Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

"Alven" Simenard Froim

Sat 05 Mar 2016, 20:43

Brior Brådfot omtalar sin "lärare i kalligrafisk historik" Simenard From av Tricilve i inledningen till sin krönika. Där är han ju en alv som "menar att kunskap är ett vapen som endast bör anförtros kända och pålitliga huvuden", medan namnet Simenard From återanvänds i romanen Svavelvinter som en akademiker som lagt fram en teori om Kronolaben.

Jag tänkte själv återanvända den lärde gamlingen som en slags expert på Septaviets mekaniska ångklocka, ifall spelarna får Kronolaben på hjärnan och söker ytterligare information. Frågan är dock om han ska vara en inhemsk förmåga, kanske rent av den namnkunnigaste trakoriern på akademien - eller en främmande fågel likt Tasenbar Örtkänne? Om båda ska vara gamla stötar så torde de dock vara bittra rivaler - frågan är vad som kan ligga bakom fientligheten?

Vidare funderar jag över vad som kan ha blivit av mäster Gaoskis verkstad och inte minst modellen av Kronolaben...

Några förslag?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: "Alven" Simenard Froim

Sat 05 Mar 2016, 21:07

Jag har för mig att mäster Gaoskis granne, en fågeldelikatör vid namn Avipenna da Menno, tog verkstaden i anspråk för sitt kompani Nya kastellet och där inrymde ett parti nylevererade gumpvaktlar som han saknade plats för. Den modell av kronolaben som upptog en hel vägg kunde enkelt byggas om till burar medan verkstadens kvarnar nyttjades för framställningen av hans specialiteter: Helvalsad plattvaktel rullad med fullfjädersfärs.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: "Alven" Simenard Froim

Sat 05 Mar 2016, 21:40

Apropå Gaoskis verkstad så tänkte jag att den inte finns vid Rin Rasia utan snarare i Klevan där hjulet drevs av vattnet och avfallet kanalen. Därmed behöver han inte springa genom stadens centrum, runda Bitterkull och passera Bokrind på sin väg ända till Trinrasia för att hämta putsmedlet till Kronolabens lins.

Som av en händelse har vi redan etablerat i en tidigare kampanj att den förmögne ledaren för Tricilves RhabdoRana-cell har en verkstad i Klevan, där han tillverkar olika mekanismer och fällor. Måhända köpte han upp hela mäster Gaoskis inventarium?
 
Sopodlare
Posts: 17
Joined: Thu 15 Aug 2013, 08:22

Re: "Alven" Simenard Froim

Sat 08 Oct 2016, 22:30

Apropå Gaoskis verkstad så tänkte jag att den inte finns vid Rin Rasia utan snarare i Klevan där hjulet drevs av vattnet och avfallet kanalen. Därmed behöver han inte springa genom stadens centrum, runda Bitterkull och passera Bokrind på sin väg ända till Trinrasia för att hämta putsmedlet till Kronolabens lins.

Som av en händelse har vi redan etablerat i en tidigare kampanj att den förmögne ledaren för Tricilves RhabdoRana-cell har en verkstad i Klevan, där han tillverkar olika mekanismer och fällor. Måhända köpte han upp hela mäster Gaoskis inventarium?
Blev det något av detta? SJUKT intressant idé!
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: "Alven" Simenard Froim

Sun 09 Oct 2016, 18:30

Spelaren/spelarna valde aldrig att rota i detta så uppslaget kom aldrig till användning.
 
Sopodlare
Posts: 17
Joined: Thu 15 Aug 2013, 08:22

Re: "Alven" Simenard Froim

Tue 11 Oct 2016, 22:14

Jag ska pressa dit mina spelare.

Vi påbörjade vår kampanj förra veckan, och den startar 20 år FÖRE kronolaben. Det finns mycket att nysta i!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests