Byrax
Topic Author
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

"Enkelt byscenario"?

Thu 17 Mar 2016, 15:28

Onödig kuriosa...

Har för mig att jag för länge sedan läste att Erik Granström kallade Svavelvinter för ett "enkelt byscenario" eller liknande, i jämförelse med senare delar (kanske Den Femte Konfluxen)? Tyckte det var en kul formulering och vill minnas att jag nämnde den för spelarna inför senare Konfluxdelar, och att de inte riktigt höll med i sak... ;)

Har jag drömt, var det i Sinkan, ngn intervju eller i ngn modul?

Ngn som vet? Erik?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: "Enkelt byscenario"?

Thu 17 Mar 2016, 16:38



Ngn som vet? Erik?
Nä, jag minns inte, men jag menade förmodligen att perspektiven vidgas och mer står på spel i senare delar.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: "Enkelt byscenario"?

Tue 17 Jan 2017, 10:47

Hitta´t. Fanns visst i inledningen till D5K (jag kikade på modulen igen i samband med Vanderlandsupplösningen). 
 
Sopodlare
Posts: 17
Joined: Thu 15 Aug 2013, 08:22

Re: "Enkelt byscenario"?

Sun 05 Feb 2017, 21:53

Det skulle vara trevligt att faktiskt ha ett enkelt byscenario...men jag gissar på att ett enkelt byscenario i Svavelvinter lätt expanderar till internationell politik och interdimensionella resor.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: "Enkelt byscenario"?

Sun 05 Feb 2017, 22:49

Det skulle vara trevligt att faktiskt ha ett enkelt byscenario...men jag gissar på att ett enkelt byscenario i Svavelvinter lätt expanderar till internationell politik och interdimensionella resor.
Faktum är att jag har ett enkelt byscenario som jag någon gång skulle vilja utveckla. Lekte med tanken att plocka upp det nu när jag jobbar med ett annat rollspel åt Fria ligan, men det passar inte i den världen såsom vi tänker oss den utan mer i Svavelvinter. Det finns implikationer för politik och handel, men dessa är bara rykten och spekulationer i byn som jag tänkte skulle ligga isolerad bortom ära och redlighet. Den ursprungliga inspirationen kom från western-serien Deadwood som jag tittade på från början till slut när jag låg på sjukhus för några år sedan.
 
Sopodlare
Posts: 17
Joined: Thu 15 Aug 2013, 08:22

Re: "Enkelt byscenario"?

Mon 06 Feb 2017, 00:01

Det skulle vara trevligt att faktiskt ha ett enkelt byscenario...men jag gissar på att ett enkelt byscenario i Svavelvinter lätt expanderar till internationell politik och interdimensionella resor.
Faktum är att jag har ett enkelt byscenario som jag någon gång skulle vilja utveckla. Lekte med tanken att plocka upp det nu när jag jobbar med ett annat rollspel åt Fria ligan, men det passar inte i den världen såsom vi tänker oss den utan mer i Svavelvinter. Det finns implikationer för politik och handel, men dessa är bara rykten och spekulationer i byn som jag tänkte skulle ligga isolerad bortom ära och redlighet. Den ursprungliga inspirationen kom från western-serien Deadwood som jag tittade på från början till slut när jag låg på sjukhus för några år sedan.
Jag ÄLSKAR Deadwood! Bring it!
Vi här på forumet kan såklart hjälpa till!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: "Enkelt byscenario"?

Mon 06 Feb 2017, 07:39

Deadwood är fantastiskt!
Trakorien är fantastiskt!
Svavelvinter-RPG är fantastiskt!

Vad kan gå fel? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: "Enkelt byscenario"?

Mon 06 Feb 2017, 10:28

OK, anta att vi ska försöka göra ett nytt äventyr baserat på Deadwood.
Ni som spelar: Vad fungerar bäst och vad är viktigast att det finns med i ett äventyr till Svavelvinter?
Reglerbitarna varken kan eller vill jag ta i utan det får någon annan tillföra. Jag kunde hitta på en miljö, intriger och personer.

* Jag upptäcker nu när jag bläddrar tillbaka att jag hade skissat ett äventyrsförslag till kapitel 12 i grundboken som kom 2012, men att detta inte kom med i boken, förmodligen för att jag ägnade mig åt annat. Skulle kunna pilla vidare på den grunden.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: "Enkelt byscenario"?

Tue 07 Feb 2017, 20:01

OK, anta att vi ska försöka göra ett nytt äventyr baserat på Deadwood.
Ni som spelar: Vad fungerar bäst och vad är viktigast att det finns med i ett äventyr till Svavelvinter?
Reglerbitarna varken kan eller vill jag ta i utan det får någon annan tillföra. Jag kunde hitta på en miljö, intriger och personer.

* Jag upptäcker nu när jag bläddrar tillbaka att jag hade skissat ett äventyrsförslag till kapitel 12 i grundboken som kom 2012, men att detta inte kom med i boken, förmodligen för att jag ägnade mig åt annat. Skulle kunna pilla vidare på den grunden.
Vill gärna ha intressant intrigspel mellan olika grupperingar. Gärna oväntade vändningar och kanske rent av oväntade fraktioner. Sen gillar jag verkligen de gamla "Komplikationerna" från Svavelvinterlådan 1987 (om RP gör si, finns det risk för att så...). Gillar även när det blir svåra "pest eller kolera" val.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: "Enkelt byscenario"?

Wed 08 Feb 2017, 12:43

Härligt! 

Skall fundera lite men givna inslag är väl: Minnesvärda karaktärer och figurer med inte helt uppenbara motiv och dolda agendor. Skeenden och upplägg där det verkar ack så enkelt från början, men blir mer komplicerat allt efter som, och där man i efterhand inser att man blivit dragen vid näsan. En nyansrik miljö med flera lager (historia, geografi, kultur, religion etc) där allt inte är alldeles uppenbart och är föremål för flera olika möjliga tolkningar. Inga givna lösningar på problemen eller tydliga svart-vita konflikter. Möjlighet att se perspektiven från flera håll och en introduktion som ger en första snabb (om en missvisande) inblick i settingens olika karaktärer/fraktioner/konflikter. Gärna en möjlighet för äventyrarna att komma till trakten som rookies med uppdrag som visar sig urarta till något annat än vad man trott (jfr Briors expedition, Harkers besök hos en viss greve) t ex ett arv, övertag av ett värdshus/handelsbod, begravning av en släkting eller ngt. Givetvis många motiv till äventyrande i regionen. Mer grisodlarstuk än hovintriger i Tricilve, men det är väl tanken redan. Och så någon bisarr, brutal och komplicerad fälla med en gåtfull instruktion!


PS och minst något nytt alster från Stefan Kayats penna... :)

PPS Glöm inte ett visst detaljfokus på vämjliga matrecept!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests