nifoc
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 31 Oct 2017, 14:35

Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Fri 16 Mar 2018, 14:18

Generellt sätt gillar jag settingen som vi fick ta del av i de tre nya kapitlen, det är dock två släkten som sticker ut. Människor, Alver, Dvärgar, Halvalver och Orcher, till och med Resar, har en gemensam koppling till Ravland med en historia som de alla tar del av. Av de spelbara släktena så sticker dock Halvlingar och Vargmän ut, de finns inte i historien, har ingen eller i vargmännens fall en tunn koppling till någon gud/religion och känslan jag får är att de är fasthäftade på settingen i efterhand. Framförallt vargmännen ger mig därför ett intryck av att vara släktet för "den där" spelaren, vilket jag tycker är synd, det känns så bortkastat.

Tar jag bort någon av de andra spelbara raserna så förändrar det historien i settingen, något annat behöver fylla dess roll, tar jag bort Halvlingar eller Vargmän så förändras ingenting. I min mening är det lika bra att ta bort dem, deras enda funktion är, vad jag kan se, att öka antalet spelbara släkten, och då ser jag hellre att Resar blir spelbara, de är åtminstone kopplade till människor och dvärgar.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Fri 16 Mar 2018, 14:38

Hur menar du? Vargmännen är väl ett jättespännande mysterium med okänt ursprung men tydlig koppling till Heme och Blodsdimman. Bara för att ingen kände till dem innan Blodsdimman drog sig tillbaka betyder det ju inte att de är utan koppling till landet. Är de en demonras som har gjort Ravland till sitt hem? Eller vildmarksjägare som blev fångade i Blodsdimman och istället för att dö transformerades till en varelse närmre deras innersta väsen (i och med att blodlingarna som utgör dimman reagerar på varelser känslor och förnimmelser)? Jag var kluven i början, men nu när vi fått lite bakgrundshistoria är jag jäkligt taggad på att få veta mer.

Halvlingarna är inte en personlig favorit från andra fantasyvärldar, men kopplingen till goblins (vättar? Har bara läst den engelska PDF:en) gör för mig att jag blir sugen på att ge dem en extra chans. Kan hålla med om att de kanske skulle skrivas in lite i historien om Ravland, men ta för den delen inte bort dem! Har redan börjat planera för hur mina spelare ska råka på en krubba där de smyger förbi oroliga vättemän och halvlingskarlar som vankar fram och tillbaka medan fruktansvärda avgrundsvrål ekar inifrån ruinen.
 
nifoc
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 31 Oct 2017, 14:35

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Fri 16 Mar 2018, 14:58

Jag menar att om de tas bort i nuläget så förändras ingenting i settingen. Jag tycker att Halvlingarna/Svartalferna som beskrivs är ett av de intressantare sätten att hantera en i många rollspel ignorerad ras, de är dock inte en integrerad del av settingen. Att den enda "hooken" på Vargmännen är att de är ett mysterium är precis anledningen till att jag tycker att de känns som gjorda för en viss typ av problemspelare, vilket är det ena problemet, det andra är att du skulle kunna ge förmågan att vistas ute i blodsdimman till en grupp skogslevande människor och inget skulle förändras, eller ta bort dem helt och återigen, inget skulle förändras.

Jag ser hellre att de båda justeras så att de erbjuder mer till settingen, som de ser ut nu sitter de utanpå settingen och är inte en del av den.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Fri 16 Mar 2018, 15:11

Jag menar att om de tas bort i nuläget så förändras ingenting i settingen. Jag tycker att Halvlingarna/Svartalferna som beskrivs är ett av de intressantare sätten att hantera en i många rollspel ignorerad ras, de är dock inte en integrerad del av settingen. Att den enda "hooken" på Vargmännen är att de är ett mysterium är precis anledningen till att jag tycker att de känns som gjorda för en viss typ av problemspelare, vilket är det ena problemet, det andra är att du skulle kunna ge förmågan att vistas ute i blodsdimman till en grupp skogslevande människor och inget skulle förändras, eller ta bort dem helt och återigen, inget skulle förändras.

Jag ser hellre att de båda justeras så att de erbjuder mer till settingen, som de ser ut nu sitter de utanpå settingen och är inte en del av den.
Absolut, då hänger jag med och kan till viss del hålla med. Röstar dock för mer inkludering i berättelsen hellre än bortrensning. Främst vad gäller halvlingarna/svartalferna, de kan ju ändå ha fyllt en funktion under krigen och stridigheterna som nån form av neutral part som handlade och interagerade med alla folkslagen. Lite mer ursprung och utveckling av deras gudom hade också varit intressant, har de nån form av släktskap till de andra folken eller var kommer de egentligen från?

Vad gäller vargmännen räcker det egentligen för mig om de nämns som något okänt som glimtar till och dyker upp i återberättelser från när Blodsdimman lagt sig över landet och mörka skepnader sågs svepa förbi i dimman. Och en utveckling av deras påstående om att de är människans sanna ursprung, är det bara deras eget påhitt eller ligger det ett korn av sanning i det? Är människan egentligen ett demonfolk som en gång i forntiden fann en väg till den här världen och sen "blev mänskliga" medan deras förfäder levde vidare som vargmän på andra sidan för att årtusenden senare slippa igenom tillsammans med Blodsdimman? Ligger mycket potential i vargmännen tycker jag :D
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Fri 16 Mar 2018, 16:41

Håller med om att halvlingar och vargmän fått alldeles för lite text. Känns lite halvfärdigt.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Fri 16 Mar 2018, 16:54

Bara så att ni vet så noterar vi era synpunkter på settingkapitlen löpande och jag och ligan kommer sedan att ta upp dem till gemensam diskussion. Det är trots allt själva poängen med förtida släpp, så fortsätt tycka till! Vi kommer förstås inte att göra alla till viljes, men lovar att beakta allt.
 
nifoc
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 31 Oct 2017, 14:35

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Fri 16 Mar 2018, 17:53

Bara så att ni vet så noterar vi era synpunkter på settingkapitlen löpande och jag och ligan kommer sedan att ta upp dem till gemensam diskussion. Det är trots allt själva poängen med förtida släpp, så fortsätt tycka till! Vi kommer förstås inte att göra alla till viljes, men lovar att beakta allt.
Jo, det är jag medveten om, det var mest därför jag tog upp det.
För mig känns Halvlingar och Vargmän lite som en eftertanke, jag får intrycket av att Halvlingar är där som en del av fantasy-traditionen och någon i designteamet har Vargfolk som en favorit vilket har gjort att dessa två "måste" in. De känns intryckta, jämfört med de andra spelbara raserna känns de ofärdiga eller, i värsta fall, ogenomtänkta, både Resar och Reptilfolk som (om jag inte missat massa regeluppdateringar) är icke spelbara släkten, har lika mycket information om sig som Vargmän/Halvlingar.
Vad gäller Halvlingar så saknas det historia, var kommer de ifrån, varför är de i Ravland etc? Halvlingar/Svartalfer hade kunnat vara Människa-Dvärg hybriden, men istället valdes Resarna till detta, ett intressant val men lite synd att det inte går att spela denna hybrid (som tenderar att saknas helt trots alla halvalver och halvorcher). Dessutom borde de, precis som de mer beskrivna släktena, få lite mer kulturell beskrivning och variationer.
Vargmännen är svårare, jag får både intrycket att de är mer problematiska, i det att de ses som mer "onda" av flera grupper, än Orcherna, deras egna attityd till andra släkten hjälper inte, och till detta så dyrkar de en gud som är kopplad till rostbröderna OCH de är "oooh, mysterious". Det känns inte direkt som ett recept på ett spelarsläkte. Just nu låter det som ett recept på någon som har rovdjursinstinkter, flockbeteenden men är inte med sin egentliga flock utan intvingad i en surrogatflock som den inte passar in i och borde egentligen fly ut i skogen, dessutom lyckas den pga både personlighet och fördomar mest orsaka problem och har en mystisk bakgrund. Kortfattat, det låter som Wolverine och det har skrivits hyllmeter om problemen med Wolverine-spelare. Jag säger inte att alla som väljer att spela vargfolk är problemspelare, men det skulle iaf ringa en liten varningsklocka för mig om någon föreslog den här beskrivningen av vargfolk som en rollperson.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Mon 19 Mar 2018, 11:35

Fick en idé om att halvlingar/svartalfer är ett delat släkte som straff för att de sökte sabotera korpgudens delning av landet vid Skiftet. Ska fundera vidare om detta är en möjlig och önskvärd historieskrivning efter diskussioner med ligan. En naturlig följd vore då att någon religiös grupp halvlingar strävar efter botgöring och återskapande av ursläktet, medan kanske svartalferna tycker att det är bra som det är och motsätter sig detta.
 
User avatar
Eldhierta
Posts: 422
Joined: Thu 19 Feb 2015, 10:39

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Mon 19 Mar 2018, 14:38

Fick en idé om att halvlingar/svartalfer är ett delat släkte som straff för att de sökte sabotera korpgudens delning av landet vid Skiftet. Ska fundera vidare om detta är en möjlig och önskvärd historieskrivning efter diskussioner med ligan. En naturlig följd vore då att någon religiös grupp halvlingar strävar efter botgöring och återskapande av ursläktet, medan kanske svartalferna tycker att det är bra som det är och motsätter sig detta.
+1 på det!

Är det kanske till och med så att halvlingarna var med och influerade Svartvingarna till deras mordiska värv för att bibehålla Skiftet som en del av boten till Korpguden?
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Halvlingar och Vargmän - har de någon koppling till settingen?

Mon 19 Mar 2018, 16:19

Vargmännen är svårare, jag får både intrycket att de är mer problematiska, i det att de ses som mer "onda" av flera grupper, än Orcherna, deras egna attityd till andra släkten hjälper inte, och till detta så dyrkar de en gud som är kopplad till rostbröderna OCH de är "oooh, mysterious". Det känns inte direkt som ett recept på ett spelarsläkte. Just nu låter det som ett recept på någon som har rovdjursinstinkter, flockbeteenden men är inte med sin egentliga flock utan intvingad i en surrogatflock som den inte passar in i och borde egentligen fly ut i skogen, dessutom lyckas den pga både personlighet och fördomar mest orsaka problem och har en mystisk bakgrund. Kortfattat, det låter som Wolverine och det har skrivits hyllmeter om problemen med Wolverine-spelare. Jag säger inte att alla som väljer att spela vargfolk är problemspelare, men det skulle iaf ringa en liten varningsklocka för mig om någon föreslog den här beskrivningen av vargfolk som en rollperson.
Jag håller helt med. Vargfolket känns närmast ospelbara som rollpersoner. Funkar kanske om alla spelar vargfolk och äventyret går ut på att massakrera byar och äta upp människorna. Jag skulle gärna se att vargfolket gjordes om så att de funkar i en blandad grupp. En tanke är att dela upp dem i olika flockar (på samma sätt som de andra folken är uppdelade) där nån flock är mindre fientlig och kanske även allierad med de övriga folkslagen?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests