Johan Granberg
Topic Author
Posts: 7
Joined: Fri 20 Apr 2012, 20:36
Location: Umeå

Karaktärsporträtt

Wed 15 Aug 2012, 11:57

Jag var inte säker på var en sådan här tråd skulle passa bäst, men det här känns som en lämplig plats. Har också kollat runt lite efter ifall det redan skulle finnas en tråd av det här slaget utan att hitta något. Om det redan finns ber jag om ursäkt för upprepningen.

Det jag tänkte med den här tråden var att vi skulle hjälpa varandra med att bygga upp ett bibliotek av snygga, stämningsfulla porträtt i trakorisk anda för användning i våra kampanjer. Jag tycker själv om att skriva ut ett stort antal bilder på hårt papper och lägga dem i en hög på bordet, så att jag och de andra spelarna kan plocka upp ett lämpligt porträtt och skriva ett namn på det när en ny karaktär introduceras i berättelsen. Sedan kan man till exempel använda sig av ett litet fotoalbum där man stoppar in alla använda bilder och får en snygg katalog över berättelsens persongalleri. Man kan även skriva ner intressanta fakta om karaktärerna på bildens baksida, eller lämna lite utrymme i ramarna.

Så: vi kanske kan använda den här tråden för att tipsa varandra om schyssta konstnärer, webbplatser med gallerier eller bara posta specifika bilder vi hittat som vi gillar. Vad tror ni?

Själv funderar jag på att i Svavelvinter använda mig ganska mycket av Rembrandt, som har en hel del porträttmålningar i arsenalen. Scrollar man ner förbi texten på den här sidan finns ett antal goda exempel.

Vad har ni för favoriter?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Karaktärsporträtt

Wed 15 Aug 2012, 16:05

Mycket bra ämne! Ser fram mot att se fina bilder här.

Men kanske borde tråden kanske ligga under Trakorien eller något, så att inte bara Berättare vågar sig hit?
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Karaktärsporträtt

Wed 15 Aug 2012, 17:18

Jag gillar av någon anledning de groteska vinjettillustrationerna till 1982 års musikaluppsättning av Sweeney Todd: http://www.youtube.com/watch?v=4LAFGRlfMqQ. Jag har inte lyckats luska ut var de kommer ifrån men de ser ut som något Dickens-liknande från 1800-talet. Kolla gärna klippet - det är en härlig sång utom tjutet när ridån faller men sådant får man ta. Angela Lansbury är dessutom outstanding som pajbakerskan.

Kuriosa: Om ni slår upp sidan 223 i Slaktare små och läser nedre halvan av sidan från Shaguls första replik och framåt så dräller det av referenser till "Balladen om Sweeney Todd" (vilken av fullständigt outgrundlig anledning inte finns med i Tim Burtons film):
"He served a dark and avengeful God"
"He trod a path that few have trod"
"His eye was odd and his skin was pale"
"Sweeney would blink and rats would scuttle"

Shaguls första mening är dessutom en pastisch på Jan Stenmarks teckning: http://bluebay.files.wordpress.com/2011 ... =400&h=298
 
Johan Granberg
Topic Author
Posts: 7
Joined: Fri 20 Apr 2012, 20:36
Location: Umeå

Re: Karaktärsporträtt

Thu 16 Aug 2012, 10:14

Mycket bra ämne! Ser fram mot att se fina bilder här.

Men kanske borde tråden kanske ligga under Trakorien eller något, så att inte bara Berättare vågar sig hit?
Flytta gärna tråden!
 
Johan Granberg
Topic Author
Posts: 7
Joined: Fri 20 Apr 2012, 20:36
Location: Umeå

Re: Karaktärsporträtt

Thu 16 Aug 2012, 10:52

Jag gillar av någon anledning de groteska vinjettillustrationerna till 1982 års musikaluppsättning av Sweeney Todd: http://www.youtube.com/watch?v=4LAFGRlfMqQ. Jag har inte lyckats luska ut var de kommer ifrån men de ser ut som något Dickens-liknande från 1800-talet.
Detta är något av en exkurs, eftersom det inte innehåller några länkar till karaktärsporträtt, men jag är nyfiken på det där eftersom jag älskar den typen av illustrationer. Det ser mycket riktigt ut som något från 1800-talet, påminner lite om Harry Maguires mörkare alster. Jag vet att han har gjort Sweeney Todd-illustrationer men har inte hittat många av de bilderna. Sökningar på Sweeney Todd-illustrationer ger en del träffar på gamla träsnitt och spännande bilder, men ingenting som riktigt liknar det där. Jag sökte på Harry Maguire också. Det finns en del bilder och info för vidare efterforskningar här och här.
 
Johan Granberg
Topic Author
Posts: 7
Joined: Fri 20 Apr 2012, 20:36
Location: Umeå

Re: Karaktärsporträtt

Sat 18 Aug 2012, 14:13

Okej, den här tråden verkar bli lite av min egen lekstuga, men jag hoppas att någon annan kliver in och deltar i leken snart. Hursomhelst har jag hittat en användbar sida för konst ifrån den italienska renässansen, vilket borde fungera i vissa fall. Här finns den. Där fanns vissa gobitar, här är ett par exempel som jag diggar (hoppas direktlänkandet av bilderna fungerar, annars får jag flytta dem till en annan plats):

Image

Image

Caravaggio gjorde mycket snyggt...

Image

Här måste man klippa lite för att få ut porträttbilder, så detta är egentligen inte vad jag är ute efter i tråden men jag tänker mig att det kan vara värt besväret ändå i och med att bilden är så dynamisk och stämningsfull:

Image
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Karaktärsporträtt

Sat 29 Dec 2012, 12:47

Giovanni Battista Moroni tycker jag har oerhört snygga och användbara porträtt:

Såsom Skräddaren:
Image

Don Gabriel de la Cueva:
Image

Och en dam:

Image
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Karaktärsporträtt

Sat 29 Dec 2012, 13:10

Coolt och inspirerande!
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Karaktärsporträtt

Sat 29 Dec 2012, 16:08

Mycket bra!

Jag har ju porträtt på de flesta personer som figurerar i romanerna men det rör sig mest om förebilder som inte befinner sig i renässansmiljö. Vet inte hur intresserade ni är av dem. En del har jag visat på min blogg. Mina behov är nog lite annorlunda eftersom jag mest behöver personer som kan agera på ett på ett personligt sätt från kapitel till kapitel där utseendet bara är en del.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest