda kombinationer

Tue 10 Apr 2018, 19:49

Man kan ju luras lite.

T.ex. så kan ju anfallaren (alltså den med bäst init utav de två kombattanterna) välja korten HINDRA och ANFALLA medan försvararen väljer FÖRSVARA OCH ANFALLA. Det som händer då är att HINDRA-kortet spelas mot FÖRSVARA-kortet i steg ett. I steg två så spelas de bägge ANFALLA-korten. Då anfallaren har bättre init så går hans attack först. Om försvararen får smärta (minst en skada) så bryts försvararens steg två kort (ANFALLA). Som bonus så kan ju även försvaren ligga ned eller vara utan vapen, beroende på vad HINDRA-kortet användes till.

Det finns många finesser som helt klart får ett lyft om man använder de avancerade stridsreglerna.

I våra speltester så har jag och mina spelare varit oerhört taktiska när vi har använt stridskorten. Vi använder inte alltid korten. I vissa strider passar "normala" stridsregler bättre. Men de är riktigt roliga det måste jag säga.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Ezping Orm
Topic Author
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Dolda kombinationer

Tue 10 Apr 2018, 23:10

Tack för bra svar. Det var precis det här jag funderade på. Har använt en hel del taktikkort tidigare i andra spel, men då har ofta initiativet varit inbakat i korten (ren sten-sax-påse-mekanik). 
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Dolda kombinationer

Thu 12 Apr 2018, 18:09

Det kan också vara en effektiv metod att knuffa omkull fienden i steg 1 och sen hugga i steg 2. Till exempel.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests