Rainer
Posts: 6
Joined: Thu 05 Apr 2012, 08:26

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Mon 19 Mar 2018, 17:27

Som SL ser jag inga som helst problem med att en vargman söker sig till andra släkten. Det kan vara för att överleva (utstött), för att hämnas (leta rätt på de som mördade hela eller delar av ens klan), för att upprätta sin heder (utstött av fel anledning), för att söka svar på sitt ursprung (blodsdimman alt Zytera), för att infiltrera (söka svar på frågor åt sitt släkte), för att man har tröttnat på skogslivet och är nyfiken på annat (detta förslag är givet i setting-boken, kanske den minst troliga anledningen till att en vargman går emot sin flock... men varför inte). Det finns många möjligheter så länge spelare och SL är överens om den gemensamma settingen. :)

Vad gäller halvlingar och svartalfer saknar även jag en förklaring till deras ursprung och plats i Det glömda landet. Just nu känns släktet ad-hoc. Som tur är har Brior något i görningen. 8-)
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Mon 19 Mar 2018, 17:38

Vargmännen är svårare, jag får både intrycket att de är mer problematiska, i det att de ses som mer "onda" av flera grupper, än Orcherna, deras egna attityd till andra släkten hjälper inte, och till detta så dyrkar de en gud som är kopplad till rostbröderna OCH de är "oooh, mysterious". Det känns inte direkt som ett recept på ett spelarsläkte. Just nu låter det som ett recept på någon som har rovdjursinstinkter, flockbeteenden men är inte med sin egentliga flock utan intvingad i en surrogatflock som den inte passar in i och borde egentligen fly ut i skogen, dessutom lyckas den pga både personlighet och fördomar mest orsaka problem och har en mystisk bakgrund. Kortfattat, det låter som Wolverine och det har skrivits hyllmeter om problemen med Wolverine-spelare. Jag säger inte att alla som väljer att spela vargfolk är problemspelare, men det skulle iaf ringa en liten varningsklocka för mig om någon föreslog den här beskrivningen av vargfolk som en rollperson.
Jag håller helt med. Vargfolket känns närmast ospelbara som rollpersoner. Funkar kanske om alla spelar vargfolk och äventyret går ut på att massakrera byar och äta upp människorna. Jag skulle gärna se att vargfolket gjordes om så att de funkar i en blandad grupp. En tanke är att dela upp dem i olika flockar (på samma sätt som de andra folken är uppdelade) där nån flock är mindre fientlig och kanske även allierad med de övriga folkslagen?
En allians mellan orcher, svartalfer och vargmän känns ju inte helt omöjlig. Så länge vargmännen accepterar att svartalferna använder deras primitiva släktingar som riddjur.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Mon 19 Mar 2018, 18:06

Vad gäller vargfolket så får ni komma ihåg att släktena skrevs INNAN det bestämdes vilka släkten man skulle kunna spela. Det är knappast några problem att anpassa aktuella släkten nu sedan detta bestämts. Det gäller även vargfolket. Min tanke med dem var inte att de primärt skulle hata alla andra utan snarare vara fanatiska natursökare. Finns ganska bra förebilder som kan fördjupas.
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Tue 20 Mar 2018, 01:22

Då håller jag tummarna för några fler sidor om vargfolket och halvlingarna. Texterna som redan finns är jättebra och jag gillar verkligen halvling/svartalf-twisten och vargfolkets mystiska egenheter. Men texten känns lite tunn jämfört med de andra folken.

För övrigt är de tre kapitlen ruskigt bra! Något av det bästa jag läst i rollspelsväg.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Wed 28 Mar 2018, 13:14

Ett nyskrivet avsnitt om halvlingar och svartalfer rörande deras bakgrund och förankring i settingen. FL har godkänt detta tillägg, men vi är förstås öppna för synpunkter. Jag försökte samtidigt ge halvlingarna ett mer övergripande uppdrag som vi kan använda i kommande expansioner.

Halvlingarnas och svartalfernas mytiska ursprung
När alverna föll till världen från himlens röde vandrare blev mångudinnan Eor avundsjuk och kastade blå månstenar efter dem, stenar som växte till ett mörkt alvliknande släkte. Månalverna gjorde liten nytta och tålde heller inte solen på sin nya plats utan blev nattlevande och hävdade Ravlands mörka sydöstra skogar och berg som sina. När korpguden skiftade landet sökte de lura honom, men straffades genom att själva delas i halvlingar och svartalfer. Månstenarna slets därvid ur deras bröst och ska ha förts till Aslene. Allt sedan den tiden är halvlingar ett skamset släkte som med spelad godmodighet söker dölja ursprung och arvesvek, medan mångudinnan Eor blivit lögnen, svekets och det fördoldas gudinna som vänder bort sitt ansikte i skam varje månad.

Svartalferna är däremot nöjda med sitt öde. De dyrkar fortfarande gudinnan Eor med nattliga ritualer och offer. Även halvlingarna dyrkar i hemlighet Eor. Bland deras månpräster finns peniterna – en religiös sekt tillägnad botgöring –– vars medlemmar söker efter de försvunna månstenarna och drömmer om ursläktets återupprättelse. Svartalferna motarbetar deras arbete, men dödar aldrig halvlingar eftersom de tror att varje halvlings liv är kopplat till en svartalf.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Wed 28 Mar 2018, 18:38

Ett nyskrivet avsnitt om halvlingar och svartalfer rörande deras bakgrund och förankring i settingen. FL har godkänt detta tillägg, men vi är förstås öppna för synpunkter. Jag försökte samtidigt ge halvlingarna ett mer övergripande uppdrag som vi kan använda i kommande expansioner.

Halvlingarnas och svartalfernas mytiska ursprung
När alverna föll till världen från himlens röde vandrare blev mångudinnan Eor avundsjuk och kastade blå månstenar efter dem, stenar som växte till ett mörkt alvliknande släkte. Månalverna gjorde liten nytta och tålde heller inte solen på sin nya plats utan blev nattlevande och hävdade Ravlands mörka sydöstra skogar och berg som sina. När korpguden skiftade landet sökte de lura honom, men straffades genom att själva delas i halvlingar och svartalfer. Månstenarna slets därvid ur deras bröst och ska ha förts till Aslene. Allt sedan den tiden är halvlingar ett skamset släkte som med spelad godmodighet söker dölja ursprung och arvesvek, medan mångudinnan Eor blivit lögnen, svekets och det fördoldas gudinna som vänder bort sitt ansikte i skam varje månad.

Svartalferna är däremot nöjda med sitt öde. De dyrkar fortfarande gudinnan Eor med nattliga ritualer och offer. Även halvlingarna dyrkar i hemlighet Eor. Bland deras månpräster finns peniterna – en religiös sekt tillägnad botgöring –– vars medlemmar söker efter de försvunna månstenarna och drömmer om ursläktets återupprättelse. Svartalferna motarbetar deras arbete, men dödar aldrig halvlingar eftersom de tror att varje halvlings liv är kopplat till en svartalf.
Fräckt! I like it! Är det här den faktiska sanningen eller en myt som halvlingarna/svartalferna hittat på?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Wed 28 Mar 2018, 19:18

Fräckt! I like it! Är det här den faktiska sanningen eller en myt som halvlingarna/svartalferna hittat på?
Jag skulle säga att denna, liksom all historia som presenterats, är skriven ur någons/någras perspektiv in game. Det mesta stämmer förmodligen, men inte allt och det kan finnas tillägg som glömts eller dolts. Jag har en twist på halvlingarnas och svartalfernas historia som inte finns med ovan och som jag tänkte spara till kommande alster, men den kommer inte att innebära att det som sagts är helt fel, utan snarare ofullständigt. En del modifieringar av den presenterade historien kommer att framkomma för den som spelar kampanjen Korpens klagan. Sedan har förstås alla släkten en partisk bild – exempelvis föraktar alver och orcher varandra och tycker själva att de är skuldfria gentemot den andre. Därtill finns människobråket om vem den ursprungliga guden egentligen var; en korp, en orm eller materialet järn.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Wed 28 Mar 2018, 21:53

Fräckt! I like it! Är det här den faktiska sanningen eller en myt som halvlingarna/svartalferna hittat på?
Jag skulle säga att denna, liksom all historia som presenterats, är skriven ur någons/någras perspektiv in game. Det mesta stämmer förmodligen, men inte allt och det kan finnas tillägg som glömts eller dolts. Jag har en twist på halvlingarnas och svartalfernas historia som inte finns med ovan och som jag tänkte spara till kommande alster, men den kommer inte att innebära att det som sagts är helt fel, utan snarare ofullständigt. En del modifieringar av den presenterade historien kommer att framkomma för den som spelar kampanjen Korpens klagan. Sedan har förstås alla släkten en partisk bild – exempelvis föraktar alver och orcher varandra och tycker själva att de är skuldfria gentemot den andre. Därtill finns människobråket om vem den ursprungliga guden egentligen var; en korp, en orm eller materialet järn.
Såklart, blir spännande att läsa den "fullständiga" historien. Börjar ju direkt spinna loss på att det inte alls var någon gud som orsakade skiftet, utan en ödesmättad ritual utförd av safiralver som gick helt käpprätt åt helvete. Hoppsan.
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Thu 29 Mar 2018, 13:15

Halvlingarnas och svartalfernas mytiska ursprung
När alverna föll till världen från himlens röde vandrare blev mångudinnan Eor avundsjuk och kastade blå månstenar efter dem, stenar som växte till ett mörkt alvliknande släkte. Månalverna gjorde liten nytta och tålde heller inte solen på sin nya plats utan blev nattlevande och hävdade Ravlands mörka sydöstra skogar och berg som sina. När korpguden skiftade landet sökte de lura honom, men straffades genom att själva delas i halvlingar och svartalfer. Månstenarna slets därvid ur deras bröst och ska ha förts till Aslene. Allt sedan den tiden är halvlingar ett skamset släkte som med spelad godmodighet söker dölja ursprung och arvesvek, medan mångudinnan Eor blivit lögnen, svekets och det fördoldas gudinna som vänder bort sitt ansikte i skam varje månad.

Svartalferna är däremot nöjda med sitt öde. De dyrkar fortfarande gudinnan Eor med nattliga ritualer och offer. Även halvlingarna dyrkar i hemlighet Eor. Bland deras månpräster finns peniterna – en religiös sekt tillägnad botgöring –– vars medlemmar söker efter de försvunna månstenarna och drömmer om ursläktets återupprättelse. Svartalferna motarbetar deras arbete, men dödar aldrig halvlingar eftersom de tror att varje halvlings liv är kopplat till en svartalf.
Det här var riktigt bra! Får mängder med äventyrsidéer bara av den här korta texten.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Thu 29 Mar 2018, 13:18

Det här var riktigt bra! Får mängder med äventyrsidéer bara av den här korta texten.
Kul! Jag tror att det där överlag är en bra inställning: ”Vad kan jag göra av det här?” snarare än ”Så där hade inte jag tänkt mig det hela”. Ser fram emot era tredjepartspåhitt!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests