Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Tue 23 Feb 2016, 10:14

Har ngt försök på OCR-scanning av texten gjorts? Skulle underlätta.

Got it!
Last edited by Byrax on Tue 08 Mar 2016, 16:44, edited 1 time in total.
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Fri 26 Feb 2016, 11:58

En idé (rörande både Briors resa och de gamla modulerna dvs Konfluxprojektet).

Outsourca detta på Medusa Games - lysande jobb har ju gjorts av honom med konverteringar av klassiker till Trudvang! Givetvis med input från kunniga trakorisker från forumen (Baldyr, Henke, Maekolv m fl), ligister, och berättaren själv (som har det slutliga ordet).
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Wed 09 Mar 2016, 11:17

Hittade en OCR-scan!

https://archive.org/stream/Drakar_och_D ... n_djvu.txt


Förutom sid- och radbrytningar, så verkar textmassan vara i mycket bra skick (såg knapp ngn scanningsartefakt med fel bokstäver eller så).

Underlättar rejält ett konverteringprojekt.
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Thu 07 Apr 2016, 11:43

 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Sat 13 Aug 2016, 00:17

Det är väl inget som hindrar att krönikan är skriven av Brior, men när han var ny i landet. Texten kan vara "gammal" i förhållande till när romanerna utspelar sig. Baldyr måste väl dock bli en annan person? Vill minnas att han och Brior inte känner varandra när de möts första gången i romanerna.

Hur har det gått med hela förresten? Har någon tagit sig an redigeringen för att bli av med alver, etc?
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Sat 13 Aug 2016, 00:48

Eh, ok. Läser reseskildringen igen och inser nu att det är ett ganska stort jobb att rätta in den i romanernas led. Brior refererar bl.a. till sin tidigare resa till Marjura och problemen som uppstod i Svavelvinter.

Är det bättre att helt enkelt byta Brior och Baldyr mot nya karaktärer som också besökte Marjura under Svavelvinter, eller försöka bygga om så att skriften är äldre än händelserna på Marjura.
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Mon 09 Jan 2017, 12:21

Hej igen,

Julledigheten har inneburit lite lästid (Vanderland!) och nytag på Konfluxkampanjen som tyvärr legat i träda under hösten.

Jag har via Textfixer redigerat textsjoket om Briors resa och så smått börjat att göra den läsbar, dvs ta bort onödiga mellanslag/rader/scanfel i brödtexten, smågrums/artefakter från bilder, etc. Råtexten efter grovfix/borttag av korta sidbrytningar är på ca 75 sidor/26 000 tecken i Word. Fullt hanterbart!

När en städad text finns på plats är det dags för nästa steg - historierevideringen (ut med uppenbara saker som alver och ankfolk mm). Min bedömning (efter att ha läst om originaltexten i Trakorien) är att inte särskilt mycket behöver ändras, men låt oss som visat intresse här höras via PM om ambitionsnivå när det närmar sig (räkna med ngn vecka till innan jag har en första fil klar). Jag tycker dock det verkar onödigt att försöka sammanjämka minsta detalj med Världsboken/bokserien, utan för egen del räcker "good enough". Mitt syfte är att spelarna skall kunna få läsa reseberättelsen inför O4Ö och ha den som referens, och är det smärre inkongruenser med nuvarande spelvärld så kan det nog bara överraska spelarna positivt i spel - Brior har kanske ibland missuppfattat vissa saker och skeenden...

PS Inför revideringen; ankorna får bli träskfolk och dvärgar bergsfolk, men vad har ni för förslag på de förvisso få omnämnanden av orcher, alver och halvlängsmän som förekommer i Briors reseskildring? Tänkte mig "vildfotingar/vildfolk" för orcher och "skogsfolk" eller "skogsskrymt" för alver samt "småfolk" eller helt enkelt bara "halvfolk" för de senare. Svartalfer får bli bergsknytt/oknytt. Troll och Älvkungenreferenser kan vara kvar, det är ju ändå en mytisk värld.
Last edited by Byrax on Fri 13 Jan 2017, 15:33, edited 1 time in total.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Tue 10 Jan 2017, 20:53

Låter vettigt! Om du vill ha hjälp med redigering föreslår jag att du lägger upp det som Google Document. MS Word är inte helt optimalt att arbeta i som grupp, men det är å andra sidan kanske inte heller meningen?
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Wed 11 Jan 2017, 13:03

Ett Google Doc av texten finns nu tillgängligt för fortsatt redigering (kunde inte hålla mig utan har även börjat rensa ut uppenbara Ereb-referenser). You got PM... ;)
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Nyutgivning av Briors krönika

Thu 12 Jan 2017, 02:16

Jag har nyligen försökt skicka PM till ett par personer men de blir kvar i utkorgen och verkar inte skickas. Är det någon som vet hur systemet fungerar? De fåtal PM jag skickat tidigare gick iväg direkt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest