Bara så att ni vet så noterar vi era synpunkter på settingkapitlen löpande och jag och ligan kommer sedan att ta upp dem till gemensam diskussion. Det är trots allt själva poängen med förtida släpp, så fortsätt tycka till! Vi kommer förstås inte att göra alla till viljes, men lovar att beakta allt.
Jo, det är jag medveten om, det var mest därför jag tog upp det.
För mig känns Halvlingar och Vargmän lite som en eftertanke, jag får intrycket av att Halvlingar är där som en del av fantasy-traditionen och någon i designteamet har Vargfolk som en favorit vilket har gjort att dessa två "måste" in. De känns intryckta, jämfört med de andra spelbara raserna känns de ofärdiga eller, i värsta fall, ogenomtänkta, både Resar och Reptilfolk som (om jag inte missat massa regeluppdateringar) är icke spelbara släkten, har lika mycket information om sig som Vargmän/Halvlingar.
Vad gäller Halvlingar så saknas det historia, var kommer de ifrån, varför är de i Ravland etc? Halvlingar/Svartalfer hade kunnat vara Människa-Dvärg hybriden, men istället valdes Resarna till detta, ett intressant val men lite synd att det inte går att spela denna hybrid (som tenderar att saknas helt trots alla halvalver och halvorcher). Dessutom borde de, precis som de mer beskrivna släktena, få lite mer kulturell beskrivning och variationer.
Vargmännen är svårare, jag får både intrycket att de är mer problematiska, i det att de ses som mer "onda" av flera grupper, än Orcherna, deras egna attityd till andra släkten hjälper inte, och till detta så dyrkar de en gud som är kopplad till rostbröderna OCH de är
"oooh, mysterious". Det känns inte direkt som ett recept på ett spelarsläkte. Just nu låter det som ett recept på någon som har rovdjursinstinkter, flockbeteenden men är inte med sin egentliga flock utan intvingad i en surrogatflock som den inte passar in i och borde egentligen fly ut i skogen, dessutom lyckas den pga både personlighet och fördomar mest orsaka problem och har en mystisk bakgrund. Kortfattat, det låter som Wolverine och det har skrivits hyllmeter om problemen med Wolverine-spelare. Jag säger inte att alla som väljer att spela vargfolk är problemspelare, men det skulle iaf ringa en liten varningsklocka för mig om någon föreslog den här beskrivningen av vargfolk som en rollperson.