User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Geografiska namn...

Thu 19 Oct 2017, 13:18

Hur går tankarna kring namn på platser i "det förbjudna landet"?

Ser på kartan att det finns namn som "Dankwood" och "Moldena". Är tanken att det blir svenska motsvarigheter till ett namn som "Dankwood" typ "Ävjeskog", "Disamark", "Vättlevide" eller liknade samt att "Moldena" kvarstår som "fantasynamn"? Vilken känsla tänker ni i Fria Ligan att namnen skall ha? Mycket av det som sagts under Kickstarten samt regelböckernas utseende får åtminstone mina tankar att vandra norrut.

För övrigt är det riktigt kul att få följa med i skapandet! 
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Geografiska namn...

Thu 19 Oct 2017, 14:05

Hur går tankarna kring namn på platser i "det förbjudna landet"?

Ser på kartan att det finns namn som "Dankwood" och "Moldena". Är tanken att det blir svenska motsvarigheter till ett namn som "Dankwood" typ "Ävjeskog", "Disamark", "Vättlevide" eller liknade samt att "Moldena" kvarstår som "fantasynamn"? Vilken känsla tänker ni i Fria Ligan att namnen skall ha? Mycket av det som sagts under Kickstarten samt regelböckernas utseende får åtminstone mina tankar att vandra norrut.
Hej Hrodebert (härligt nick – om du nu inte heter det på riktigt, då är det bara att gratulera!)
De svenska kartnamnen hittades faktiskt på först och översattes sedan till engelska av undertecknad efter lite diskussioner i en del fall. Siktet har varit inställt på kargt nordiskt med lite avvikelser åt det kontinentala och fantasyhållet.
Exempel:
Sargaskog – Dankwood (Efter Sargassohavet)
Söteström – Meliwater (Efter ”mel” = honung på latin)
Hidamark – The Shroud (efter ”hide”)
Hemeskog – The Groveland Woods (efter heliga lundar till Hemes ära)
Feulamark – Feulenmark
etc.
Vissa namn är desamma, såsom Vivend, Moldena och Harga.
 
User avatar
Hrodebert
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Geografiska namn...

Fri 20 Oct 2017, 10:56

Tack för svaret!

Hrodebert är ursprungsformen för mitt vanliga namn Robert. :-)

Hojta om ni vill ha bollplank för namn på platser och personer.

Det blir som sagt riktigt kul att fortsätta följa arbetet med spelet.

Hur går det förresten med titeln? Forbidden Lands är ju ödesmättat och låter bra. Vad lutar det åt i svensk tappning?

/Hrodebert
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Geografiska namn...

Fri 20 Oct 2017, 12:02

Hur går det förresten med titeln? Forbidden Lands är ju ödesmättat och låter bra. Vad lutar det åt i svensk tappning?
Det är under diskussion. Jag har mina förslag och har lämnat dem till ligan, men de får bestämma.
Vill inte säga vad jag föreslagit ”och föregripa pågående utredning” som en politiker skulle ha sagt.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Geografiska namn...

Fri 20 Oct 2017, 12:28

Hur går det förresten med titeln? Forbidden Lands är ju ödesmättat och låter bra. Vad lutar det åt i svensk tappning?
Det är under diskussion. Jag har mina förslag och har lämnat dem till ligan, men de får bestämma.
Vill inte säga vad jag föreslagit ”och föregripa pågående utredning” som en politiker skulle ha sagt.
Det skulle ju vara en liten fördel om det svenska namnet har samma initialbokstäver (alltså F och L).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Geografiska namn...

Sun 22 Oct 2017, 15:30

En närmare titt på kartan (både svenska och engelska) finns här. Vad gäller spelets svenska namn är jag personligen just nu liter förtjust i Rovmark. Kort och koncist. Vad tror ni om det?
Fria Ligan
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Geografiska namn...

Sun 22 Oct 2017, 16:29

En närmare titt på kartan (både svenska och engelska) finns här. Vad gäller spelets svenska namn är jag personligen just nu liter förtjust i Rovmark. Kort och koncist. Vad tror ni om det?
Enkelt och finurligt med en gammaldags klang över det. Gillar :)
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Geografiska namn...

Sun 22 Oct 2017, 17:31

Gillar Rovmark! Passar extra bra om krigaren kallas rövare... :)
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Geografiska namn...

Sun 22 Oct 2017, 18:52

Rovor är dessutom stapelföda i Ravland och odlas flitigt i byarnas rovmark.
(skojar – gillar också namnet)
 
MultiBat
Posts: 12
Joined: Tue 06 Dec 2016, 10:04

Re: Geografiska namn...

Mon 23 Oct 2017, 12:32

Två tummar upp för Rovland!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests