johnnii
Topic Author
Posts: 23
Joined: Thu 01 May 2014, 05:25

Mörka hemligheter

Fri 05 Jan 2018, 14:02

Gillar konceptet med Mörka hemligheter, men namnet i sig är lite väl edgelord-igt. Samt att en del av dem inte är särskilt mörka eller hemligheter, t ex ryttarens "Din häst är viktigare för dig än någon annan människa" eller druidens "Du är en moraliserande besserwisser som alltid tror dig veta gudarnas vilja".

"Svaghet" är det första jag tänker på, lite generiskt kanske.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Mörka hemligheter

Fri 05 Jan 2018, 16:03

Gillar konceptet med Mörka hemligheter, men namnet i sig är lite väl edgelord-igt. Samt att en del av dem inte är särskilt mörka eller hemligheter, t ex ryttarens "Din häst är viktigare för dig än någon annan människa" eller druidens "Du är en moraliserande besserwisser som alltid tror dig veta gudarnas vilja".

"Svaghet" är det första jag tänker på, lite generiskt kanske.
Jag tror att min originalversion av ryttarens hemlighet var ”du har en osunt nära relation till din häst”, vilket kan tolkas ganska mörkt ;-)
 
Röteborgaren
Posts: 61
Joined: Sun 18 Jun 2017, 21:58

Re: Mörka hemligheter

Fri 05 Jan 2018, 21:43

Under "Så skapar du din rollperson" (s.14) står det "8. Välj ett personligt problem." och ingenting om någon mörk hemlighet, så de kanske inte heller är helt hundra på vad det ska kallas än! Tycker själv att "Svaghet" passar rätt bra. Alternativt "Blotta" som är synonymt med akilleshäl, låter lite lagom retrorollspels-ostigt.
Resources for Forbidden Lands
Slumpgen NPC Generator for Android (EN, SE)
Collection of Houserules (EN, SE)
Fobbot the Discord Dice Bot (EN, SE)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests