User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Kronolaben

Wed 28 Oct 2015, 00:31

Kronolaben kommer eventuellt snart att besökas i min kampanj, jag satt och skissade lite på hur den kan tänkas förändras med nya maskiner och annat som aktiveras i takt med att konfluxen närmar sig. Eftersom min spelgrupp gillar pussel så behöver jag preppa den ganska mycket. Jag hittade inga illustrationer av den i spelböckerna så gjorde den här skissen utifrån beskrivningen i romanen. Lite klurigt att fatta hur pendeln skall hänga tycker jag, men nu borde den kunna klubba en pelarfader iallafall. Från detta skall jag sätta ut en massa spännande funktioner på den. Vad tror ni, ser detta vettigt ut?
Kronolaben.jpg
Kronolaben.jpg (76.72 KiB) Viewed 4517 times
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Kronolaben

Wed 28 Oct 2015, 10:26

Ha, ha ser väldigt bra ut tycker jag! Det finns inga exakta beskrivningar eller bilder av vare sig kronolaben eller kaklunen just för att de "trotsar all beskrivning" och ska ge ett främmande och skrämmande intryck. Din bild ser mycket bra ut. Möjligen kunde jag tänka mig att stommen bakom jordemordern skulle vara lite mer massiv. Tänkte på detta ur Vredesverk:

"Redan i gryningen kändes, snarare än hördes flera dova underjordiska stötar följda av en serie hackande metalliska klattranden som från en krampslagen smed. Missljuden avlöstes i sin tur av utdragna gnisslanden, vilka fick Septaviets morgontidiga nasare att slå händerna för öronen och kasta sig i närmaste buske. En kort olycksbådande tystnad föregick ett mer svårbeskrivbart slammer, varefter plattformen under jordgudinnans avbild på Kronolabens topp kastade av sig några metallsköldar som med stort larm rasade längs klockans skulpturala fasad. Mekaniska stänger fästa vid drivhjul kom till synes, slet sig delvis fria och fäktade som benen på en stor insekt, kämpande för att komma ur sin kokong. Rörelsen kastade mindre metalldelar omkring sig, vissa av dem så heta att de satte eld på marknadsstånd i närheten eller drev ånga ur dammarnas vatten där flera värdefulla fiskar kokades på ett ögonblick."

Och på detta ur "Vanderland" (som ju inte publicerats)

"... oroade sig Tricilves innevånare över Kronolaben, Septaviets demonmekanism och obestridlige härskare. Sedan frihetsspelen sex veckor tidigare vevade jättemaskinen sina delar allt vildare och ljudligare runt sig så att inte ens soldater längre vågade gå nära. En metallbalk, lössliten från odjuret, hade bara veckan innan slagit ihjäl en kastykerpräst medan han fredligt samlade mutor bland Förbundstorgets reliksäljare ett fullt pilskott från Kronolaben, så nu kände sig ingen längre säker. Det som emellertid fått skräcken att stegras ytterligare det senaste dygnet var ett färskt rykte om att den fäktande stoden klivit av sitt fundament och flyttat sig en bit söderut under natten. Nu väntade folk på att den skulle löpa amok i staden och döda dem alla. Familjefäder packade husets viktigaste i bylten och samlade sina närmaste för att vid minsta varning kunna fly mot närmaste stadsport."


Några av mina inspirationskällor:
* Augsburgska konstskåpet: http://www.gustavianum.uu.se/utstallnin ... et-online/
* Följande extremt oanständiga och inopportuna sång (som jag länkar med tvekan men erkänner mig ha framfört under studenttiden och även i en bussresa med MySQL AB varvid våra amerikanska advokater försökte tysta mig. Liksom maskinen i visan hade jag emellertid ingen safety switch ;-) ): http://www.threaded.com/engineers_song.htm
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kronolaben

Thu 29 Oct 2015, 00:55

Haha, Kronolaben är kul eftersom den är ett fiktivt konstverk, men ändå har fått en att fundera på samma sätt som när man tittar på ett verkligt. Utifrån visan kan jag tänka mig att pendeln bör svänga in mellan Jordemoderns ben istället för framför henne som jag tänkte mig nu, det blir faktiskt mycket roligare och ännu mer vulgärt. Jag skall rita om skissen lite vid tillfälle, så att den får mer av en kolossal kropp också.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Kronolaben

Thu 29 Oct 2015, 14:45

Jag väntar med spänning!

Tilläggas bör att det inte är denna version av visan jag brukat sjunga, men min är på inget sätt mer anständig. Av någon anledning sjunger jag den med skotsk accent och sedan får lyssnarna bidra med maskinljuden i refrängen.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kronolaben

Thu 05 Nov 2015, 00:50

Sådär :)
Kronolaben v2.jpg
Kronolaben v2.jpg (80.91 KiB) Viewed 4467 times
Den är nu även försedd med lite bronsskenor som sticker ut här och var. Ur dem kan olika fabeldjur och annat fara ut ur kolossens innandöme och färdas längs skenorna vid givna klockslag, självklart med stor risk att råka dekapitera åskådare med lågt flaxande vingar eller skålla dem från vattenläckor.
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Kronolaben

Sun 08 Nov 2015, 01:11

Det finns en bild i Trakorienmodulen, sida 36.
Fast jag tycker att din skiss är både roligare och mer vulgär. :)
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Kronolaben

Sun 08 Nov 2015, 10:52

Jättesnygg! Vet inte om du Gaddeborg tänker / vill / kan färdigställa den som färglagd illustration, annars kunde väl någon av Fria ligans illustratörer anlitas med skissen som grund?
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Kronolaben

Sun 08 Nov 2015, 16:43

Jättesnygg! Vet inte om du Gaddeborg tänker / vill / kan färdigställa den som färglagd illustration, annars kunde väl någon av Fria ligans illustratörer anlitas med skissen som grund?
En angenäm tanke! Fast jag skulle nog personligen föredra en mer skissartad variant även för publicering (måhända i den nya konfluxmodulen?), alltså ungefär som de nya skissillustrationerna i världsboken.

Eller, allra helst skulle man nog vilja ha ett uppslag med de ritningar som användes av mäster Gaoski vid uppförandet av vidundret. Alltså ett virrvarr av ritningar över detaljer, anteckningar, genomskärningar, beräkningar, och under alltsammans skymtar en skiss över helheten som egentligen inte behöver vara mera detaljerad än den ovan. På så sätt lämnar man fortfarande mycket till betraktarens egen fantasi - Kronolaben kan rimligtvis inte göras rättvisa som en simpel illustration, ty den är ju modellerad efter gudarnas egen multimandala!

Om inte detta sammanfaller med Ligans utgivningsplaner så får jag istället använda en av mina önskningar från den magiska lampa jag just gnuggar till att Coltso/Ersatz ger ut en coffetable book ("Encyclopidia Tracoriana") med ett likvärdigt uppslag.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Kronolaben

Tue 10 Nov 2015, 00:09

Jättesnygg! Vet inte om du Gaddeborg tänker / vill / kan färdigställa den som färglagd illustration, annars kunde väl någon av Fria ligans illustratörer anlitas med skissen som grund?
Skisser är tyvärr höjden av min konstnärliga förmåga, men det hade varit kul att se en genomarbetad färgbild av kronolaben mitt i septaviet i den kommande femte konfluxen-modulen. Lite sovjetisk konst möter poseidon, i ångmaskinsstuk med en oändlig mängd detaljer och rörliga delar.

Den här statyn ger mig lite av samma känsla som Kronolaben. En förfärlig vulgär koloss som folk ändå fått inviga med pompa och ståt och kalla för stor konst i en kejsarens nya kläder-stil. Samtidigt är det något med den som etsar sig fast.
sovjetstaty.jpg
sovjetstaty.jpg (103.01 KiB) Viewed 4415 times
Det finns en bild i Trakorienmodulen, sida 36.
Fast jag tycker att din skiss är både roligare och mer vulgär. :)
Den var faktiskt mycket snyggare än jag mindes den! Ser även ut att ha alla delar som fanns i beskrivningen då, tycker mig ana en pendel i närheten av linsen. Gillar stuket på jordemodern också.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Kronolaben

Tue 10 Nov 2015, 12:53


Skisser är tyvärr höjden av min konstnärliga förmåga, men det hade varit kul att se en genomarbetad färgbild av kronolaben mitt i septaviet i den kommande femte konfluxen-modulen. Lite sovjetisk konst möter poseidon, i ångmaskinsstuk med en oändlig mängd detaljer och rörliga delar.
Jag kan ha det i åtanke när vi börjar diskutera detaljerna. Även om jag i princip delar Baldyrs syn att mystik bör bevaras, så är det roligt att se en tolkning utan att den behöver vara den enda. Samma gäller kaklunen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests