User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Benämning av färdigheter

Fri 20 Oct 2017, 11:24

Hallå där!

Efter att ha läst bland de engelskspråkiga inläggen blir jag nyfiken på de svenska motsvarigheterna till färdigheter.

Ligger dessa i linje med Mutant men anpassade för en medeltida fantasimiljö?

Kan man få en blänkare om vad som ligger på arbetsbordet angående detta?

/Hrodebert
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
AndersP
Posts: 94
Joined: Tue 03 Oct 2017, 14:12

Re: Benämning av färdigheter

Fri 20 Oct 2017, 12:42

Om du går in på FL:s kickstarter kan du se en förhandsvisning av rollformuläret på svenska nere blandadd-ons. Den engelska diskusionen är baserad på den, även om den torde vara "work in progress".
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Benämning av färdigheter

Fri 20 Oct 2017, 16:28

Image
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Benämning av färdigheter

Sun 22 Oct 2017, 15:16

Yes! Listan på rollformuläret gäller fortfarande i stort sett, men med några skillnader:
  1. Färdigheten Läkekonst saknas på formuläret
  2. Vi lutar att åt att slå ihop Övertala och Bluffa till Manipulera, och i stället lägga till Djurskötsel (ej spikat namn).
Men det blir alltså 16 färdigheter, fyra till varje grundegenskap.
Fria Ligan
 
MultiBat
Posts: 12
Joined: Tue 06 Dec 2016, 10:04

Re: Benämning av färdigheter

Mon 23 Oct 2017, 12:48

Yes! Listan på rollformuläret gäller fortfarande i stort sett, men med några skillnader:
  1. Färdigheten Läkekonst saknas på formuläret
  2. Vi lutar att åt att slå ihop Övertala och Bluffa till Manipulera, och i stället lägga till Djurskötsel (ej spikat namn).
Men det blir alltså 16 färdigheter, fyra till varje grundegenskap.
1. Bra! Att det heter Läkekonst alltså, inte att det saknas på formuläret...
2. Mycket bättre med Manipulera, istället för flera olika varianter av manipulation.
Skönt också med ett spel där man inte behöver tveka vilken färdighet man ska slå för när man vill mocka ladugården...  ;)
Å andra sidan vet jag inte om jag har något bättre namn än Djurskötsel...
Vad innefattar färdigheten Djurskötsel? Typ veterinär? Eller innefattar det också hantering av tama och vilda djur? Tämja djur? Rida in en förväxt dront?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Benämning av färdigheter

Mon 23 Oct 2017, 13:38

Yes! Listan på rollformuläret gäller fortfarande i stort sett, men med några skillnader:
  1. Färdigheten Läkekonst saknas på formuläret
  2. Vi lutar att åt att slå ihop Övertala och Bluffa till Manipulera, och i stället lägga till Djurskötsel (ej spikat namn).
Men det blir alltså 16 färdigheter, fyra till varje grundegenskap.
1. Bra! Att det heter Läkekonst alltså, inte att det saknas på formuläret...
2. Mycket bättre med Manipulera, istället för flera olika varianter av manipulation.
Skönt också med ett spel där man inte behöver tveka vilken färdighet man ska slå för när man vill mocka ladugården...  ;)
Å andra sidan vet jag inte om jag har något bättre namn än Djurskötsel...
Vad innefattar färdigheten Djurskötsel? Typ veterinär? Eller innefattar det också hantering av tama och vilda djur? Tämja djur? Rida in en förväxt dront?
Idén med Djurskötsel är att det främst används till att rida, men även andra aspekter kring djur, som att tämja dem, få dem att utföra uppgifter etc. Tanken är att färdigheten ska gå på KAR, inte SMI.
Fria Ligan
 
MultiBat
Posts: 12
Joined: Tue 06 Dec 2016, 10:04

Re: Benämning av färdigheter

Mon 23 Oct 2017, 18:33

Yes! Listan på rollformuläret gäller fortfarande i stort sett, men med några skillnader:
  1. Färdigheten Läkekonst saknas på formuläret
  2. Vi lutar att åt att slå ihop Övertala och Bluffa till Manipulera, och i stället lägga till Djurskötsel (ej spikat namn).
Men det blir alltså 16 färdigheter, fyra till varje grundegenskap.
1. Bra! Att det heter Läkekonst alltså, inte att det saknas på formuläret...
2. Mycket bättre med Manipulera, istället för flera olika varianter av manipulation.
Skönt också med ett spel där man inte behöver tveka vilken färdighet man ska slå för när man vill mocka ladugården...  ;)
Å andra sidan vet jag inte om jag har något bättre namn än Djurskötsel...
Vad innefattar färdigheten Djurskötsel? Typ veterinär? Eller innefattar det också hantering av tama och vilda djur? Tämja djur? Rida in en förväxt dront?
Idén med Djurskötsel är att det främst används till att rida, men även andra aspekter kring djur, som att tämja dem, få dem att utföra uppgifter etc. Tanken är att färdigheten ska gå på KAR, inte SMI.
Ok. Låter vettigt.
Mina topp 5 namn:
  1. Djurskicklighet
  2. Djurherreskap
  3. Hantera djur
  4. Djurmästerskap
  5. Djurbemästring
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Benämning av färdigheter

Mon 23 Oct 2017, 19:00

Djurhantering kanske?
 
User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Benämning av färdigheter

Mon 23 Oct 2017, 21:16

?

Bluffa och Charma = Förleda/Svindla/Bedra/Narra

Skytte = Fjärrkamp

Djurskötsel = Djurhantering (håller med Brior)
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
MultiBat
Posts: 12
Joined: Tue 06 Dec 2016, 10:04

Re: Benämning av färdigheter

Mon 23 Oct 2017, 22:54

Djurhantering kanske?
Uah!
Du knäckte min "fem myror..."

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests