Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Nyutgivning av Briors krönika

Sun 21 Feb 2016, 17:22

Jag får erkänna att jag är alltjämt förälskad i Briors krönika i den ursprungliga Trakorien-modulen. Med viss tvekan har jag lånat mitt andra häfte till spelarna i spelgruppen, med brasklappar om att den numera är inaktuell och så vidare. Fast jag när bläddrar i mitt andra exemplar tycker jag faktiskt att själva krönikan fortfarande håller måttet. Nej, den är faktiskt alldeles förträfflig och därför är det synd att den inte är tillgänglig för spelare av det nya spelet. Varför inte redigera om texten och ge ut som en elektronisk produkt?

Något jag noterar är att hänvisningar till alver, dvärgar och orcher ofta är lätta att bortse ifrån och mest verkar pliktskyldigt adderade efter att själva krönikan ursprungligen skrevs. Därmed är det en enkel sak att redigera bort dessa delar. I så fall är det värre med det faktum att Brior Brådfot, i mitt tycke, verkar vara en farländsk munk som så att säga upptäcker Trakorien tillsammans med läsaren. I romanerna, och därmed i det nya spelmaterialet, verkar akademikern istället vara en trakorier bosatt i Tricilve, även om hans ursprung givetvis kan omtvistas. (Visst beter han sig inte särskilt paratorniskt, väl?)

Jag föreslår dock att man bifogar ett förord där sakernas tillstånd förklaras klart och tydligt, samt att man påpekar att om man vill använda sig av krönikan som spelarmaterial så kan man alltså låta Brior Brådfot vara just en främling. Måhända träffar man honom när man seglar till Marjura för att under resans gång få munkens berättelse återberättad muntligen. Ty intrigen med Baldyrs smuggelresa till Marjura torde ändå inte användas av de flesta spelgrupper, såtillvida spelarna inte gestaltar just Baldyr och Brior med flera. Alltså är det ändamålsenligt att ge dessa ikoniska bifigurer nya och mer användbara roller i den egna kampanjen.

Nu vet jag inte hur Ligan ställer sig till något sådant, men det var mina tankar i alla fall. Vad anser ni andra?
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Sun 21 Feb 2016, 18:01

+1. Har själv funderat i de banorna (att reseskildringsdelen borde ges ut reviderad igen på ngt sätt).
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Sun 21 Feb 2016, 21:09

Jag frågade under hösten runt bland upphovsmännen till olika delar av modulen ifråga (liksom till de andra delarna) och bollen ligger hos Fria ligan fn. Det enda jag inte lyckats lösa är omslaget av Frazetta eftersom han är död och kvarlåtenskapen ett ogenomträngligt juridiskt ormbo (jag har försökt nysta). Ett alternativ vore att ge ut modulen med Frazettas omslag ändå och vara beredd att ta bort det om någon invänder, ett annat att göra ett nytt omslag.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Sun 21 Feb 2016, 21:29

Förslaget, alltså det jag skrev ovan, var alltså att enbart ge ut själva krönikan, d v s de första 50 sidorna av modulen. Resten är ju inaktuellt vid det här laget, liksom omslag och illustrationerna av Tony kan kvitta. Sedan har jag förstått sedan tidigare att Marc Grieves illustrationer inte längre existerar i original, varför nya skulle behöva skapas. Eller så använder man bara illustrationer som Ligan redan har.

Den elektroniska produkten, så att säga, skulle alltså inte heta Trakorien(-modulen) utan snarare Briors krönika, eller liknande. Man kan ju tänka sig att man formger den som ett "handskivet" dokument eller liknande.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Sun 21 Feb 2016, 21:59

+1 igen. Håller helt med. Strunta i gamla illustrationer, om det inte står Stefan Kayat undertill... Ett litet uppdaterat "zonhäfte" som kan fungera som en spelarhandout vore guld. Borde finnas POD-lösningar, eller Lulu, om Ligan bedömer intresset som för lågt för att släppa den som separat produkt.

Ett stretchgoal till D5k när den Kickstartas?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Sun 21 Feb 2016, 22:34

Jag föreställde mig annars att en faksimilutgåva kunde fylla både nybehov och skänka nostalgisuckar. Vi har tidigare gjort ansatser att extrahera texten digitalt men aldrig kommit någonvart, så det är nog avfotograferingar av de gamla modulerna som gäller.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Sun 21 Feb 2016, 23:47

Bah, sätt en fanatisk fanboy att skriva av de futtiga få sidorna istället. ;)
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Mon 22 Feb 2016, 14:14

Jag tror också att ett återbesök och en nyutgåva, uppstädat från eventuella referenser till Ereb och alver etc, vore värt mödan. De som vill ha det gamla har ju säkert tillgång till modulerna. Det var dessutom ett tag sedan något "nytt" kom till spelet, så en liten uppdaterad reseguide i stil med zonerna till M0 är väl inte för mycket begärt? :D
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Mon 22 Feb 2016, 16:27

Anar jag ett par frivilliga?
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Mon 22 Feb 2016, 19:11

Anar jag ett par frivilliga?
Om tid fanns, så skulle jag gärna sätta tänderna i den gamla krönikan och leverera en avskrift med fotnoter över möjliga ändringar och tillägg. Jag deltar gärna i ett dylikt projekt oavsett, det är bara att skicka ett PM. 8-)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests