User avatar
Fenhorn
Moderator
Topic Author
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Ännu ett speltest

Sun 11 Feb 2018, 23:01

Idag så körde vi ytterligare en vända. Denna gång så körde vi med lite husregler.
1) När du duckar så kan du välja att ducka med -2 och då förbli stående. Man kan fortfarande välja att ducka och slänga sig för att undvika minus. Stadig på Foten Nivå 2 tar bort detta och man kan ducka normalt utan minus eller att behöva lägga sig ned.
- Detta för att få ducka med i spelet. Att i närstrid behöva lägga sig ner är för hårt straff.
2) Man kan parera med alla vapen. Dock så har vapen som inte är Parerande -2 på slaget.
- För att det borde gå att parera med alla vapen, kanske inte så bra. -2 är tuffare män man tror (märkte vi).
3) Om man vill lägga en besvärjelse utöver sin nivå så måste man slå dubbelt så många grundtärningar och som vanligt så gäller inga sexor. 
- För att det verkligen ska kännas att man tar en risk när man lägger besvärjelser över sin nivå. Utan denna husregel så är det ingen ytterligare risk.
4) Dödskyla gör offret nedkylt som huvudeffekt (bl.a. en skada och en förvirring) och sedan en bonusskada per effektgrad utöver den effektgrad 1.
- I sin nuvarande form så är skadan listad först och sedan så är man även nedkyld. Detta kan tolkas som att man förutom skadan för effektgraderna får mer ytterligare skada tack vare nedkylningen (alltså 2 skada och 1 förvirring för en E1). Denna husregel gör besvärjelsen mer in linje med en nivå 1 besvärjelse..
5) Harmoni kräver en effektgrad lika med offrets Karisma.
- Besvärjelsen kostar bara en KP annars. Även om effekten inte är någon kontrollera person, så kan den gå överstyr annars (lite för billig). Dessutom så finns det ingen vits med att ha ingredienser annars (eftersom effektgrader inte behövs för besvärjelsen).

I vår första strid så valde vi vanlig strid (vi kör annars ofta med kort) och vi upptäckte en liten grej som blev lite lurig. Om man vill fly så måste man vara ensam i sin zon. Detta kan bli svårt att uppnå om man kör med vanlig strid.
Exempel:
Du är i närstrid och vill fly. Du måste först välja retirera för att gå ur striden. Du hamnar du på nära avstånd. Eftersom du fortfarande inte får fly så använder du sin andra handling för att lämna zonen. Nu får du fly, men du måste vänta till nästa runda. Din fiende kan följa efter dig och du för retirera igen. Detta blir en loop som inte går att ta sig ur. Visst kan SL är rollspela sin SLP och välja att de inte följer efter. Men det kanske borde finnas ett sätt att fly på även utan "GM discretion".

Jag ska tillägga här att med avancerad strid så går det alldeles utmärkt att fly tack vare att man kan göra taktiska val som gör att man får det momentum som man behöver för att fly. Men utan avancerad strid så blir det svårt. Någonting att tänka på.

Edit: Ska lägga till här att ducka/parera förändringarna funger men kan bli lite matematiskt ibland. Ska nog i vårat nästa spelmöte låta folk som vill ducka, ducka och sedan helt enkelt ändra Stadig På Foten Nivå 2 talangen till något annat (kanske att man inte ramlar när man förflyttar sig in i en zon med svår terräng). Parera med icke-parerande vapen kanske jag skippar. För mycket matematik för vad man får ut för det. Magin hann vi inte med att testa.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Topic Author
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ännu ett speltest

Tue 20 Feb 2018, 16:21

Några frågor som jag har.
(... och ja, jag vet att vi som spelgrupp kan tolka reglerna och köra så som vi vill, men nu är detta ett speltest och då kan det vara bra att veta hur det är tänkt).

När man läser om Stolthet så får man en känsla att man ska använda det när man har misslyckats. Det står ju t.ex. "Om du trots detta misslyckats med slaget". Så är det:
* Man kan bara använda sin Stolthet om man har misslyckats med sitt färdighetsslag.
* Man kan använda sin Stolthet med ett färdighetsslag oavsett om det färdighetslaget är lyckat eller inte.
* Man förlorar sin Stolthet om Stolthetstärningen har misslyckats, oavsett de övriga tärningarna.
Jag hoppas på att det rätta svaret är alternativ 1 eller 3. Med alternativ 2 så kommer spelare med all säkerhet bara använda Stoltheten om de redan innan har lyckats med färdighetsslaget (då de inte riskerar att förlora sin Stolthet).

En annan fråga som jag har är angående Leda Vägen och när man slår. Så är det:
* Man behöver bara slå Leda Vägen när man går in i en ny hexagonruta. Alltså som i MÅ0. Går man in i en ruta som man redan har varit i, så behöver man inte slå igen.
* Man ska slå när man går in i alla rutor (Kanske förutom då man följer en väg. Hur svårt är det att följa en väg).
Jag hoppas att alternativ 1 är det som är tänkt annars så kan det bli väldigt många slag. Inte så bra i ett spel där man inte ska slå så ofta.

En fråga som behöver förtydligas när det gäller monster och press. Är det:
* Monster kan inte pressa (samma som i MÅ0).
* Monster kan pressa som alla andra.
Jag antar att det är alternativ 1 här. Om det är alternativ 2 så kommer några följdfrågor om monster och skador och sådant men som sagt, jag tror på alternativ 1.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ännu ett speltest

Tue 20 Feb 2018, 21:53

Hej!

Stolthet: Alternativ 1.
Leda vägen: Som i M0, slå ej Leda vägen i rutor där ni varit - men det är spelarnas uppgift att hålla ordning på det.
Monster kan inte pressa.
Fria Ligan
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Topic Author
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ännu ett speltest

Sun 25 Feb 2018, 22:48

När vi körde nu i dag så ändrade vi tillbaka till att man bara får parera med parerande vapen för att undvika onödig matematik. För att ytterligare undvika onödig matematik så körde vi med att ducka är något alla kan göra utan minus och att man inte ligger ned. Stadig på Foten 2 bytte vi till så att man inte behöver slå rörlighet när man går in i en oländig stridszon.
Vi använde magi för första gången. Funkade väl bra men en del besvärjelser har inga extra effekter för att man använder en högre effektgrad. Detta gör då att ingredienser blir onödiga för de besvärjelserna då ingrediensers enda funktion är att höja effektgraden.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests