Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Modell för Vulferveden

Sun 05 Jun 2016, 18:30

Jag har tänkt att Vulferveden i vår kampanj utgörs av en tempererad regnskog, med hänsyn till sin position mellan havet och bergen i Rung. Som exempelvis Great Bear Rainforest i Kanada. En rolig detalj i sammanhanget är att området är känt för sina vita (svart)björnar! :)

Image

Skogen är alltså fuktig och grön, där såväl träd, stenar och fallna trädstammar är täckta av mossor och lavar. Marken täcks dessutom gärna av ormbunkar. Källmaterialet omnämner också gamla lavafloder vilka genomkorsar skogen från bergen till havet. Dessa tänker jag mig också täckta av en tjock grön matta men utgör ändå en slags expressleder genom skogen.

Jag föreställer mig att vargfolket helt har tagit över vargarnas nisch i ekologin, genom en kombination av mystisk assimilering och konkurrens om jaktmarkerna. Det finns dock andra rovdjur vilka förmodligen har andlig betydelse för det lurviga folket. Förutom sina förfäder, vilka vakar över folket från natthimlen i form av stjärnorna, dyrkar man naturens andar och den Stora modern som man föreställer sig som varghonan som gav upphov till de olika stammarna i skogen.

Skogens heligaste plats är tabu, föreställer jag mig, och utgörs av ett urgammalt Irminsule-träd. Här tros hemligheten bakom vargfolkets ursprung ligga och det är hit den vita varghonan Roaga har förvisats sedan hon drabbades av Remuntras vansinne i vårt spel. Eftersom Irminsule är förbunden med andra världar genom sitt rotsystem (och möjligen också andra Irminsule-träd, troligen är de alla en och samma) innebär Raogas närvaro att öppningar som annars hade förblivit stängda nu har öppnats mot andra världar alternativt till de Grå hallarna...
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Modell för Vulferveden

Mon 06 Jun 2016, 09:31

Låter mycket bra alltsammans, tycker jag.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest