Bladerunner_35
Topic Author
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Mode och kläder?

Mon 11 Jun 2012, 20:21

I planerandet av vår kampanj stötte vi på den eviga frågan - hur i hela friden klär sig folk? Romanen ger mest extrema överklassexempel.

Jag gissar att vi bör hitta inspiration någonstans i sen medeltid och eller renässans? Som här: http://www.historicalclothingrealm.com/ ... unics.html
 
Grune
Posts: 14
Joined: Mon 14 May 2012, 13:24

Re: Mode och kläder?

Thu 14 Jun 2012, 14:18

Själv har jag mest tänkt på kläder som att skapa så tydliga bilder och förståelse som möjligt om de karaktärer de möter. Typ såhär: En man i kantarellgul kåpa och röd, heltäckande kroppsmålning röker på en grön pipa formad som en ödla. Eller en brunt solbränd man i senig överkropp och smutsig väst med skägg som vitt sjöskum. Och sen skit samma om det blir konsekvent med vad världen tillåter, om tygimporten för den kantarellgula färgen i palamux blablabla osv.

Men angående att beskriva en gruppidentitet annan än överklass så har jag använt materialet gråvväv som klassmarkör för en slags grupp som är långt under överklass. Gråväv är tänkt som det billigaste materialet, införstått att de flestas strävan är att försöka undvika gråväven för att visa att de har mer möjligheter än så. Att skaffa färgade tygkläder. Tänker också att där finns en stolthet inbakad hos gråvävgruppen, att de ändå vill visa att de håller gråväven ren, och att de har en relation som är nedlåtande till de som är klädd i smutsig gråväv.

Ibland fokuserar jag på hur kläderna är burna och gjorda,för att visa personligheten eller tillhörigheten hos en person. Exempel: kläder kan vara omsorgsfullt lagade, felknäppta, inte riktigt passa, förstärkta med läder, någon har en klänning som ser ut att vara för fin för henne, ha uppkavlade ärmar, en liten fisk/timglas/vagnshjul broderat på bröstfickan, järnspännen på manteln som blänker och luktar rustningsputs, osv.

Sen försöker jag att hålla beskrivningen till att innefatta bifigurens kläder och uppträdande och göra så att spelarna får skapa sin egen upplevelse av bifigurern, inte beskriva den. Lite abstrakt kanske men istället för att säga att personen är arg och hotfull, beskriva hur han går närmare, spänd blick, mullrande röst, höjer sig ovanför rollpersonen, bröstmuskler stora som två vagnshjul, armarna höjda. Samma gäller kläderna. En person blir då inte rik utan det beskrivs istället vad den har på sig, sen får rollpersonen få upplevelsen rik, om den känner för det.

Det viktigaste angående kläder tycker jag är att spelarna ska förstå sammanhanget och vilken roll bifiguren har. Och ju tydligare desto bättre.

Lite hattigt inlägg kanske men jag är lite tuggad & utsketen idag.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests