User avatar
ulmus
Topic Author
Posts: 27
Joined: Fri 27 Nov 2015, 14:58

Regelfundering SKÖLDENS VÄG vs DEFENSIV

Mon 11 Mar 2019, 11:48

SKÖLDENS VÄG nivå två ger följande
NIVÅ 2: När du PARERAR kan du direkt spendera en kraftpoäng för att PARADEN inte ska räknas mot dina handlingar i rundan, den blir alltså ”gratis”. Du kan göra detta flera gånger under samma runda, så länge du har kraftpoäng att lägga.

DEFENSIV nivå tre ger följande:
NIVÅ 3: Du kan PARERA ett obegränsat antal gånger i samma runda, men bara en gång mot varje attack. Bara den första PARADEN räknas som en handling.

Det känns som att överlappet är rätt rejält. DEFENSIV nivå tre gör SKÖLDENS VÄG nivå 2 rätt överflödig. Extra knepigt eftersom det är en allmän talang som gör en krigartalang onödig. Tolkar jag fel? Om inte, förslag på hur man ordnar det?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Regelfundering SKÖLDENS VÄG vs DEFENSIV

Mon 11 Mar 2019, 12:39

Om du har Sköldens Väg (nivå 2) så kan du Parera med skölden men fortfarande utföra en kort och en lång handling om du betalar en KP för att låta paraden inte räknas. Detta gör att du kan Parera för att sedan Ta Sats (kort) och Attackera (lång) t.ex. Med Defensiv (nivå 3) så räknas den första paraden som en kort handling fortfarande.

Du jämför dessutom en nivå 3 effekt med en nivå 2 effekt. Visst är Defensiv bra. Sköldens Väg nivå 3 är grym, eftersom den direkt påverkar effekten av paraden. Defensiv nivå 3 låter bra men jag har märkt att den inte används så ofta. Att man kan behöva en extra parad då och då, ja, men mer än så är ovanligt. Vi har ett tjugotal spelmöten bakom oss och jag har attackerat spelarna två gånger i samma runda några gånger och tre gånger i samma runda en gång. Det är väl allt. Så dom gångerna hade det kanske varit bra att ha Defensiv nivå 3 men i alla andra rundor så skulle nog spelarna i min grupp välja Sköldens Väg (nivå 2 eller 3).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
ulmus
Topic Author
Posts: 27
Joined: Fri 27 Nov 2015, 14:58

Re: Regelfundering SKÖLDENS VÄG vs DEFENSIV

Sun 24 Mar 2019, 08:21

Och, då är jag egentligen mer fundersam på DEFENSIV I kontra DEFENSIV III

NIVÅ 1: Du får en gratis PARAD per runda i
strid. Den extra PARADEN räknas inte mot
dina handlingar i rundan.

NIVÅ 3: Du kan PARERA ett obegränsat
antal gånger i samma runda, men bara en gång mot varje attack. Bara den första PARADEN räknas som en handling.

Hur är det tänkt att dessa interagerar? Först får jag en gratis parad. Sen måste jag lägga en handling för parad nummer två. Sen kan jag parera hur många gånger som helst efter det.

Det låter lite onödigt krångligt...
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Regelfundering SKÖLDENS VÄG vs DEFENSIV

Sun 31 Mar 2019, 18:29

Halloj! Denna fråga dök på det engelska forumet också, svarade där nyss. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests