User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Spelrapport från Malmö

Sat 20 Jan 2018, 13:13

Tl;Dr: Vi hade fantastiskt roligt och tycker att reglerna skapar en fin mix av taktik och narrativ.

## Konflikt

Kopplingen mellan KP och GE gör det fördelaktigt att pressa och ta elände i en GE som kanske inte så viktig just nu för att i nästa andetag drämma till motståndaren med en talang. I kombination med att det finns fyra olika sätt bli bruten inbjuder systemet till narrativt intressanta konflikter. Två av mina spelare valde talangen VASS TUNGA av precis detta skäl.

Stridsrundornas längd (upp till en minut) lämnar mycket utrymme för andra konfliktlösningar än det nästan maskinella fäktande som karaktäriserar de flesta andra system vi spelat med. Möjligen kunde reglerna slå fast att den RP som agerar först i rundan bestämmer dess längd. Om den RPn använder NÄRKAMP kan en tänka sig att rundan blir för kort för att lämna utrymme för långa övertalningsförsök senare i rundan. Jag vill inte säga att det borde vara så men det är något jag grunnar på.

Jag kännar att vi hittat en bugg i initiativsystemet: Om FINTA är en automatiskt lyckad handling blir värdet av talangen BLIXTSNABB tämligen lågt. Har vi missuppfattat något eller borde FINTA egentligen kräva ett slag för RÖRLIGHET eller MANIPULERA?

## Narrativ

Eftersom ingen ville offra KP på en nådastöt dog ingen, SLP inräknat, under spelmötet. Som SL kan jag knappast nog berömma detta eftersom RPna nu förföljs av två hämndlystna och mycket kränkta rostbröder. Den ena är mycket mån om att återfå sina stövlar! Systemet och världen i samspel ger en låg och lortig känsla som påminner om 80-talets Warhammer RPG. Det är nog det finaste retrobetyg ett spel kan få här i gruppen.

## KP

Det flöt på bra med intjänandet av KP. Tyvärr lyckades jag som SL inte vinna några poäng åt mina SLP vilket skapade slagsida i spelmötets enda konflikt. Å andra sidan börjar jag nästa möte med en försvarlig pott så jag kan inte skönja något balansproblem.

## Magi

Jag har tolkat reglerna som att magiker kan lära sig varandras traditioner medan druiderna är något helt annat och bara delar de allmäna besvärjelserna med magiker. Är det korrekt? I vart fall vill jag gärna ha det så eftersom en kombinerad druid/magiker lätt skulle kunna bli övermäktig.

## Släktesbeskrivningarna

Vi hade mycket roligt åt dessa, särskilt halvlingarnas. Mina spelares omdöme är att de är tonårsfantasy för vuxna. Högsta betyg alltså. Animositeten mellan släktena känns helt rätt för settingen och är lagom narrativt krävande. Gruppen består nu av en halvalv och två halvlingar. Valen gjordes delvis av regeltekniska skäl (en magiker och en tjuv) men beskrivningarna ger också en hel del identitet vilket är lockande för den som vill spela med en viss stil. Bra jobbat!

## Stolthet och mörka hemligheter

Jag tryckte särskilt på vikten av dessa när vi skapade RP eftersom båda har viktiga regeltekniska egenskaper ("hjältepoäng" och ERF). Den ena halvlingens mörka hemlighet kom i spel nästan omedelbart då kampanjen inleddes på ett inregnat värdshus där två rostbröder återfanns bland de uttråkade gästerna. Druiden Kromlach Kråkfots största skam är att hans verkliga namn är Bror Brollo Brödbakare och dessutom tvingats att arbeta som gycklare i rostbröders fångenskap. Konflikten var ganska given och sköttes mest med VASS TUNGA men avgjordes med AVVÄPNA och FÖRBRÄNNA.

## Utfärd

Vi hann bara nosa tillräckligt på utfärdsreglerna för att gå vilse i en skog och slå läger utan vakthållning. Tjuven i sällskapet tog på sig sysslan men ville inte förlora SMI på att vaka hela natten och bedrog alltså sina reskamrater. Systemet känns lovande men djupare analyser får vänta. Nästa spelmöte börjar nog i vart fall med ett obehagligt uppvaknande.

## Talanger

Vi har en hel del funderingar om hur spelbalansen kommer att se ut när RPna skrapat ihop höga färdighetsvärden och nivåer i diverse talanger. Som SL känner jag att det nästan är ett tvång att lära sig alla talanger utantill för att kunna erbjuda intressant spel med "low prep". Det gör jag gärna men vill i så fall inte ha omfattande utökningar av antalet talanger i framtida supplement. Den stora floran av specialfärdigheter och yrkesförmågor i Äventyrsspels DoD tyngde ner det systemet så pass att det bara blev ohanterligt och det vore trist med en liknande inflation i RoR. Jag känner inte att det behövs mycket mer än det som redan finns med i alfan, även om det så klart kan vara värt att skapa ett fåtal specialare för vissa SLP-gruperingar.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Spelrapport från Malmö

Tue 23 Jan 2018, 07:44

Bra rapport, tack för det!

Angående Fint - tanken är att kostnaden är en handling, som annars kunde använts till att parera, förflytta sig osv. Känns denna kostnad för låg? En lösning vore att Fint kostar en lång handling i stället för en kort?
Fria Ligan
 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Spelrapport från Malmö

Tue 23 Jan 2018, 21:01

Ja, det känns billigt. Funnes det en möjlighet att misslyckas så vore det OK.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Spelrapport från Malmö

Tue 23 Jan 2018, 21:16

Jag trodde det först att det skulle vara spelförstörande med att man kan finta utan att slå några slag men efter två spelmöten med tester så har vi märkt att:

1) strider är väldigt farliga
2) närstrider är mycket mer taktiska än i MÅ0, speciellt då med det avancerade stridssystemet.

Att då använda en handling till att inte parera/ducka är väldigt farligt, ofta sker det bara om man får en taktisk fördel (motståndaren blir fälld eller blir avväpnad).

Så långt i våra speltester så fungerar det bra. Till och med så att finta inte sker speciellt ofta. Visst jag kan ju parera min fiende och sedan använda min långa handling för att finta men då har jag ju betalat dyrt för att få bättre init.

edit: dessutom så står det fel på korten ang. Finta. Det står att det nya init gäller nästa steg. I regelboken så så står det nästa runda. Alternativt att det är fel i regelboken. Alternativt då att bägge gäller (nästa runda för vanlig strid, nästa steg för avancerad strid) men då borde det klargöras bättre i reglerna.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Spelrapport från Malmö

Tue 23 Jan 2018, 22:32

Hmm. Behöver testa mer då.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests