Vije
Topic Author
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Piprökning!

Sun 07 Jan 2018, 00:47

Jag märkte just en mycket allvarlig brist ( ;) ) i reglerna: utrustningslistan saknar de ytterst viktiga föremålen pipa och tobak! Inget fantasyrollspel med magiker, dvärgar och halvlingar kan fungera utan dessa. 

(Jag är alltså egentligen helt allvarlig, överdriver bara lite :) )

Jag kunde till och med tänka mig en talang för piprökning:

PIPRÖKARE
Du startar spelet med en pipa (lätt föremål) och piptobak är en viktig del av din packning. Du läker 1 poäng tvivel (eller kansk hellre förvirring? All förvirring?) om du sätter dig ner en stund i lugn och ro och blossar. Tobaken räknas in i din resurstärning för mat. Varje gång du läker en poäng elände på detta sätt slår du alltså för att se om din resurstärning minskar, precis som när du äter en måltid. 
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Piprökning!

Sun 07 Jan 2018, 01:24

Det saknas mängder med saker i utrustningslistorna, verktyg bl.a., de slängde nog bara ihop de viktigaste prylarna så att vi kan speltesta.

Så ja, pipa kommer väl för vi hoppas och vin (vattenskinn brukar ju kallas vinskinn ibland och att dricka "stadsvatten" är ju farligt har jag hört) :)
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Hrodebert
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Piprökning!

Tue 09 Jan 2018, 11:11

Mmm Longbottom leafs...
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests