User avatar
pellejones
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Mon 26 Nov 2018, 16:22

Image

Det finns en gammal historia som säger att i början av tiden då människorna kom till Ravland, det vi kallar skiftet, rev människorna gamla byggnader och byggde nya. De byggde dem i sitt eget namn och struntade i den tid som var. Men det sades att denna girighet fick ett pris. Att arbetare kunde stå i flera timmar och bara stirra ner i vattnet från broarna de byggt. När någon försökte få bort dem var det som att en osynlig kraft höll i dem. Det sades att arbetare försvann! Att något dödade dem… det sades att endast lösa kroppsdelar flöt upp på stränderna ner för floden från broarna och att man än idag kan höra ropet på hjälp från de arbetare som omkommit när broarna byggdes…

Detta är en mindre plats. Endast en liten bro. Dock med stora konsekvenser. 

-----------

Detta är dödens bro!
Dödens bro - En äventyrsplats av Per Holmström

-----------
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Mon 26 Nov 2018, 18:14

Snyggt! Tack för att du delar!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Mon 26 Nov 2018, 19:58

Grym! Tack o bock!
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Mon 26 Nov 2018, 21:18

Görbra litet scenario! Kommer printas och åka direkt in i oj-då-här-behövs-en-äventyrsplats-pärmen!

Jag tycker du skall skicka in dina äventyrsplatser till scenariobiblioteket? Jag tror folk kommer att leta där efter äventyrsplatser, och blir lättare att hitta dem samlat också. 

http://www.scenariobiblioteket.se/
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Tue 27 Nov 2018, 00:08

Snygga grejer!
Fria Ligan
 
User avatar
pellejones
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Tue 27 Nov 2018, 01:13

Görbra litet scenario! Kommer printas och åka direkt in i oj-då-här-behövs-en-äventyrsplats-pärmen!

Jag tycker du skall skicka in dina äventyrsplatser till scenariobiblioteket? Jag tror folk kommer att leta där efter äventyrsplatser, och blir lättare att hitta dem samlat också. 

http://www.scenariobiblioteket.se/
Kul! Berätta gärna hur det gick med detta scenario sedan ;)
Jag har aldrig hört talas om scenariobiblioteket men det kommer jag att göra! Skicka in grejer alltså.
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Sat 15 Dec 2018, 20:46

Hah! Dr Gorgo av Musica Cthulhiania är ett passande musiktips :)
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Thu 07 Mar 2019, 21:32

Igår körde jag Dödens Bro i en liten solokampanj jag har med en gammal kompis. Hans rollperson Toghot, en biffig krigare och antihjältetyp med slagsvärd, kom till en mystisk och förfallen bro under sin vandring mellan Äventyrens Brunn och Kummelklint. Med sig hade Toghot två följeslagare (SLP:er som spelaren styr när det är spännande, men jag i övrigt) - den girige dvärgtjuven Athan och den ädla spjutkrigaren Nalia.

Misstänksamheten var hög mot ropen på hjälp från håligheten under bron, men till slut vadade de ut mot öppningen efter ett par missade omvända Karismaslag, och att dvärgen sett något glimma därinne. Dvärgen simmade in först, missade sitt Spejaslag och blev utsatt för Ishnigarabs Blixtattack (ändrade denna till en grepp-kloattack med 10 grundtärningar och förlamande gift med styrka 9, för att ge en chans. Det hjälpte inte). Efter ett litet försök av Toghot att schappa därifrån och lämna dvärgen åt sitt öde (Toghot missade sitt Manipuleraslag mot Nalia) så smög Nalia in och såg Ishnigarab gnaga på Athan. De stormade in och lyckades i en vild strid hugga ner Ishnigarab. Det var ganska nära ögat för dem bägge.

Benranglet till monster sjönk till botten och började omedelbart växa samman med stenarna (Ishnigarabs halvtimmes-helning). Samtidigt som de försökte få loss Ishnigarab försökte de rädda Athan. Crit-tärningen visade 64, så tydligen hade monstret slitit upp halsen på dvärgen! Efter frenetiska försök att rädda honom och två misslyckade Läkekonst-slag blödde Athan ut i Ishnigarabs grotta.

Athan dog!

I vredesmod högg Toghot in på Ishnigarab där han låg inbakad i stenen, och lyckades bräcka upp revbenen och hitta hans stora rödsvarta rubin, full av orenheter. Men ändå värd en hel del guld (de missade sina Bildningsslag för att förstå vad en sådan rubin innebär).

I sina försök att hitta skatter sen lyckades Toghot och Nalia omväxlande knäcka sig själva till snyftande kollin med pressade Spejaslag, och också omväxlande få varandra på fötter med lyckade Skaldekonstslag. Till slut hittade de 19 km (helt slumpad skatt).

Dygnet efter kamperade de på flodstranden och vilade upp sig, brände Athans kropp i ett magnifikt gravbål, och flydde sedan undan spelledarbokens slumpmöte med orcher. En halvdag senare nådde de Kummelklint.

Tackar Pellejones för en kul liten äventyrsplats! Har Ishnigarab skördat sitt första offer?  :twisted:  Eller lyckades han plocka någon av dina när du körde det?
 
User avatar
pellejones
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 22 Oct 2014, 23:14
Contact:

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Mon 11 Mar 2019, 22:49

Det där var väldigt trevlig läsning :D Kul att ni körde det och att det gick att köra utan några större problem! Tungt att spelarna fick det svårt bara. Nej ingen av mina spelare dog men det var riktigt nära. "Misstänksamheten var hög mot ropen på hjälp från håligheten under bron" haha ja så var det för oss också :D men som de äventyrare spelarna är kunde de ju inte låta bli. Plus att ALLA misslyckades med sina slag för att slippa gå ner. Kul att ni spelade och tack för att du delade med dig av det :)
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Dödens Bro - Äventyrsplats, Grotta

Mon 11 Mar 2019, 23:49

Tycker monsterattackerna var välbalanserade, så blev en bra strid. Om ingen RP knäcks så är det ju inte spännande, och knäckt betyder ju crit-tabellen. Så out of our hands  :twisted:

Funderar på att utsätta gruppen för en grupp rödelöpare som jagar rätt på Isnigarabs alvrubin härnäst. Så kan jag delge lite av Ishnigarabs backstory som de missade nu, och lite andra alvmyter som kan sätta igång dem i Korpens Klagan sen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests