User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Thu 12 Jan 2017, 17:33

För att tala klarspråk:

Det är en baggis att ta de piratade PDF:erna och blanka bort Frazettas omslag, lägga upp dem i ett nytt repo på github och banka in okorrade OCR-tolkningar av texterna i separata filer. Allt som krävs för att vi ska kunna komma igång med en "community edition" är en tillåtande licens att arbeta med materialet i en öppen miljö.

Min egen position när det gäller omarbetningar är att vi behöver en grundversion som är trogen originalen. Utifrån det kan produktspecifika versioner skapas av den som så vill utan att göra ändringar direkt i den kanoniserade ursprungsversionen. Vi har säkert alla en mängd tillägg, ändringar och utökningar i form av spelmötesloggar m.m. som ganska enkelt hade kunnat föras in i en vilda västern-version där allt är tillåtet. En spekulant på att ge ut böckerna i nya produktspecifika utgåvor torde ha god nytta av både originalen och sådana utökade versioner, allt under CC-licens.

För mig, som inte har någon ambition att tjäna en spänn på omarbetningar utan hellre vill göra jobbet iterativt i ett community, löser licensen alla tråkiga juridiska problem. Men vi måste ha den välsignelsen för att ens kunna börja.
Jag är helt inne på Klas linje av flera skäl. Med de gamla modulerna lagligt tillgängliga är det enkelt för var och en att göra egna versioner för sina spelbehov eller att bygga på med nytt material. Jag förmodar att man även måste maska bort DoD där detta står såvida inte Riotminds går med på att det står kvar. Någon annan får gärna fråga dem i så fall.

Vad gäller illustratörernas godkännande så gäller detta som sagt CC-licens utan kommersiella intressen.
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Thu 12 Jan 2017, 23:45

Jag är helt inne på Klas linje av flera skäl. Med de gamla modulerna lagligt tillgängliga är det enkelt för var och en att göra egna versioner för sina spelbehov eller att bygga på med nytt material. Jag förmodar att man även måste maska bort DoD där detta står såvida inte Riotminds går med på att det står kvar. Någon annan får gärna fråga dem i så fall.Vad gäller illustratörernas godkännande så gäller detta som sagt CC-licens utan kommersiella intressen.
Cool :)
En skiss till handlingsplan:
  • Få godkännande från Riot Minds att låta "Drakar och Demoner" stå kvar i det kanoniserade materialet, givet att licensen specificerar att det är (C) Riot Minds och inte får användas i derivat. Eller något sådant.
  • Brior sätter ihop ett manifest av material som täcks av sagda CC licens och postar någon stans på ett lagom formalistiskt sätt? Jag vill bara att det hela ska vara juridiskt spårbart.
  • Vi hjälps åt att posta PDF:er av materialet som täcks av licensen. Frazettas illustrationer blankas till vita hål i omslagen men i övrigt är det fotografiska kopior av de kompletta böckerna.
  • Den som vill pitchar in för att korreläsa OCR-tolkningar av den kanoniserade versionen. Notera att OCR-tolkningarna är derivat så alla referenser till Drakar och Demoner i OCR-tolkningen måste ändras till (C) Riot Minds men i övrigt ändrar vi ingenting. Kanske inte ens stavfel?
Har jag missat något?
Last edited by Klas on Thu 12 Jan 2017, 23:55, edited 1 time in total.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Thu 12 Jan 2017, 23:48

Lycka till! ☺
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Fri 13 Jan 2017, 00:01

Jag tog en snabb titt på Riot Minds PDF:er av övrigt gammalt material. De har har helt enkelt klistrat in sin (C) längst ned på varenda sida i varenda modul. Jag föreställer mig att "våra" PDF:er går att manipulera på samma sätt med något slags automagi. Ska undersöka saken.

Edit:
Har undersökt saken och löst problemet. Lite shell script i Linux för den som råkar tycka sådant är kul:

pdftk oraklets_fyra_ögon.pdf stamp copyright_riot_minds.pdf output test.pdf

Vad som händer är helt enkelt att filen "copyright_riot_minds.pdf" klistras in ovanpå varenda sida i filen "oraklets_fyra_ögon.pdf". Resultatet hamnar i test.pdf. Det vill förstås till att texten i (C)-dokumentet är på rätt plats (längst ned på sidan) men det fixade ordbehandlaren. Varde copyright notice!

Edit 2:
Det enda omslaget av Frazetta är till Trakorien. Övriga tillskrivs Steven Hägg (Svavelvinter), Greg Hildebrandt (O4K & D5K) och James Warhola (Kristalltjuren). Om jag förstår saken rätt kan dessa övriga vara kvar i PDF:erna?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Fri 13 Jan 2017, 07:32

Gäller arbetet mer än bara Trakorienboken så har jag för längesen påbörjat ett arbete där första två kapitlen i Svavelvinter är genomgångna (se tidigare länk).

Ang DoD/Riotmind så ser jag inte ens varför man ska bemöda sig en diskussion med dem. I alla firumdiskussioner de deltagit i finns tyvärr en känsla av girighet och ego som gjort att jag aldrig köpt deras produkter. Kan varken se att de skulle släppa till något godkännande eller att ett godkännande skulle gynna arbetet. (Minns jag inte fel var det väl dessutom en rätt irriterad stämning när Erik G hävdade sin rätt till Trakorien.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Fri 13 Jan 2017, 10:10

<...>

Ang DoD/Riotmind så ser jag inte ens varför man ska bemöda sig en diskussion med dem. I alla firumdiskussioner de deltagit i finns tyvärr en känsla av girighet och ego som gjort att jag aldrig köpt deras produkter. Kan varken se att de skulle släppa till något godkännande eller att ett godkännande skulle gynna arbetet. (Minns jag inte fel var det väl dessutom en rätt irriterad stämning när Erik G hävdade sin rätt till Trakorien.
Jag vill inte prata med Riotminds, men om någon annan får deras godkännande så underlättar det förmodligen. Det måste dock stå klart att de inte tillskrivs några andra rättigheter än vad de redan äger. Notera att också "Ereb Altor" numer ägs av dem som varumärke – de hade redan sökt detta (2010?) när fansiten erebaltor.se bad dem om att få använda gammal material, men fick avslag eftersom de inte styrkte upphovsrätt på begäran. Ändrade regler gjorde att en ny ansökan godkändes (2016?)
För att rekapitulera "den irriterade stämningen":
* Jag kontaktade Riotminds typ 2008 och antydde att vi kanske kunde göra något tillsammans. Jag får erkänna att jag även fiskade efter deras syn på mina gamla alster eftersom romanen ju kommit ut.
* De svarade med att de noterat min roman (Svavelvinter), men sade att jag måste få deras godkännande för nyutgåvor eftersom de hävdade att namnet var deras varumärke. Något samarbete var det aldrig tal om efter detta.
* Vi hade en irriterad, men inte fientlig brevväxling där jag utan framgång försökte påpeka att de missförstått saken och att de ingalunda ägde varumärket Svavelvinter.
* En immaterialrättsadvokat som jag arbetat med rådde mig att söka varumärket "Svavelvinter" hos PRV, vilket jag gjorde tillsammans med varumärket "Trakorien".
* Riotminds fick nys om detta och inlämnade en formell protest, samt sökte samma varumärke, vilket jag i min tur protesterade mot formellt.
* PRV gav mig rätt och "Svavelvinter" är sedan dess mitt varumärke. RM sade i ett avslutande meddelande till mig att de uppfattat att varumärket Svavelvinter ingått i vad de köpte efter Target Games, men att de accepterade PRVs beslut.
* När RM lade ut alla de gamla spelen online så skrev jag till dem med kravet att de skulle ta bort alla mina verk vilket de också gjorde. Jag har inget emot att de gamla modulerna görs tillgängliga, men i så fall ska det ske på laglig väg, med tillstånd från alla inblandade och cred där cred hör hemma. Att RM hade snott pdf:er inscannade av en pirat som sedemera gnällde över saken tyckte jag däremot var stor komik.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Fri 13 Jan 2017, 12:53

Ser inte heller behovet av blanda in RM (eller copyrightstämpla för deras räkning om det var tanken?). Ta bort Ereb/DD-referenserna bara - de har ju inte upphovsrätt till texterna eller varumärkesskydd för Konfluxproduktnamnen etc. 

Förlåt att jag tjatar, men är verkligen inte FL intresserade av en kommersiell nyutgivning av modulerna (oavsett system, Svavelvinter/NG m m) - det finns ju eldsjälar här som kan bidra med (varsam) textrestaurering och fix. Inte en total omarbetning, utan behåll texten som den är, med lagom mycket nya tillägg och nödvändiga justeringar från senare bok-och spelutgivning. 

Varför inte som ett Spindelkungen-projekt, om man inte vill ta resurser från Coriolis/Loop/M0 och kunna hålla det lite mer "enkelt" än en "riktig" Ligan-produkt? Jag tror att med lite old school-känsla på upplägget (se bara på alla OSR-grejer som släppts) och lagom nostalgisk marknadsföring inför 30-års jubileet (i år!!!), så har man både en vinnare och en rejäl kulturgärning på handen. Eller har jag fel om det kommersiella intresset (dvs de potentiella köparna) och arbetsinsatsen ("allt" finns ju redan)? 

Ser redan reklamblobben/baksidestexten framför mig (givetvis med Kayats svarta järntornssilhuett i bakgrunden...):

"Sedan den ursprungliga spelmodulen Svavelvinter gavs ut 1987 har otaliga spelgrupper trotsat farorna på den karga polarön Marjuras isvidder för att nå shaguliternas Järntorn, och där bekämpat sekten eller dött på kuppen. 

Nu rustas ånyo en ny expedition med desperata och förhärdade gravplundrare, förlåt äventyrare, med vilda blickar och lappade kläder, men beväpnade och benägna till vilka illdåd som helst. 

Välkomna ombord på svaveltradskonvojen till Marjura som just är klar för avfärd från Trakorien med en hastigt ihoprafsad besättning. Ombord finns några farsegels resenärer som alla vill till världens ände i grumliga syften. Profetiorna viskar om den mystiska konfluxen, ödespunkten i tid och rum, och mäktiga krafter har satts i rörelse. Frågor väcks: vilka är de mystiska shaguliterna, vad är målet för den arkeologiska expeditionen och vilka hemligheter döljer egentligen ordet "Svavelvinter?

I äventyret finns stöd för Svavelvinter, "Nisse Gulliksson Rollspelet", Morwhayle, Fantasy!, Äventyr, Saga, Svärd & Svartkonst, DoD, OSR etc, så du kan spela den mest klassiska rollspelskampanjen någonsin med dina favoritregler!"




Rollspelssverige (såväl 40+are som millennials) unisont: "Shut up and take my money!"
Last edited by Byrax on Fri 13 Jan 2017, 15:24, edited 2 times in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Fri 13 Jan 2017, 13:14

Hej!

En nyutgivning av de gamla konfluxmodulerna har vi diskuterat länge och från olika utgångspunkter. Flera gånger har också arbetet med att scanna in och tvätta texterna dragits igång, och en hel del är gjort av er forumiter. Ofta har dock diskussionerna fastnat på frågan om modulerna ska ges ut i originalversion eller anpassade till romanerna och/eller Svavelvinterspelet. Det finns olika åsikter om den saken här på forumet...

Idén är inte ointressant för oss, men man ska komma ihåg att även om vi får originaltexten så återstår massor av jobb innan vi når en färdig produkt. Planering, redigering, layout, marknadsföring, eventuell kickstarter, tryck, distribution osv osv - och att göra detta måste vägas mot de andra projekt vi har på gång.

En annan fråga är väl, om jag förstått saken rätt, att övriga inblandade (illustratörer osv) har givit tillstånd till att sprida verket ideellt, men om vi ska göra en kommersiell (i den mån rollspel kan vara det) produkt av det hela så blir situationen en annan. Då är det kanske enklare att göra helt nya illustrationer och en helt ny layout. Vilket också kostar tid och pengar.

För att sammanfatta - detta är inte alls ointressant för oss, men att göra en kommersiell produkt av det är ett stort projekt. Därför tror jag att det kanske är vettigt att, i alla fall som ett första steg, scanna och tvätta texterna och göra dem allmänt tillgängliga.
Fria Ligan
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Fri 13 Jan 2017, 13:29

Uppdaterar mitt förslag efter situationen såsom den beskrivits:
  • Erik postar en CC-licens som täcker fotografiska kopior av d ursprungliga böckerna där (C) tillskrivs de som berörs. Licensen stipulerar att derivat måste täckas av samma licens.
  • PDF:erna läggs in med Frazettas omslag till Trakorien tvättat. (Att stämpla allihop med "Drakar och Demoner är (C) RiotMinds AB" är en småsak så varför inte.)
  • OCR-tokningar postas i projektet och räknas då som derivat.
  • Den som vill postar alternativa versioner av OCR-tolkningarna uppdaterade för andra regelsystem eller vad som helst. Enda regeln är att postaren täcker materialet med samma licens.
Jag förstår reglerna för (C) och TM så att det inte är förbjudet att nämna de täckta termerna utan tillstånd. Däremot måste termerna tillskrivas sina ägare när de används. Därmed borde vi inte behöva blanda in RM alls så länge vi tillskriver dem (C) och TM för "Drakar och Demoner" samt "Ereb Altor" på ett korrekt sätt.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Nisse G-rollspel i Trakorien?

Fri 13 Jan 2017, 14:26

Att stämpla allihop med "Drakar och Demoner är (C) RiotMinds AB" är en småsak så varför inte.)
Du menar "Drakar och Demoner är (R) RiotMinds AB" (C = upphovsrätt, R = registrerat varumärke).
Det finns juridikkunniga här som säkert kan reda ut den saken. Min gissning är att man inte behöver radera DoD eller Ereb Altor i löptexten, men att det måste bort från modulernas framsidor. Å andra sidan ligger fortfarande Svavelvinter och de andra modulerna upp som framsidor på RM:s nedladdningssida även om inget kan laddas ner. I det fallet gällde saken mer upphovsrätt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests