Bladerunner_35
Topic Author
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Wiki?

Wed 16 May 2012, 07:04

Hej.

Jag tycker Bergtings wiki över Morwhayle är fantastiskt inspirerande: http://www.morwhayle.se/wiki/index.php?title=Huvudsida

Går det/får vi göra något liknande till Svavelvinter?

Min erfarenhet är att det ofta skapas en mängd intressanta tillägg till rollspel av kreativa forumsanvändare och det vore coolt att samla dessa i en wiki tillsammans med en översiktlig beskrivning av världen.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Wiki?

Wed 16 May 2012, 08:27

Bra idé tycker jag!
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 01:04

Jag tycker att detta är en bra idé men samtidigt blir jag lite fundersam kring copy-right grejor osv. Men om Mästaren här ovan ger sin tillåtelse så är det väl enbart att panga på! Riksen är bara att jag kommer lusläsa böckerna för att kunna föra in så många artiklar jag enbart kan!

/G
 
Bladerunner_35
Topic Author
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 07:24

Jag tycker att detta är en bra idé men samtidigt blir jag lite fundersam kring copy-right grejor osv. Men om Mästaren här ovan ger sin tillåtelse så är det väl enbart att panga på! Riksen är bara att jag kommer lusläsa böckerna för att kunna föra in så många artiklar jag enbart kan!

/G
Jag har ingen som helst erfarenhet av att starta en wiki men har börjat googla. Det verkar inte vara riktigt lika enkelt som jag föreställde mig. Finns det någon med mer erfarenhet av wikis?

http://www.wikihow.com/Start-a-Wiki

Jag skriver förövrigt ned allt matnyttigt jag hittar medan jag läser Svavelvinter (romanen) med hopp om att påbörja en Encyklopedia Trakoris.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 07:53

Jag tycker att detta är en bra idé men samtidigt blir jag lite fundersam kring copy-right grejor osv. Men om Mästaren här ovan ger sin tillåtelse så är det väl enbart att panga på! Riksen är bara att jag kommer lusläsa böckerna för att kunna föra in så många artiklar jag enbart kan!

/G
Det här med copyright är egentligen bara aktuellt om man tar sammanhängande textstycken eller illustrationer rakt av men jag föreställde mig som Bladerunner_35 att man skulle skriva ny text av typen uppslagsbok. Sedan har jag aldrig varit särskilt rädd för att låta andra skriva om Trakorien utan tycker snarare att det är kul. Enda problemet är egentligen om mina egna planer för landet och romanerna störs. Ett uppslagsverk välkomnar jag.
 
Bladerunner_35
Topic Author
Posts: 94
Joined: Tue 24 Apr 2012, 18:46

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 08:31

Utifrån denna diskussion verkar det vara relevant att vi pratar lite om syftet med wikin. Personligen föredrar jag att skynda långsamt och jag har inte bråttom att slänga upp något. Tvärtom vill jag gärna veta om det är fler än jag och Guendolin (och Brior) som tycker det är en bra idé och är beredda att bidra med text.

Jag tänker mig spontant att wikin kan användas på tre sätt:

1. Mycket översiktlig världsbeskrivning

2. Möjlighet att samla material skrivet av rollspelare för rollspelare på ett ställe

3. Jag vill också lägga upp kortare "encykolpedisk" info från romaner och regelbok med.Två exempel på detta skulle kunna vara;

Cotrocotro - snabbdödande gift brukat av RahbdoRama (S267)

Heliga Intjänandets tecken - lägg vänster hand i den utsträckta högerhanden och vänd sedan upp båda handflatorna (S131).

Allt länkat så mycket som möjligt naturligtvis.

Det övergripande syftet med wikin är så klart att sätta färg på Trakorien och inspirera i största allmänhet, förutom att strukturera och bevara bra texter från forumen.

Förutom exemplet från Morwhayle ovan (som jag tycker är väldigt bra mycket pga sin enkelhet) finns även Noirs wiki: http://www.noir.nu/components/com_mambo ... /Huvudsida

Den behöver man dock vara registrerad för att nå (vilket jag inte tycker att vi ska kräva för Svavelvinterwikin).
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 10:21

Jag tycker att det vore en jätte bra ide att ha en trakorien wiki, som sl skulle man slippa att behöva förklara världen, du bara skickar dem länken till wikin och säger: läs.
När våran spelgrupp skulle börja rollspela Rogue Trader så fick vi som inte kan särskilt mycket om den världen kolla upp lite saker på Warhammer 40k wikin, jag som spelade tech-priest kollade enbart upp sidan om tech-priests vilken gav mig en bra inblick i hur de tänker och beter sig.

Jag tror jag skulle kunna tänka mig att bidra till wikin med text men jag känner att jag förtillfället är alldeles för ny i trakorien för detta, men jag kommer gärna med tankar och förslag och pekar ut fel om jag ser några ;)
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 10:37

Det övergripande syftet med wikin är så klart att sätta färg på Trakorien och inspirera i största allmänhet, förutom att strukturera och bevara bra texter från forumen.
Redan innan material börjar läggas in så borde man bestämma hur det hela ska struktureras, dvs hur man ska hitta i det. Dessutom vore det bra om man tar för vana att hänvisa till varifrån uppgifter hämtats, inte minst för att skilja på vad som är "officiellt" och vad som är tredje-parts-påhitt (dessa kan absolut vara med men bör som sagt kunna identifieras).
 
Guendolin
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 11:41

Jag har börjat titta lite på olika tjänster och alternativ.

Wikia är den som används mest och den verkar rätt okej. Den är gratis och det är lätt att komma igång. Samtidigt har den reklam på sig.
http://www.wikia.com/Wikia

Om vi skulle kunna få Frialigan eller någon annan att hosta en Wiki så att vi slapp reklamen vore det drömmen.

Berting använder sig av MediaWiki, vilket Trakorien också skulle kunna göra!
http://www.mediawiki.org

Annars tycker jag som Brior/Granström ovan. Att vi borde ha klara regler för hur saker och ting skall struktureras. Hur referenser skall se ut etc. Det behöver inte vara något super-precist. Bara någon struktur.

Ta er friheten och kom med förslag!

EDIT: Notera att om vi drar ingång en Trakorien Wiki så borde vi sätta igång en Coriolis Wiki också!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Wiki?

Tue 22 May 2012, 12:12

Följer detta med spänning. Och visst kan väl vi kunna hosta en wiki! Ska kolla det med Nils, som är bättre på sånt här än jag.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest